Új klipjében élesen kritizálja a fogyasztói társadalmat a MANAKY

2020.10.30., 16:24

Felejtsünk el minden sztereotípiát, berögzült gondolatot, ami a reggae műfajához kapcsolódik a fejünkben, a számunkra rádióból ismert daloknak nem sok közük van Kingston gettójának nyomorúságából kikiáltó hangzásához. Az autentikus reggae-t leginkább a társadalomközpontú témák és az előtérbe helyezett dögös dob-basszus játék jellemzi. A MANAKY ezt a hangzást őrzi egy csipetnyi soulos, hiphopos és elektronikus beütéssel. Most megjelent, Kyana Run Weh című dalához készült klipjében a kizsákmányoló világ problémáit közelíti meg erősen kritikus éllel.

A MANAKY triója –  Krecsmáry Zsolt (ének, dob), Koroknay András (basszusgitár) és Kálmán András (billentyűs hangszerek) – semmiképp sem ismeretlen a hallgatók számára, hiszen a srácok külön-külön olyan zenekarokban játszanak, mint a PASO, az Európa Kiadó, a Van filmzenekar vagy a Los Orangutanes. A jamaikai zene iránti szenvedélyükkel töltik meg a MANAKY-t, de rengeteg más helyről is inspirálódnak. Zeneileg hatással van rájuk tulajdonképpen minden, amit hallgatnak, így rengeteg műfaj keveredik, és teszi igazán modern hangzásúvá a projektet. A dalszövegek tekintetében sem köntörfalaznak: generációs problémák gyökereihez nyúlnak vissza, és hozzák könyörtelenül a felszínre azokat a témákat, amelyekről beszélnünk kell és érdemes.

 
 

Nincs ez másképp legújabb, Kyana Run Weh című dalukkal sem, amelyről a következőképp mesélnek:

A kizsákmányoló világ, amit magunknak teremtettünk, fenntarthatatlan és ellentmondásos: nem akarod, hogy afrikai gyerekek bányásszák ki a az új telefonodhoz az ásványokat, mégis megveszed; nem akarod a palackozott vízzel mérgezni sem magadat, sem a Földet, de megveszed.

Először a dal refrénje született meg: a modern emberről, aki képtelen kilépni a fogyasztói társadalom ördögi köréből. A Kyana Run Weh tehát egy görbe tükröt tart nekünk, az egyáltalán nem könnyed téma feldolgozásához pedig hosszú zenei kísérletezés vezetett. A zenekar saját bevallása szerint az irány a Black Uhuru militáns, sötét mégis funkos hangzása volt, ezt keverték saját, zsigeri ötleteikkel. A végeredmény egy nagyon érdekes egyveleg, ami jól kifejezi apokaliptikus világunkat.

 
 

A Kyana Run Weh egy egészen egyedi videóval együtt debütál: egyszerre színes képekkel és a környezetszennyezést bemutató, sokkoló felvételekkel operál, ami remekül reflektál a fentebb említett problémákra.

A kisfilm rendezője Regős Ábel (az ő nevéhez fűződik többek közt az egyik legnézettebb 2016-os magyar dokumentumfilm, a Lili), aki többféle technikával is dolgozott:

 2D és papírkivágásos animációs technikával készült a videó. A képeket Nagy Judit Borbála képzőművész tervezte, a művészi képalkotás igénye így nyilvánvalóan hangsúlyos szerepet kapott a folyamatban. Rengeteg régi újságot, képeslapot és antik bazárban talált régiséget szkenneltünk be és használtunk fel.

A MANAKY tehát befogadható módon, mégis köntörfalazás nélkül hívja fel a hallgatóság figyelmét korunk egyik legégetőbb problémájára. A Kyana Run Weh egyben előfutára a jövőre tervezett új nagylemeznek is.

Íme tehát a Kyana Run Weh videoklipje a MANAKY-tól!

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás