Avatar photo
2021.03.19., 20:38

TypoHungry pályázat: „Nagyon jó irányba haladunk”

Hungarumlaut elnevezésű betűtervező stúdióját 2013-ban alapította. Számos nemzetközi partnere mellett, hazai tervezőkkel is gyakran és szívesen kollaborál. A legfrissebb Uborka tipója mellett neki köszönhetjük – a már számos kiadványban felhasznált – Mohol, Supergravity és Laslo betűket is. Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című pályázatának zsűritagjait bemutató sorozatunkban ezúttal Katyi Ádámmal beszélgettünk.

„Mint mindenki, én is az almától indultam” – mondod magadról egy interjúban, utalva a rajzórák seregnyi csendéletére. Mégis, mi volt az a pont, amikor tudtad, a betű a te utad? 

Az első fontosabb állomás az Alkalmazott Művészeti Intézethez (AMI) kötődik. Nádai Ferenc tipográfia óráján pixel betűt kellett terveznünk, és már akkor nagyon megtetszett, hogy itt van egy olyan rendszer, amibe a karakterek beilleszthetők és betűtípusokká alakíthatók. Aztán később egyre többet foglalkoztam betűtervezéssel, és egyre mélyebben ástam bele magam a témába.

Az AMI-s diplomára készített Tótfalusi Sans Seriffel elnyerted a 2010-es Magyar Formatervezési Díj különdíját. Ez volt az első betűtípus, amit terveztél?

Bár már korábban is készítettem különböző betűket, az első igazi betűtípusom a Tótfalusi Sans Serif volt.

Tervezőgrafikus, tipográfus, betűtervező – elsősorban minek tartod magad?

Betűtervezőnek, de a tervezőgrafika és a tipográfia is nagyon szorosan kapcsolódik hozzám.

Hogyan tervezed a betűidet? A Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj számára készült Mohol betűd kapcsán például említed, hogy az egész projekt egy, a Jancsó Áron által feltett kérdéssel indult: „Hogyan lehet a legjobban megtervezni egy Sans serif, mono-lineáris betűtípust egy régi klasszikus eszközzel, például egy széles hegyű tollal?”. Általában kézzel is vagy rögtön számítógépen, esetleg digitális rajztábla segítségével rajzolsz?

Legtöbbször kézzel, papíron születnek meg az első vázlatok, aztán rajzolom meg digitálisan. Majd nyomtatás, átrajzolás, szkennelés és megint digitális rajz.

Számos projektedben dolgozol együtt más hazai tervezőkkel – Polgárdi Ákossal többek között a 2018-as Lipcsei Könyvvásár magyar pavilonja-, Bárdy Annával pedig a MOME új arculata kapcsán. Mennyire meghatározóak számodra ezek a kollaborációk?

Ákosék a betűimet használták a projekthez, a grafikai munkákban nem vettem részt – számomra amúgy ez az egyik legkedvesebb példa a Mohol betűtípusom felhasználására. Annával mostanában egyre többet dolgozunk együtt. Sokat jelent, ha valakivel sikerül megtalálni a közös hangot, mert így az adott munka is sokkal jobban tud működni annál, mintha egyedül csinálnám.

A soproni AMI és a MOME után, 2013-ban a hágai Királyi Művészeti Akadémia Tipó és média szakán diplomáztál. A Hungarumlaut elnevezésű betűtervező stúdiódat ugyanebben az évben alapítottad, amelynek bázisa jelenleg Grazban van. A számos nemzetközi projekted mellett azonban – ahogy már fentebb is volt róla szó – több hazai projekten is dolgozol. Hogyan látod külföldről – kicsit külső szemmel – a hazai szakmát, az elmúlt tíz-húsz év betűtervezésének fejlődését?

Úgy gondolom, nagyon jó irányba halad előre a magyar betűtervezés. Sok diákom igen aktív a témában; sorra jelennek meg a munkáik rangos nemzetközi oldalakon, kiadványokban. Öröm látni, hogy milyen projektek kerülnek ki a kezeik közül.

Látsz esetleg különbséget a ma alkotó és a húsz évvel ezelőtti betűtervezők stílusa között itthon és külföldön?

Régen ahhoz, hogy egy jól működő betűtípust elkészítsünk, meg kellett tanulni egy meglehetősen bonyolult, semmihez sem hasonlító, időigényes szoftvert. Az egyszerűbben kezelhető betűtervező programoknak hála, ma már olyan designerek is belefognak egy-egy font elkészítésébe, akik amúgy nem szeretnének új alkalmazást használni – Adobe Illustratorban ugyanis nagyon hasonlóan lehet rajzolni, mint Glyphs-ben. Ráadásul manapság sok mindent blogokról és oktató videókról is hamar meg lehet tanulni. Ennek is köszönhető, hogy egyre többen kezdenek el betűtípusokat tervezni, ami nagyon sok jó és izgalmas alkotást is eredményez.

Kik a kedvenc betűtervezőid? Melyek a kedvenc betűtípusaid?

Kedvencem Ondrej Jób, aki egy szlovákiai workshopon volt a mentorom; nem mellékesen ő terelgetett Hága felé is. Nagyon izgalmas, személyes és igen magas minőségű betűtípusokat készít. Kedvenc betűtípusom pedig Inga Plönnigs Magnet elnevezésü betűje. A stúdiók közül a Swiss Typefaces-t és a Schick and Toikkat kedvelem a leginkább.

Milyen betűt vásároltál legutóbb? Egyáltalán szoktál vásárolni másoktól, vagy magad tervezed őket mindig az adott projekthez?

Ritkán vásárolok betűt, inkább megrajzolom őket én. Egyébként azokból, amiket eddig megvettem az Underware Liza nevű betűje a kedvencem.

Óraadó tanár vagy a MOMÉ-n. Mit szoktál tanácsolni a hallgatóidnak, illetve mit javasolsz azoknak a pályakezdőknek, akik tipográfiával szeretnének foglalkozni?

Mindenkit arra bíztatok, hogy vágjon bele, illetve folytassa, amit a kurzuson elkezdtünk, ugyanakkor a helyes spacing beállítását is erősen szoktam tanácsolni!

Mártonffy Melinda 2020-ban kiadott Franciaudvaros bérházak Budapesten című klassz kötete az Uborka és a készülő Ebuk betűkészleteiddel olvasható. Milyen tipográfiához kapcsolódó projekten dolgozol jelenleg? További tervek?

Dolgozom egy katalóguson, amit egy variálható betűtípussal tervezek, és mellette még 2-3 egyéb projekten; egy konceptuális és egy használhatóbb betűn. A jövőben bővíteni szeretném  a Hungarumlaut betűtervező stúdióm kínálatát, illetve jó lenne még több klassz kollaborációban részt venni.

Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című idei első pályázatának egyik kurátora leszel. Mit szóltál a felkéréshez? Milyen szempontokat fogsz figyelembe venni a munkák kiválasztása során?

Nagy megtiszteltetés, hogy én is bekerülhettem a zsűribe! Nagyon örültem a felkérésnek. A bírálat során az eredetiségre és a koncepcióra fogok leginkább figyelni.

TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században / pályázat

Nevezési határidő: 2021. április 11.

Pályázati kiírás | Pályázati segédlet

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás