Presztízskérdésből pusztítják el megmaradt termékeiket a luxusdivatházak

László Csenge
2018.07.31., 22:29

Korunk kapitalizmusának egyik legnagyobb cselszövésére világított rá a BBC News, amikor nyilvánosságra hozott egy cikket a Burberry termékpusztító mechanizmusáról. Mindez egyfajta nyílt titokként élt a köztudatban, a hatalmas felháborodást azonban a pontos számok váltották ki.

A divat általános értelemben vett fogalma eddig sem a nívós moralitásáról volt híres, az utóbbi alkalommal viszont minden eddiginél megbotránkoztatóbb tényre derült fény: a közkedvelt brit divatház a tavalyi évben 28,6 millió font értékű ruhát vetett a lángokba.

 
 

A destruktív megoldást a márka szóvivője azzal igyekezett palástolni, hogy az égetéssel felszabadult energiát környezetbarát módon hasznosítják. Orsola de Castro, a Fashion Revolution társalapítója ennek kapcsán árulta el, hogy nincs olyan dolog, amellyel csökkenthetnék a ruhák égetésének káros hatásait. A szintetikus bélések, cipzárak vagy éppen műanyag gombok elégetése messze nem termel annyi energiát, amennyit az elkészítésük vett igénybe.

Ennek ellenére a divatipar tervgazdálkodásában fel sem merült, hogy jótékony célokra fordítsák a relatíve fölöslegessé vált árut.

A divatházak berögzült intuíciói mögött olyan elvek állnak, mint a presztízs megőrzése vagy a hamisítóktól való félelem. Nem akarják, hogy egy másik társadalmi réteg számára is hozzáférhetővé váljanak a ruháik, holott sokkal relevánsabb lenne a rászorulók kisegítése. Messziről igyekeznek elkerülni annak a kósza lehetőségét is, hogy az emberek olcsóbban juthassanak hozzá a márka által fémjelezett darabokhoz.

A pusztító procedúrával a divatház exkluzivitását hivatottak fényezni, mondván, a ruhák inkább váljanak a tűz martalékává, mintsem hamisítók kezének áldozatává. Valahol érthető, hogy saját tervezői munkájuk eszmei értékét védelmezik, noha ezzel más kezének fizikai munkáját pusztítják el.

„A magas árak ellenére a Burberry nem tartja tiszteletben a termékeit, valamint a kemény munkát és természeti erőforrást, amit belefektettek. A gyártás halmozása nagy túltermelésre utal, és ahelyett, hogy lassítanának ezen a folyamaton, tökéletes minőségű ruhákat égetnek el. Ez a divatipar mocskos titka, és a Burberry csak a jéghegy csúcsa” – magyarázza Lu Yen Roloff, a Greenpeace környezetvédője.

A Burberry által kiadott nyilatkozat szerint nem marad megoldás nélkül az ügy, igyekeznek a taktikus gazdálkodás vizeire evezni, javítani a jelenlegi tendenciákon, és tiszta vizet önteni a pohárba. Talán még évtizedek kérdése, de a napjainkban kirajzolódó tiltakozással egy olyan mozgalom vette kezdetét, amely megvédheti a jövőnket.

(Forrás: BBC, Dazed)

Címkék: , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás