Neves popelőadókkal az Oscarért

Bicsérdi Ádám
2014.01.29., 22:02

Egy ideje már ismerhetők az idei Oscar-jelölések,  a nagy kategóriák esélyeseit már mindenki kívülről fújja. De a nagy díjak árnyékában  a kevesebb figyelmet kivívó díjakért is ugyanolyan presztízsharc folyik a háttérben. Nincs ez másképp  a legjobb filmzene és legjobb eredeti betétdal kategóriájában sem. Vannak a mezőnyben klasszikus nagyágyúk, de mi most inkább arra a két filmre koncentrálunk, amelyek  a popzenében jól csengő előadókat is  megnyertek  a produkciók zenei részéhez.


Mindkét szóban forgó filmről volt már szó itt a phenom’enon hasábjain. Az egyik Spike Jonze A nője, a másik a Coen testvérek Inside Llewyn Davis-je. Előbbi hamarosan a hazai mozikban is látható lesz, az utóbbi hazai bemutatójáról azonban továbbra sincsenek biztos hírek.

Kicsit becsapós volt a bevezető, mert  a két említett filmzene közül csak A nő kapott jelölést mindkét zenével kapcsolatos kategóriában, az Inside Llewyn Davis ezzel ellentétben kimaradt ezekből a kategóriákból. A Coen testvérek folkzene előtt tisztelgő alkotása amúgy is nehéz eset ebből a szempontból, hiszen a filmben nem szoros értelemben vett original score, hanem különböző régi folk előadók, vagy azok feldolgozott dalai szólnak. Ám a feltűnő neves előadók miatt, az Inside Llewyn Davis filmzenéje óriási siker volt a tengerentúlon, így aztán hiba lett volna kihagyni ebből az összeállításból.

A nő: Arcade Fire, Owen Pallett, Karen O

Még tavaly kezdtek kiszivárogni az első infók a Spike Jonze filmrendező és az Arcade Fire közötti újabb együttműködésről. Később aztán az is kiderült, hogy Win Butlerék új albumuk felvételével párhuzamosan dolgoztak a filmzenén is. A rendező és a zenekar már korábban is dolgozott együtt a Scenes From The Suburbs című kisfilmen, így aztán senkit sem lepett az újabb közös munka. A nagy sikerű Reflektor utolsó száma, a Supersimmetry ráadásul konkrétan először kimondottan a filmzenéhez készült, csak később vált “teljes értékű” Arcade Fire-számmá.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A legjobb eredeti filmzene díját valószínűleg nem ez a produkció viszi majd el az Oscar gálán, de a legjobb betétdal kategóriájában komoly esélyesnek számít a Yeah Yeah Yeahsből ismert Karen O által előadott The Moon Song.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A Yeah Yeah Yeahs (egy-egy tagja) sem először tűnik fel egy Spike Jonze produkcióban, elég ha csak az Ahol a  vadak várnak filmzenéjére gondolunk, ahol Karen O (hangja) vált gyermekké. De ne feledkezzünk el a gitáros Nick Zinner feltűnéséről sem az I’m Here című kisfilm soundtrackjén: a kisfilm kedvéért kvázi egy szupergrup is verbuválódott The Lost Trees néven. Érdemes egyébként az I’m Here-t is megnézni az új egész estés film előtt, hiszen  – főleg hangulatában – ez az alkotás a rendező életművében amolyan előgyakorlatnak is tekinthető A nő elkészítéséhez vezető úton.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Inside Llewyn Davis: Oscar Isaac, Marcus Mumford, Justin Timberlake, Punch Brothers és mások

A Coen testvérek az Ó testvér, merre visz az utad? után ismét T Bone Burnettet kérték fel, hogy legyen új filmjük zeneszerzője és zenei producere. A ’60-as évek folk szcénáját megidéző film során több korabeli szerzemény is elhangzik, ám az alkotók úgy döntöttek, néhány neves előadóval is felfrissítik a soundtracket. Így került a képbe például Justin Timberlake, aki ráadásul fontosabb mellékszerepet is kapott a filmben.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Emellett azért azt a ziccert sem hagyta ki az alkotógárda, hogy napjaink legnépszerűbb folk bandáit is elcsábítsa egy-egy vendégszereplés erejéig. Többek között a Mumford & Sons énekese Marcus Mumford, és a Punch Brothers is felbukkan néhány régi klasszikus feldolgozásában.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Tavalyi megjelenésekor egyébként több helyről is kritika érte a filmzenét, mondván egy Coen filmhez képest ez túl lapos, és élettelen, ám ne feledjük, maga Ethan és Joel Coen sem zárkózott el pályafutása során a  könnyedebb, populárisabb hangnemtől, elég ha csak az Ó testvér…-re, A nagy ugrásra vagy az Égető bizonyítékra gondolunk. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az ugyancsak bluegrass és country dalokban bővelkedő belga mű, az Alabama és Monroe is hazavihet egy szobrocskát  a legjobb idegennyelvű film kategóriájában, akkor nem túlzás azt állítani, hogy a márciusi Oscar gála akár valódi folk-ünnepé is válhat.

Szöveg: Bicsérdi Ádám

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás