Nem dívik a rasszizmus! – 5 márka, ami átlépte a határt

Phenom'enon
2013.12.12., 12:39

Vannak mondatok, melyeknek ahelyett, hogy kicsúsznak szánkon, inkább rejtve kéne maradniuk a bal agyféltekénk civilizálatlanságért felelős szegletében. Emberi gyengeségünk része, hogy ezeket a gondolatokat hagyjuk kiszökni, megsértve ezáltal olyanokat, akiket egyébként nem akarunk. Akadnak azonban olyan ötletek és gondolatok, melyeknek meg sem szabadna fogalmazódniuk, mert kimondatlanul is átlépnek egy bizonyos határt. A divatiparban pedig mindez hatványozottan igaz.


1.

Egyszerre szisszent fel a világ egy John Gallianóról készült, antiszemita töltetű videó kiszivárgásakor. A felvételen az olasz tervező látható, amint kissé illuminált állapotban Adolf Hitlert méltatja. Félreérthetetlen tirádája hallatán a világ divatgurui is megdöbbentek, így a dizájnert foglalkoztató Dior hamar úgy döntött, megválik a tervezőtől, aki bár bocsánatot kért, tagadta az ellene felhozott vádakat. Galliano összesen tizennégy évig volt a Dior kreatív igazgatója.

2.

Szintén szörnyen kellemetlen volt, mikor Karlie Kloss a 2012-es Victoria’s Secret show-n egy óriási indián fejdíszben libbent be a kifutóra. Később sokan vádolták a márkát az amerikai őslakosok törzsi kultúrájának és történelmének megsértésével. Az illetékesek rögtön elnézést kértek a balul elsült ötlet miatt, a tervezők pedig levonhatták az esetből tanulságot: nem aggatunk az angyalkákra törzsi jelképeket, kiváltképp, ha ciciket, szexi hasakat és egyéb női alkatrészeket próbálunk hangsúlyozni vele.

3.

Az Abercrombie & Fitch kapcsán legtöbbünknek Mike Jeffries, a brand vezérigazgatójának nagy botrányt kavart kijelentése ugrik be először, miszerint „az Abercrombie & Fitch csak a szép és menő embereket célozza meg, és nem hajlandó L-esnél nagyobb ruhaméretet forgalmazni”. Csakhogy a márkának nem ez volt az egyetlen cikis húzása: miután évekig hanyagolták az ázsiai piacot, 2002-ben sikerült a lehető legbénább módon nyitniuk kontinens felé azzal, hogy ázsiaiakkal kapcsolatos, rasszista sztereotípiákkal telenyomott pólókból álló vonalat terveztek.

4.

A 2012-es milánói divathéten nagy port kavart a Dolce & Gabbana show-n feltűnő, egy fekete hölgyet ábrázoló Blackamoor fülbevaló. Miután a fityegő kiegészítővel kapcsolatban a divatházat sok kritika érte, miszerint az „ékszer” nemcsak helytelenül mutatja be a fekete nőket, és támogatja a velük kapcsolatos előítéleteket, hanem a nyugati történelem egy sötét és szégyenteljes korszakára is emlékeztet, a márka vezetői bocsánatot kértek, majd hozzátették, hogy senkit sem akartak megbántani, hiszen a szerecsen művészet saját kultúrájuk része.

5.

Azonban, ha kisebbségek sértegetéséről van szó, a négy, fent említett eset mindegyike eltörpül az Urban Outfitters folyamatos baklövései mellett. Dávid-csillaggal „díszített” pólójuk, Ghettopoly elnevezésű, bandaháborús társasjátékuk és „EAT LESS” feliratú, tinilányoknak szánt felsőjük egyértelműen viszi a prímet. Ugyan már! Hát nem hallottátok, skacok? A sértegetés nagyon nem menő.

Szöveg: Bácskai Júlia

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás