2021.11.8., 12:38

TypoHungry: ugly but useless (UBU) interjú

Asztalos Ádám, az ugly but useless társalapítója nyerte el az ArtHungry: TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című kötetet előkészítő pályázat közönségdíját. Ennek kapcsán beszélgettünk vele és a duó másik tagjával, Batke Bendegúzzal olyan kérdésekről, mint hogy mitől lesz „uglybutuseless”-es egy betű, illetve hogy ők hogyan látják az elmúlt húsz év tipográfiai fejlődését itthon?

Hogyan és milyen célból jött létre az ugly but useless (UBU) formáció?

Szakszervezet, grafikai stúdió, kutyakozmetika, digitális betűöntöde. Az UBU a kötöttségek nélküli betűtervezésről szól, szenvedélyünk kicsúcsosodása. 

Mint valószínűleg sok emberben, úgy bennünk is jópárszor felmerült már a gondolat, hogy nem lehet igazán új betűt tervezni, mert már szinte minden létezik. Aztán általában konstatáljuk, hogy nem is ez a lényeg, majd pedig azzal a gondolattal zárulnak ezek az elmélkedések, hogy mennyire jó érzés betűt tervezni. 

Hogy találkoztatok és fogtatok össze Bendegúzzal?

2018 őszén lettünk csoporttársak a MOME Grafika mesterszakán, ahol elég hamar kezdetét vette a románcunk. Már az első héten észrevettük, hogy mind a ketten ronda betűket firkálgatunk a füzeteinkbe, ami egyből elindította a témáról a diskurzust. Aztán arra jutottunk, hogy ezt együtt lenne a legjobb csinálni. Valamelyik első közös gyrosozás és jókora sziklák Dunába dobálása között született meg az ugly but useless, mint betűtervező kommuna ötlete, aminek az alapvetése az, hogy fittyet hányunk arra, hogy kinek mi tetszik és mit gondol szépnek. 

Az eszelősen egyedi hangvétel a kommunikációtokban munka közben is jellemez benneteket?

Folyamatosan próbálunk rálicitálni egymás ökörségeire, ami néha még a munka kárára is megy, de legalább jó hangulatban vesztegetjük el az időt. Igazság szerint nem nagyon kaptunk még visszajelzést a kommunikációnkat illetően, de mi mindenesetre jól szórakozunk magunkon.

Hogyan zajlik egy-egy alkotói folyamat kettőtök között?

Minden grafikai projektnél először közösen gondolkodunk, kutatunk, majd ha megvan néhány erős irány, akkor ezeket felosztjuk, és egyénileg dolgozzuk ki. Eközben természetesen továbbra is beszélünk, megmutatjuk egymásnak az anyagokat és kikérjük egymás véleményét. Lényegében egy folyamatos konzultáció jellemzi a tervezést. A betűtervezésnél kicsit más a helyzet, mivel itt egymástól egészen függetlenül dolgozunk a saját „gyermekeinken”. Ilyenkor a nagy képet nem, csak az azon belüli részleteket vonjuk kérdőre. Következetlenségekre, hibákra próbálunk rávilágítani és kommentekkel segíteni azok megoldását – több szem többet lát alapon. 

Miért pont a tipográfia és a betűtervezés a fő irányotok a tervezőgrafikán belül? 

Már a kérdést sem értjük… Hiszen a betűk a legjobbak. Mi azt nem értjük, hogy érdekelhet bárkit bármi más.

Milyen egy hamisítatlan ugly but useless által tervezett „rusnya és tohonya” font? Mitől „uglybutuseless”-es egy betű?

Nem igazán van ilyen, mi is folyamatosan keressük erre a választ. Mindig törekszünk arra, hogy valami új dolgot, vagy legalábbis számunkra újat alkossunk, de talán a sokszínű és szélsőséges szavak jellemzik őket a legjobban (lehet át is nevezzük magunkat Colorful And Edgy-re).

Hogyan látjátok az elmúlt húsz év tipográfiai fejlődését itthon?

Az elmúlt időszak mindenképp nagyon pozitív dolgokat hozott itthon és külföldön egyaránt. Talán az egyre felhasználóbarátabb programoknak, vagy éppen a grafikai trendeknek köszönhetően elképesztően sok az új arc és az új felvetés. Sajnos a legtöbb esetben (így nálunk is sokszor) ezek csak felvetések maradnak, és azok „befejezésére” soha nem kerül sor. Nálunk az egyik fő oka ennek, hogy nincs olyan pont, amikor befejezettnek éreznénk egy betűnket. Jó pár megkezdett, félkész betű lapul a számítógépeink merevlemezein.

Kik a kedvenc betűtervezőitek, betűtípusaitok manapság?

Nem tudunk kimondottan egy kedvencet mondani, nagyon sok tervező munkáját kedveljük. Külföldiek közül például: Jozef Ondrik, Benoît Bodhuin, Peter Korsman, Lundqvist & Dallyn, Morula Type. Itthonról pedig: Katyi Ádám, Jancsó Áron, Frank Béla, Naske Laci, és még jó páran. Egyébként Katyi Ádám az, akinek a betűk iránti szenvedélyünket leginkább köszönhetjük. Két külön intézmény – soproni AMI és MOME – alapképzésén, de nagyjából egy időben vezetett be minket a betűtervezés világába. Jó példaként szolgált számunkra, megmutatta, hogy ennek a szakmának igenis van létjogosultsága a napjainkban is. 

Továbbá rengeteg ügyes barátunk van a mi korosztályunkból is. Csocsán Laurát, Fazekas Istvánt, Vári János Hunort, Balla Kristófot, Molnár Dávidot, Mrkobrad Markót, Tóth Boldizsárt és Jákob Bálintot is szenvedélyesen foglalkoztatja a betűtervezés. Ezt a legtöbbjükről szinte senki nem tudja, mivel alig publikálják a munkáikat, és bizonyára rajtuk kívül is vannak még páran, akikről mi sem hallottunk, pedig nagyon tehetségesek. Szóval, mindenki publikáljon mindent!

Az újakon kívül egyébként sok klasszikus betűt szeretünk, például a Garamondtól mostanában mindkettőnknek elszáll az agya, akárcsak az eredeti Futurától.

Hol hallottatok az ArtHungry: TypoHungry kötettel kapcsolatos felhívásáról?

Valószínűleg a Facebookon vagy az Instagramon jött szembe egy poszt.

Miért döntöttetek végül úgy, hogy pályáztok?

Majdnem egy betűt sem adtunk le, a korábban már említett „nincs még kész” szindróma miatt. Már azt is, hogy egy projektté kovácsolunk egy betűtervet, egyfajta lezárásként, elengedésként éljük meg. Nagyon nehéz odatenni azt a pontot a mondat végére. Szóval megragadjuk az alkalmat és arra buzdítunk mindenkit, aki hasonló cipőben járna, hogy ne húzza az időt, osszon meg minél több részletet, vázlatot a betűiről. Ez biztos előrelépést hoz, „teljesen kész” úgysem lesz soha egy betű sem.

Ádám, mit szóltál, hogy te kaptad a TypoHungry közönségdíját?

Ádám: Jeeee!

Bendegúz: Szeretnék fellebbezni, csalást szimatolok a levegőben! Egyébként örvendek én is!

Kézbe véve a TypoHungry könyvet, mit szóltok hozzá?

Jó ideje nyomon követjük az itthoni történéseket, így a könyvet lapozgatva folyamatosan szembe jönnek a barátok, ismerősök és az általunk jól ismert munkáik. Valószínűleg, ha külföldön megfognánk egy hasonló kiadványt, nem mernénk egyet sem pislantani lapozás közben, nehogy lemaradjunk valami izgalomról.

Mit gondoltok úgy általában az ArtHungry-ról?

Klassz, hogy van egy hazai online tér, vagy nevezzük közösségnek, ahol az alkotók meg tudják mutatni saját tervezői perspektívájukat, ugyanakkor jó volna, ha még inkább túlmutatna a Behance funkcióján. Szerintünk az ArtHungry által rendezett pályázatok, díjak és ez a kiadvány pont ezt teszi és ezúton is köszi, hogy gondozzátok a hazai kreatív kultúrát.

Amikor a TypoHungry könyv kapcsán beszéltünk, említettétek, hogy hamarosan létrehozzátok saját betűtervező stúdiótokat. Ezzel hogy álltok?

A stúdiót jelenleg a szobáink, kávézók, sörözők, faiskolák, motocrosspályák és felüljárók pincéi alkotják. Lényegében minden olyan helyiség, ahol van egy kis vízszintes hely egy-egy laptopnak. A weboldalunk is működik, éppen csak a tartalmak hiányoznak még róla. Hamarosan ezek is láthatóak lesznek, reméljük, még ebben az évezredben! Stay tuned!

A TypoHungry könyv az első része az elmúlt húsz év hazai tervezőművészetét bemutató sorozatunknak. Szerintetek milyen tematikákkal kellene foglalkozni a következő kiadványainkban?

Még több betűtervezéssel foglalkozó és arra buzdító kiadványra volna szükség, másnak úgysincs értelme…

Az online tér előnye, hogy egyszerre mindenhol léteznek az alkotások, és a hátránya, hogy valójában sehol sincsenek igazán. Így bármilyen témában (legyen az illusztráció, branding, fotó, logo, kiadvány, stb.) érdemes volna ilyen katalógus szerű, gyűjtő kiadványokat létrehozni. Ezzel egy helyen, koncentráltan lehetne egy átfogó képet kapni az adott témáról, és a megjelenés ténye talán serkenthetné a közösség folyamatait, munkák publikálását a tervezők részéről. Továbbá a fizikai formában való megjelenés szerintünk egy új szintre emeli a szakmai jelenlétet.

ugly but useless: Instagram 

TypoHungry könyv webshop ›

A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás