Németországban már erősödik a zenepiac

Hering András
2013.08.26., 13:39

Több mint másfél évtized után ismét bővül a zenemű-kereskedelem piaca Németországban, a bevétel az első félévben 660 millió euró volt, ami 1, 5 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.


A német zeneipari szövetség (BVMI) közleménye szerint a digitális üzletág bevétele 16 százalékkal nőtt, a fizikai hanghordozók értékesítésének visszaesése pedig lassult, a csökkenés 2,5 százalékos volt.

A forgalmazás valamennyi módját és csatornáját együttvéve elsősorban az ősi bakelitlemez és az úgynevezett streaming szolgáltatás tör előre. Bakelitlemezből 30 százalékkal többet adtak el, mint 2012 első félévében, az előfizetéses alapon működő, vagy reklámokból finanszírozott streaming szolgáltatások bevétele pedig 105 százalékkal nőtt. (A zenemű streaming az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület meghatározása szerint interneten vagy mobilhálózaton hozzáférhetővé tett zeneművek tartós másolatkészítést lehetővé nem tevő szolgáltatását, vagyis a zeneművek meghallgatásának biztosítását jelenti.)

A BVMI közleménye szerint továbbra is a CD-értékesítés adja a forgalom legnagyobb részét. A CD-eladásból származó bevétel 2,7 százalékkal csökkent ugyan az egy évvel korábbihoz képest, de így is a teljes zenemű-kereskedelmi piac 67,5 százalékát teszi ki.

A bakelitlemez-eladások a 30 százalékos növekedés ellenére is csak 1,8 százalékot képviselnek. A zenei DVD 5,2 százalékot tesz ki, míg az egyéb fizikai hanghordozók – például az MC, a klasszikus magnókazetta – részaránya 1 százalékos.

A fizikai hanghordozók így együttvéve a piaci forgalom 75,5 százalékát adják. A háromnegyedes részarányt elsősorban az biztosítja, hogy Németországban nem szorult ki a kiskereskedelmi forgalomból a fizikai hanghordozó annyira, mint például az Egyesült Államokban, azaz továbbra is működnek lemezboltok, illetve sok áruháznak van hanglemezosztálya. A BVMI így arra számít, hogy a piac “digitális átállása” lassabb folyamat lesz, mint sok más országban, vagyis lassabban helyeződik át a zeneforgalmazás súlypontja a digitális üzletágra.

A digitális forgalmazás az idei első félévben a bevétel 24,5 százalékát adta. A letöltés – aminek révén a fogyasztó a hangfelvétel birtokába jut – 19,9 százalékos részarányt képvisel, ez 5,3 százalékpontos növekedés éves szinten. A streaming – amikor a fogyasztó hozzáférést, “meghallgatási jogot” szerez a zenei alkotáshoz – egy év alatt megduplázta a részarányát, amely így 4,6 százalék volt a németországi zenemű-kereskedelem bevételében 2013 első félévében. A BVMI statisztikái szerint a német zenepiac legutóbb 1997-ben bővült.

Címkék: , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás