2021.03.12., 18:19

TypoHungry pályázat: „Ez egy tiszteletteljes reformfolyamat”

A londoni Fontsmith-nél töltött három év után 2018-ban saját betűtervező stúdiót alapított itthon, Frank Fonts néven. A Kraken Slab óta már négy további betűkészletet tervezett, a közeljövőben pedig jönnek a hosszabb szövegekhez is jobban használható sans serif designok. Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című pályázatának zsűritagjait bemutató sorozatunkban ezúttal Frank Bélával beszélgettünk.

Honnan datálódik a betűk iránti szereteted? Mi volt az első betűtípus amit terveztél?

A betűkhöz gyerekkorom óta ellenállhatatlanul vonzódom. A tervezőgrafikán keresztül jutottam el először a tipográfiához, majd onnan elég gyorsan a betűtervezéshez, ami egy egyértelmű, bár nem szükségszerű út volt. Az első betűm – ha jól emlékszem – egy erősen moduláris design volt. Pár alapelemből nagyon gyorsan izgalmas formarendszert tudtam felépíteni anélkül, hogy túl sok gyakorlati ismeretre lett volna szükségem hozzá.

Tervezőgrafikus, tipográfus, betűtervező – elsősorban minek tartod magad?

Az elmúlt években főleg betűtervezéssel foglalkoztam, de dolgoztam már UI designerként és tervezőgrafikusként is. A tipográfiára minden esetben, mint a tervezés legfontosabb részére tekintek, így amikor csak lehetséges, tipográfusként közelítem meg a feladatokat. Igyekszem nem felcímkézni azt, hogy mivel foglalkozom vagy ki vagyok, de ha csak egyet választhatnék, akkor azt mondanám: betűtervező vagyok. 

Hogyan tervezed a betűidet? Kézzel is vagy rögtön számítógépen, esetleg digitális rajztábla segítségével rajzolsz?

A módszer projektenként változik. Annak érdekében, hogy frissen tartsam a készségeimet, igyekszem minden nap rajzolni, kézzel és digitálisan is. Rajztáblát nem használok, a trackpad viszont tökéletesen kézre áll. Bár a betűtervezés nem kalligráfia vagy címfestés, a vázlatolás és lettering valamilyen szintű gyakorlata elengedhetetlen a tervező számára. Az ötletek, kézi rajzok digitalizálása egyébként pedig egy külön képesség, amit mindig lehet és érdemes is fejleszteni.

2018-ban készült el az első, öt évig készült FR Kraken Slab betűcsaládod, amit azóta már jó pár helyen, többek között a Fóti Kézműves Sörfőzde sörös redesignjában és több neves kiállításhoz is felhasználtak már. Ráadásul 2019-ben Type Directors Club díjat is kapott. A Kraken egy 19. századi mintakönyvből inspirálódva készült. A tervezésben azóta is fontos számodra az elődök, a hagyományok alapul vétele?

Betűtervezőként az elődök munkáinak figyelembe vétele mondhatni kötelesség, és egyben kimeríthetetlen inspirációs forrásunk is. A betű már egy évezredes találmány, így ha a betűalkotás nem művészeti projekt része, az adott formarendszertől nagyon nehéz eltávolodni. Ráadásul ezen belül is számtalan megoldás született már az elmúlt évszázadokban, így a mozgásterünk ma bizonyos értelemben véve korlátozott, ám éppen ez (is) adja a dolog érdekességét. Ezen túl a korábbi alkotók munkáinak felújítása, újraértelmezése is mindig eltéréseket eredményez, hiszen az aktuális korszellemet nehéz megkerülni, ez pedig aztán újabb réteget ad a betűknek. A betűtervezői tevékenység bizonyos része tehát egyfajta tiszteletteljes reformfolyamat – részemről ez a legkézenfekvőbb megközelítés.

2020 nyarán debütált a magyar betűtervezésnek dedikált Hungarian Type Design Instagram-oldalad. Miért tartottad fontosnak elindítani ezt a profilt?

A cél a magyar betűtervezők, illetve magyar tervezők betűkkel kapcsolatos munkáinak bemutatása, a teljesség igényével. Egy jól kereshető vizuális adatbázist szeretnék létrehozni, ami mindenki számára elérhető és inspiráló. Ez a folyamat jelenleg még teljesen esetleges módon zajlik, terveim szerint azonban a jövőben elindulhat egy tudatos építkezés. 

Senior designerként több mint tíz éve dolgozol különböző grafikai, webes, tipográfiai projekteken, ráadásul ez az Instagramos gyűjtőoldal is ad egyfajta összképet a szakmáról. Hogy látod az elmúlt tíz-húsz év betűtervezésének fejlődését itthon?

2009-től kezdve, mintha egyre többen foglalkoznának betűtervezéssel, mindenféle szinteken. Jelenleg egészen mozgalmasnak és izgalmasnak tűnik a hazai betűtervezői élet a tíz évvel ezelőtti állapothoz képest. Készültek új betűk, feltűntek új tervezők. Úgy gondolom, az alapok adottak egy jövőbeli fejlődéshez, kibontakozáshoz. Ahogy tőlem telik, én is igyekszem a lehető legtöbbet megtenni azért, hogy előmozdítsam ezt a folyamatot.

Korábban a londoni Fontsmith-nél is dolgoztál betűtervezőként. Ennek tükrében is kérdezem: látsz-e különbséget a ma alkotó és a húsz évvel ezelőtti betűtervezők stílusa között itthon és külföldön?

Leginkább a könnyen használható, széles körben elérhető betűtervezői szoftverek, különösen a Glyphs megjelenése és elterjedése miatt hirtelen feltűnő tervezői tömegek és a publikált betűk nagy száma az, ami feltűnik – látszólag mindenki betűket tervez. A stílusok nem változtak számottevő módon, inkább azt mondanám, manapság minden stílusban jelennek meg újabb designok.

Kik a kedvenc betűtervezőid? Melyek a kedvenc betűtípusaid?

Általánosságban véve mindent szeretek, amit a kis, energetikus betűtervező stúdiók publikálnak. A brit A2 és Colophon Foundry katalógusait kiemelten izgalmasnak találom, de a Frere-Jones Type és a Commercial Type/Commercial Classics munkái is minden esetben lenyűgöznek.

Milyen betűt vásároltál legutóbb? Egyáltalán szoktál vásárolni másoktól, vagy magad tervezed őket mindig az adott projekthez?

Ritkán vásárolok betűket. Munkáim során – előzetes egyeztetés után – általában az adott cég vagy az ügyfelek vásárolják meg azokat a betűket, amelyekre szükségük van. De volt már persze olyan is, hogy az én betűimet használták – ilyen esetekben általában egy félkész betűtervemre esett a választás, amit az adott projekthez módosítottam vagy fejeztem be.

Mit tanácsolnál azoknak a pályakezdőknek, akik tipográfiával szeretnének foglalkozni?

Tanuljanak, olvassanak – az alapelvek egyáltalán nem bonyolultak. Érdemes rendszeresen figyelni, követni mások munkáit, interjúkat olvasni. Remek módja ez annak, hogy az ember belelessen mások gondolkodásmódjába, hogy ötleteket gyűjtsön. Mindezeken túl a legfontosabb azonban mégis az, hogy az ember alkosson. Szünet nélkül, minden nap! Minél több időt szán az alkotásra, minél rendszeresebben foglalkozik vele, annál gyorsabban fog haladni. Persze ez sok minden másra is igaz!

A Kraken Slab óta négy további betűkészleted készült. Milyen tipográfiához kapcsolódó projekten dolgozol jelenleg?

A Kraken Slab éppen egy ráncfelvarrás előtt áll. Két és fél év elegendő távlat ahhoz, hogy tisztán lássam, hol lehet még jobb a design.

Egy veled készült interjúban olvastam, a közeljövőben hosszabb szövegekhez is jobban használható Sans betűcsaládokat tervezel, amelyek béta verzióját designerek segítségével fogsz tesztelni. Hogy áll ez a folyamat? További tervek?

Köszönöm, jól áll a dolog, jelenleg 3-4 pontosan ilyen designon dolgozom, és érdeklődő designerek is akadnak szép számmal. A Kraken Slabhoz is készül majd egy Sans verzió, illetve vannak más, kevésbé karakteres, sokkal univerzálisabban felhasználható tervek is a rajzasztalon. Sőt, a jövőben tanárként is kipróbálom magam!

Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című idei első pályázatának egyik kurátora leszel. Mit szóltál a felkéréshez? Milyen szempontokat fogsz figyelembe venni a munkák kiválasztása során?

Nagyon örülök minden zsűrizési, kurátori felkérésnek. Jó testközelből rátekinteni a pályamunkákra, megismerni új tervezőket, új munkákat. A választás, ami sosem egyszerű feladat, rengeteg fejlődési lehetőséget nyújt számomra. Különösen izgalmas, hogy most egy hosszabb időszakot átfogó, kifejezetten tipográfiai, illetve betűtervezői munkákat összegyüjtő pályázat kurátora lehetek. Köszönöm a felkérést a szervezőknek!

TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században / pályázat

Nevezési határidő: 2021. április 11.

Pályázati kiírás | Pályázati segédlet

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás