A nyolcvanas évek szupersztár művésze, Keith Haring ma már ott van minden falon, pólón és tányéralátéten, karrierjének csúcsán pedig a New Yorki utcák szerves részét képezték összetéveszthetetlen poszterei, melyek az élénk színek mellett mindig valami politikai és társadalmi vonatkozású üzenettől is harsogtak.
Haring jellegzetes figuráit, a „sugárzó bébit” vagy a kutyát emberek milliói ismerik. Könnyen azonosítható, a vonalra mint művészi kifejezőeszközre épülő stílusát a New York-i metróban kísérletezte ki, ahol kezdetben üres fekete hirdetőfelületekre rajzolt. Inspirációját többek között a graffiti és hip-hop kultúrából merítette, de ezen kívül számos irányzat és művészi stratégia hatott rá, mint például az absztrakt expresszionizmus, a pop-art és maga Andy Warhol.
Bár sokféle anyagra és felületre dolgozott – papírra, vízhatlan ponyvára, sőt hatalmas falfelületekre, autóra vagy akár emberi testre is –, képeit mindig vázlat és javítás nélkül, könnyed kézzel, egyetlen lendülettel készítette el.
Haring számára a művészet elsősorban a kommunikáció egy formáját jelentette.
Üzenetét a legszélesebb tömegekhez kívánta eljuttatni, így művészetét nem csak kiállítótermekben vagy múzeumokban, hanem a legváltozatosabb formában és felületeken – köztereken vagy a saját üzletében, a Pop Shopban árusított termékeken át is – terjesztette. Bár eredeti szándéka az volt, hogy művészetét a hétköznapi emberek számára is elérhetővé tegye, képeinek ára halála után máig csúcsokat dönt a műtárgypiacokon.
A homoszexualitását is nyíltan vállaló alkotó műveiben az amerikai fogyasztói társadalom kritikája keveredik a keresztény ikonográfia, az Európán (vagy földön-) kívüli civilizációk jelképeivel egy sajátos univerzumban, melynek szereplői rajzfilmfigurák, televíziók, számítógépek, a dollár, piramisok és repülő csészealjak, emberek és kutyák, angyalok és szörnyek. Összetett és egyéni szimbólumrendszere segítségével az erőszak és a hatalom, a szerelem és a vágy, a születés, később a betegség és a halál egyetemes érvényű vízióit jeleníti meg.
Május végén a hamburgi Museum Für Kunst und Gewerbe (MKG) falai között egy több mint 100 posztert felvonultató Keith Haring-kiállítás nyílt, melyen a művész korai, még diákként készített négy plakátját és az 1982 utáni, jóval produktívabb időszak képeit is bemutatja.
A kollekciót végignézve betekinthetünk Haring művészi látásmódjába és misszióiba, melyek közé az emberi jogok védelme, a tolerancia propagálása és az AIDS-ről való tájékoztatás is beletartozott (mely betegség 1990-ben a művész halálát is okozta).
A kiállítást november 7-ig lehet megtekinteni, úgyhogy aki addig Hamburg környékén jár, mindenképp nézzen be az MKG-ba!
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.