Retrospektív kiállítás Elliott Erwitt fotóiból a Capa Központban és a Mai Manó Házban

Phenom'enon
2017.06.20., 17:00

Két kiállításon is láthatók Budapesten Elliott Erwitt képei: a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház a világhírű amerikai fotográfus 1964-es magyarországi képeiből rendezett tárlatot, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ pedig Erwitt pályafutásának legemlékezetesebb munkáit állítja ki.

Elliott Erwitt

„Amikor egy fotó jó, az nagyon érdekes tud lenni, amikor egy fotó nagyon jó, az már irracionális és mágikus is egyben… utóbbi már nem a fotográfus tudatos akarata vagy szándéka szerint történik.” (Elliott Erwitt)

Elliott Erwitt több mint fél évszázados munkásságába nyújt betekintést a városképektől a strandfotókig, a gyerekportréktól a kutyaábrázolásokig a Capa Központ tárlata: a fotós megdöbbentő szituációkat és hétköznapi pillanatokat egyaránt megörökítő képeit gyakran szarkasztikus stílusa teszi sajátossá és összetéveszthetetlenné.

A Mai Manó Házban Erwitt 1964-es magyarországi látogatása során készült, de itt soha be nem mutatott képeiből tekinthető meg válogatás Csizek Gabriella és Barkóczi Flóra rendezésében.

Az amerikai fotográfus egy megbízás keretében utazott a vasfüggöny keleti oldalára, ahol a rá jellemző egyéni látásmóddal örökítette meg az hétköznapokat, és számos helyre eljutott Budapesten a Keleti pályaudvartól a Citadelláig, de vidéken is járt. A monumentális szocialista műalkotások és a városi kontrasztok ugyanúgy lenyűgözték, mint a falusi élet egyszerű pillanatai.

“Büszkék vagyunk rá, hogy Elliott Erwitt két anyagát is ki tudjuk állítani: a Robert Capa által alapított Magnum fotóügynökség egykori elnöke ikonikus képeinek világszerte komoly rajongótábora van, így a külföldi látogatók terén is nagy érdeklődésre számítunk. A Mai Manóban látható képek pedig izgalmas időutazásra adnak lehetőséget, megmutatva, hogyan látta akkori hazánkat a messziről jött ember több mint ötven éve” – idézi a közlemény a szeptember 10-ig nyitva tartó kiállítások kapcsán Kőrösi Orsolyát, a Capa Központ és Mai Manó Ház ügyvezetőjét.

Elliott Erwitt 1928-ban született Párizsban, orosz bevándorlók fiaként. Gyermekkorának egy részét Milánóban töltötte, majd Párizson át 1939-ben az Egyesült Államokba emigráltak. A gimnáziumban kezdett érdeklődni a fotográfia iránt, első keresetéből vett magának egy Rolleiflex fényképezőgépet, majd a mosókonyhában sötétszobát alakított ki, és pénzért esküvőket és egyéb rendezvényeket fotózott.
Rövidesen New Yorkba költözött, ahol fillérekből élt, de néhány év alatt már a legjobb magazinoknak dolgozott. Két évet szolgált az amerikai hadseregben, utazgatásai során fényképezett Európában és az Egyesült Államokban. Jól beszél angolul, oroszul, franciául és olaszul is, ennek a tudásnak óriási hasznát vette külföldön.

Robert Capa hívására 1953-ban csatlakozott a Magnum fotóügynökséghez, ahol a szakma legjobbjaival találkozott, és Henri-Cartier Bresson is a szárnyai alá vette. Szabadúszóként olyan magazinoknak dolgozott, mint a Life, a Holiday vagy a Look. A hatvanas években három éven keresztül a Magnum fotóügynökség elnöki posztját töltötte be.

A hetvenes évektől a filmek felé fordult, több dokumentumfilmet és vígjátékot forgatott, amelyekben ugyanúgy megjelent az irónia és az emberiesség, mint a képein. Az elmúlt húsz évben is aktívan dolgozott, szabadideje nagy részét pedig a műveiből készült könyvek és kiállítások gondozására fordítja.

(phenom’/mti)

Címkék: , , , , ,

/ Követem a magazint!