Avatar photo
2021.03.24., 13:05

TypoHungry pályázat: „Elsősorban művésznek tartom magam”

Bár még csak tavaly óta készít teljes betűkészletet, ligatúrás betűjátékai, logotípiái jó ideje gazdagítják a portfólióját. Tipográfiai szemléletmódját a képzőművészetbe is szeretné átültetni. Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című pályázatának zsűritagjait bemutató sorozatunkban ezúttal Kiss Miklóssal beszélgettünk.

A Magyar Képzőművészeti Egyetemen végeztél Tervezőgrafika és Festő szakon. Minden egyes projekted nagyon feszes koncepció mentén készül. A számos arculati munkákon túl, ott a Goldenroach és a legutóbbi nagy dobásod, a sajátos, – Koreát és Kínát is bejárt – emogramjaid. 2020-ban kezdtél el teljes betűkészleteket tervezni. Milyen indíttatásból fogtál bele a betűtervezésbe (is)? 

Rengeteg egyedi tipót készítek. Szinte nincs olyan nap, hogy ne alkotnék valami újat. Egy-egy projekt kapcsán aztán volt olyan, hogy egyik betűtípus sem felelt meg az elképzeléseimnek, ezért elkezdtem átalakítani őket. Ebből jött aztán az ötlet, hogy saját betűkészletet tervezzek.

A Masqué az első teljes betűtípusod. Mi ihlette ezt a különösen légies és elegáns tipót?

A fő ihletforrás a klasszikus Didot betűtípus volt. Egy Harper’s Bazaart nézegettem, amikor eljátszottam a gondolattal, milyen lenne kicsit újradizájnolni az arculatát – eközben találtam ki a teljes betűcsaládot.

Általában a képzőművészet és a design határterületein mozogsz; minden munkádat jellemzi egyfajta kifinomult esztétika. Tervezőgrafikus, designer, képzőművész, tipográfus – elsősorban minek tartod magad?

Elsősorban művésznek tartom magam.

Hogyan tervezed a betűidet? Mi a folyamata? Honnan inspirálódsz?

Többnyire rögtön számítógépen rajzolok, de van olyan is, amikor készítek pár vázlatot papíron is. Leginkább abból inspirálódom, hogy rengeteg feliratot készítek, sokszor csak poénból az Instagram-oldalamra, majd addig alakítom őket, amíg elégedett nem leszek velük. Ebből aztán egészen egyedi variációk jönnek létre.

Mondhatjuk, a betűkkel már elég régóta „dolgod van”. Hogyan látod az elmúlt tíz-húsz év betűtervezésének fejlődését?

Egyre több a display font, ami inkább rövid, látványos szövegek írására alkalmas és ezek egyre extrémebb karaktereket tartalmaznak. Számos izgalmas betűtervezőt és erre szakosodott stúdiót találni itthon és külföldön egyaránt.

Látsz esetleg különbséget a ma alkotó és a húsz évvel ezelőtti betűtervezők stílusa között itthon és külföldön?

Mindig vannak aktuális trendek, amik épp felkapottabbak. A klasszikusok persze sosem mennek ki a divatból és ma is hatással vannak a fiatal tervezőkre. Talán csak annyi a különbség, hogy mint mindenhol, úgy itt is egyre nagyobb a kínálat, így tervezőként nehezebb olyat alkotni, ami kiemelkedik a rengeteg különböző betűtípus közül.

Kik a kedvenc betűtervezőid? Melyek a kedvenc betűtípusaid?

Jelenleg a kedvenc betűtervezőim Fatih Hardal, illetve Violaine & Jérémy. A Hoefler&Co. Chronicle betűtípusát gyakran használom alapként, ezen kívül Mattox Shuler Termina és a Studio Sun Brice betűtípusa most nagy kedvenceim. A legérdekesebb magyar betűtípusnak pedig Kaszanyi Nóra Gaia Display fontját tartom.

Milyen betűt vásároltál legutóbb?

Az Atipo Foundry-tól vettem meg több betűtípust.

Mit javasolnál azoknak a pályakezdőknek, akik tipográfiával szeretnének foglalkozni?

Járjanak nyitott szemmel! Utazásaim során én például mindig rengeteg jegyzetet készítek azokról a feliratokról, érdekes betűkről, amiket látok. Gyűjtsenek inspirációt az interneten; a Pinterest és az Instagram nagyon jó platformok erre. Továbbá szedjenek szét betűket, hogy megismerjék a betűk anatómiáját – ez is egy fontos és jó módja a fejlődésnek.

A Masqué után nem sokkal elkészült a Veronési betűkészleted is, és ha jól tudom, már úton a harmadik is. Milyen tipográfiához kapcsolódó projekten dolgozol jelenleg? További tervek?

Még van legalább 4-5 betűtípusra elegendő ötletem, ezen kívül a tipográfiai szemléletmódomat a képzőművészetbe is szeretném átültetni. Jelenleg ezen dolgozom.

Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című idei első pályázatának egyik kurátora leszel. Mit szóltál a felkéréshez? Milyen szempontokat fogsz figyelembe venni a munkák kiválasztása során? 

Megtisztelő a felkérés! A legfontosabb szempontok számomra a jó arányrendszer, a harmónia és a nézőre gyakorolt hatás.

TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században / pályázat

Nevezési határidő: 2021. április 11.

Pályázati kiírás | Pályázati segédlet

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás