Textildesign-innovációk műalkotásai a gardróbban

2013.11.4., 16:50

A textilipar egyre újabb és újabb technológiákat szül, így fejlesztve a divatipart és bővítve a tervezők lehetőségeit. Azt le kell szögezni, hogy ezek a kreációk többek, mint egyszerű ruhadarabok, valóságos műalkotások. A fiatal tervezők bátran kísérleteznek a legújabb innovációkkal, nem törődve a sajtó véleményével. A következő, bemutatásra kerülő designerek többsége igen megosztó az emberek szemében, lehet imádni vagy utálni őket, semleges vélemény nem akad. A divatvilágában – lassan mindenhol – kincsnek számít a vízválasztó személyiség és stílusérzék, hiszen ilyen attitűddel lehet igazán maradandót alkotni.


High-Tech

Az intelligens textíliák hatalmas újdonsággal hatottak a divattervezés területére, legfőbb úttörője a ciprusi-török származású Hussein Chalayan. A Central Saint Martinsban végzett tervező hetekre eltemette diplomakollekcióját, hogy ténylegesen elöregítse ruháit. Ezzel hatalmas hírnévre tett szert, ám valódi zsenialitása csak ezután bontakozott ki. A 2000 A/W kollekció kiemelkedő darabja egy padból átalakítható szoknya volt, majd a 2007 S/S bemutatója történelmet írt, ugyanis számítógép vezérelte átalakuló öltözékeket vonultatott fel. Egy évvel később a Swarovski céggel működött együtt, és lézeres LED ruhákat tervezett.

Vitatott, úttörő munkásságát számos más tervező követi – Yumi Katsura, Lumigram, Andrew Schneider vagy Jenny Tillotson –, akik a változó hangulatra és szívverésre más színekben pompázó, valamint stressz érzékelésekor aromaterápiás illatot árasztó ruhákat álmodtak meg.

3D nyomtatás

A 3D nyomtatási technológiával jelenleg két cég foglalkozik, az amerikai Shapeways és a belga Materialise. Az eljárás egy számítógépes tervvel kezdődik, melyet a mammut sztereo litográfia nevű eljárás követ, és ennek során rétegről rétegre alkotják meg a kívánt darabot. Végül egy UV lézer folyékony gyantába olvassa, ami a sugár hatására megkeményedik. A bonyolult művelet hihetetlen gyorsasággal reprezentálja a megálmodott öltözékeket és kiegészítőket. Manapság még igen nagy költségekkel jár a kivitelezés, ám azt jósolják, hogy éveken belül jelentősen módosíthatja a textiltervezést.

Michael Schmidt designer a Shapeways céget és Francis Bitonti építészt kérte fel a világ első, teljes egészében 3D nyomtatással készült ruhájának megtervezéséhez. Kifejezetten Dita von Teese alakjára nyomtatták, melyet 12 000 Swarovski kristály díszít, és a Fibonacci-számok végtelen sorozata inspirált. A cég szolgáltatásai bárki számára elérhetők, hiszen feltölthetjük saját terveinket a hivatalos honlapra, melyet elkészítenek, majd házhoz is szállítanak. Árai igen borsosak, egy ékszer elkészítése 190 000 Ft-tól kezdődik.

A Materialise vállalat – komoly támogatással a háta mögött – a technológia legfőbb képviselője, tavasszal már külön divatbemutatót is szerveztek Malajziában a 3D nyomtatást alkalmazó divattervezőknek. A holland származású Iris van Herpen a cég egyik fő ügyfele, aki hamar berobbant a divatszakmába újító szellemiségével. 2013 A/W kollekciójához egy speciális kétkomponensű alapanyagot választott, mely szilikonból és fémporból állt.

Fontos megemlíteni, hogy ezekhez az innovációs munkafolyamatokhoz mindig hozzá járul egy-egy neves építész vagy formatervező szakértelme. Elsőként sokkolónak hathatnak ezek a ruhadarabok, ám be kell látnunk, hogy rohamosan fejlődő világunkban hamar átveheti a textiltervezés stafétabotját.

Digitális nyomtatás

Az elmúlt évek egyik legfelkapottabb technikája a digitális nyomtatás. Eredete még a ’90-es évek végére tehető, amikor Issey Miyake elsőként alkalmazta ruháin, ám elsöprő sikerét Alexander McQueen Plato’s Atlantis című 2010-es tavasz/nyári kollekciójának köszönheti. A lézer- és tintasugaras nyomtatók segítségével lehetőségek egész tárháza nyílt meg a tervezők előtt, így számtalan, még soha nem látott mintákat kreálhatnak.

Külföldön két kimagasló tehetség van, a görög származású Mary Katrantzou és a líbiai Peter Pilotto, akik teljes mértékben a technológiára építik márkaarculatukat. Hamar elért hozzánk is az őrület: Szegedi Kata, a Je Suis Belle és a USE Unused is behódolt a digitális robbanásnak. A tervezőket gyakran ihleti meg egy-egy színpompás természeti kép vagy műalkotás, de a valódi kibontakozási lehetőséget a saját minta megálmodása nyújtja.

Itthon Szegedi Kata a digitális nyomtatás előfutára, aki Udvardi Sarolta textiltervezővel karöltve készítette el idei tavasz/nyári kollekcióját. Fő inspirációs forrást a kaleidoszkópszerű minta és a hal motívuma nyújtotta. Ezzel szemben a Je Suis Belle és a USE a képzőművészet felé fordult. A Dévényi Dalma – Kiss Tibi párost egy magyar származású amerikai festőművész, Rita Ackermann ihlette meg, míg a USE csapatát a metafizikus festészet jelentős képviselői, Giorgio De Chirico és Carlo Carra munkássága inspirálta. Szegedi Kata további két kollekciójában alkalmazta ezt az eljárást, így a digitális nyomtatás hallatán lassan az ő márkájára asszociálhatunk. A USE elsőként a 2013-as őszi/téli kollekciójában használta, és a 2014 S/S-t is uralta.

Az egyre fejlődő információs társadalomnak és az innovációs beruházásoknak köszönhetően a technológiák palettája fokozatosan bővül. A divatiskolák világszerte ontják magukból a tehetséges fiatal tervezőket, viszont komoly tőkeinjektálás hiányában sokan nem tudnak érvényesülni, így esélyt sem kapnak tehetségük kiaknázására. Nem lehet tudni, meddig fog burjánzani a technológiák őrülete, de amíg továbbra is lesznek hasonló csodabogarak megfelelő anyagi és menedzselési háttérrel, addig biztosan nem fogunk unatkozni.

Szöveg: Baranyi Dóra

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás