Wolfgang Tillmans arra biztatja a a művészeket, hogy segítsenek neki menővé tenni az EU-t

Csóka Ági
2018.03.28., 14:06

Az Európai Unió hírnevét nem csak kishazánkban tépázzák ismeretlen és ismert erők, az elmúlt években kontinensszerte felütötték a fejüket az EU-ellenes mozgalmak, mely legkonkrétabban a brexit formájában manifesztálódott. Azonban továbbra is van egy bombabiztos bázis, aki rendületlenül hisz az európai egység erejében, és ennek örömmel hangot is ad.

Wolfgang Tillmans

Ebbe az EU-pozitív táborba tartozik a német fotós Wolfgang Tillmans is, aki a holland építész Rem Koolhaas-szal karöltve egy kreatív projekt útján igyekeznek helyreállítani az Unió imidzsét, és ehhez más művészek segítségét is kérik.

Tillmans Instagram-oldalára posztolta a felhívást, melybe arra kéri a nagyvilág kreatívjait, hogy csatlakozzanak az Európai Kulturális Fórum keretein belül megrendezett Act for Democracy! nevű négynapos rendezvényhez és az Eurolabhoz, és alkotásaikkal segítsenek újra menővé tenni az EU-t. Ehhez bárki küldhet verseket, képeket, vagy bármilyen műalkotást, egészen április 18-ig. A beküldött munkákból egy szakértői bizottság választja ki a legjobbakat, melyekből egyértelmű üzenetet közvetítő, mégis sokoldalú és országhatárokon átnyúló kampányt raknak össze.

Tillmans már korábban is kiállt az EU mellett: a Brexit-szavazás idején is egy művészeti kampánnyal igyekezett az Unióban maradás mellett tüntetni, mivel úgy véli,  hogy a szélsőjobboldali és nacionalista mozgalmak térnyerésével csak egy hatékony ellenkampány útján lehet felvenni a harcot.

Rem Koolhaas sem először dolgozik uniós vonatkozású projekten, a The Image of Europe projekt keretein belül 2001-óta dolgozik az európai logók és az uniós zászló újratervezésén.

Az Európai Kulturális Fórum május 31. és június 3. kötött Amszterdamban kerül megrendezésre, ahol a projekt zászlóvivői és a pályázaton résztvevő művészek Európa elmúlt 25 évére fognak reflektálni, és lerakják az Európa-barát kampány alapköveit.

CALL FOR IDEAS: Forum on European Culture invites you to contribute to: Eurolab – New ideas to communicate the EU In the run-up to the European elections in May 2019 artists, writers and creatives who feel passionate about the European project come together during the Forum on European Culture in Amsterdam from May 31- June 3. During the 4-day Eurolab, they examine what has gone wrong in the communication of, and about the EU and how to make a new and powerful beginning. In an increasingly interconnected world voices that create division between people and peoples, have gathered momentum and try to unravel the achievements of cooperation and solidarity. Europeans in particular are challenged by nationalist and divisive language from outside and from within the EU. Eurolab is a fact-finding mission of what went well and what went wrong in the last 25 years of communicating Europe. In workshops and interview sessions we aim to compile a comprehensive toolbox of arguments, strategies, and ideas that can be applied to campaigns across different demographics and used by different professional groups (e.g. ‘Teachers for Europe’ ‘Scientists for Europe’ ‘Farmers for Europe’). Eurolab wants to collect ideas about how cooperation and solidarity can be spoken for in a fresh and compelling way to large audiences. How can the European Union be valued by its citizens and be recognized as a force for good, rather than as a faceless bureaucracy? We understand that the EU is not perfect and that some of its problems are of its own making. However we are convinced that today’s Europe is the best there ever was, and that the European Project should be protected in these unstable times. #foec18 [continued in next post] READ ON IN THE NEXT POST

A post shared by Wolfgang Tillmans (@wolfgang_tillmans) on

[continued from previous post] The brief for this open-call is to send us proposals for communicating the advantages of cooperation and friendship amongst people and nations. Please send drafts, designs, photos, poems, words and short film scripts that can be developed and contribute to a clear yet multi-faceted campaign. Across all media. We need messages, how the Union works and how life would be without it; – how it was without it. And we need ideas how to challenge the organisation itself, how to make it better. Alert us of the failings of the EU. Alert us of the successes of the EU. Also welcome are ideas that are not focused on the EU itself, but on its values, and how they play out amongst people in everyday life in non-political ways. Each entry will be considered by a panel chaired by Rem Koolhaas and Wolfgang Tillmans, and will contribute to the pool of ideas to re-brand Europe. Eurolab operates on an open source model and we are not looking for one ‘winning’ idea. We don’t want to ‘sell’ anything. We believe the idea of the EU is good, and want to present it clear and open. Eurolab aims at building a network across the EU member nations from South to North, from East to West. We will stay in touch with you should your ideas be taken further. We look forward to inviting a selected number of contributors to Amsterdam in June to investigate Europe’s potential and to find new language and visuals for it. The ambition of the workshop in Amsterdam is to further develop the proposals together with communication and media experts, and turn them into a real and effective campaign. #foec18 [continued in next post] PART 2 Of 3 POSTS

A post shared by Wolfgang Tillmans (@wolfgang_tillmans) on

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás