Mundruczó Kornél / Proton Színház: NEHÉZ ISTENNEK LENNI

Avatar photo
2014.05.29., 17:13

Három év szünet után ismét látható hazánkban Mundruczó Kornél és a PROTON Színház Európa-szerte hatalmas sikerrel turnézó előadása, a Nehéz istennek lenni! A speciális helyszínen (egy külkerületi raktárépületben) öt alkalommal látható produkció középpontjában az emberkereskedelem és a prostitúció áll.


Két kamion áll az út szélén. Árut cserélnek: három fiatal nőt. Egy nagyszabású terv készül, ha sikerül, másnapra minden megváltozik. A leleplezés kulcsa a fiú, akit eddig elrejtettek a világ szeme elől. Nem hibázhatnak, ezért a raktér falai között új törvények születnek, aki nem engedelmeskedik, nem térhet haza. Azonban közöttük van egy idegen, aki bármikor közbeavatkozhatna, mégsem teszi meg – parancsot kapott rá. Mint az Isten, megteremtve a világot, némán szemléli teremtményeit… Egy ideig. De meddig lehet csupán megfigyelőnek maradni?

…a Nehéz istennek lenni is friss és sodró lendületű munka. A néző úgy üli végig az előadást, mintha izgalmas filmet látna. Nincs egy pillanat üresjárat sem, Mundruczó nem ad teret a rosszul értelmezett művészkedésnek. Egyetlen felvonásban, nagy erővel kapjuk nyakunkba a sztorit.” (Index)

A nagy sikerű, teltházas bécsi vendégjáték apropóján a Der Strandard című osztrák lapnak nyilatkozva Mundruczó Kornél elmondta, olyan cselekményt keresett, amely mindenhol megérthető, így esett a választása a prostitúcióra mint témára. Azt is hozzátette, hogy a cselekmény a Sztrugackij fivérek 1960-as évekbeli tudományos-fantasztikus regényén alapszik. További inspirációul szolgált még a „berlusconizmus„, vagyis az a mód, ahogy bizonyos politikusok bánnak a nőkkel. A történet mögött meghúzódó téma a modern rabszolgaság jelensége: mindenki tud róla, de senki sem tesz ellene.

Mundruczó isteni szerepbe kényszeríti közönségét: a nézők passzívan szemlélik a közvetlenül előttük zajló, egyre durvább eseményeket. (…) A színház élőképei és a vetítővásznon látott borzalmak kombinációja sokkolóan hat. Leginkább azért, mert szembesít minket azzal a ténnyel, hogy a kinti realitás valójában sokkal kegyetlenebb ennél.” cobra.be – Belgium

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Lemeztelenítés, kínzás, lelki terror és gyilkosság – az előadásban Mundruczó Kornél kegyetlenül szembesíti nézőit az erőszakkal. (…) A színpadon ugyan nem folyik igazi vér, mégis fájó nézni ezt a valóságshow-t. (…) Az elvágyódás érzelmes pillanatai a zenés betétekben jelennek meg, amikor a színészek a kamionban található minden lehetséges eszközön zenélni kezdenek, legyen az szemetes, vasaló vagy akár varrógép.” nachkritik.de – Németország

Lélegzetelállító, kelet-európai hardcore-reality színház.” Der Standard – Németország

Ezt az előadást mindenképpen látni kell. Erőteljes kép egy borzalmas világról, amelyet Mundruczó és csapata úgy mutat meg, hogy az ember minden fenntartása ellenére ott marad és végignézi. A félelem, a manipuláció, a függés, a remény, a szerencsétlenség, a közönyösség és a butaság sokkolóan, helyenként egyenesen irritálóan hat, de minden pillanatában autentikus (…). Mindezt ráadásul remek színészek előadásában láthatjuk.” Volkskrant – Hollandia

A végén azért megérkezik Isten katonája, hogy Dosztojevszkij módjára bűnhődéssel váltsa meg a bűnt. Mundruczó tehetsége részben abban áll, hogy van mersze megmutatni egy olyan történetet, amely nem akar hihetőnek látszani (…), mégis alaposan felrázza az embert. Felesleges azt feszegetni, mennyiben van az erőszak ilyen mértékének létjogosultsága a színpadon, hacsak nem azt akarjuk kiemelni, hogyan remekelnek a színészek, akik szintén „még a valóságnál is valóságosabbak” (…). A gumiabroncsokkal megpakolt teherszállító kamionok szélsőségesen realista díszletében Mundruczó kényelmetlen metaforája végeredményben mintha éppen annak a háttérnek a visszáját akarná megmutatni, amit oly gyakran próbálunk nagyvonalúan zárójelek közé rejteni.” Le Mouvement – Franciaország

Mundruczó Kornél / Proton Színház
NEHÉZ ISTENNEK LENNI
Színház
2014.06.01, 06.02, 06.03, 06.04, 06.05. 20.00
Külső helyszín: Budapest, X. Gyömrői út 156.
Facebook-esemény

Rendező
MUNDRUCZÓ Kornél

Szereposztás
Váradi Annamária: LÁNG Annamária
Andrea: WÉBER Kata (június 1,2,3-án) GERA Marina (június 4,5-én)
Zita: KISS Diána Magdolna
Emőke: TÓTH Orsi
dr. Varjassy Károly: RÁBA Roland
Attila: BÁNKI Gergely
Omar: KATONA László
János: DERZSI János
Varjassy Rudolf: SZEMENYEI János
Doktor: NAGY Zsolt
Díszlet, jelmez: ÁGH Márton
Dramaturg: ZABEZSINSZKIJ Éva
Zene: SZEMENYEI János
Rendezőasszisztens: LENGYEL Balázs
Produkciós vezető: BÜKI Dóra
Műszaki vezető, világítás: ÉLTETŐ András
Hang és videó: BELÉNYESI Zoltán
Kellék: NAGY Gergely

Társproducerek:
Alkantara Festival, Lisszabon, Portugália; Baltoscandal, Rakvere, Észtország; Culturgest, Lisszabon, Portugália; KunstenFestivalDesArts, Brüsszel, Belgium; Rotterdamse Schouwburg, Hollandia; Theater der Welt 2010, Essen, Németország; Théâtre National de Bordeaux, Franciaország, Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest

A Trafó elől az előadás kezdete előtt 45 perccel busz indul az előadás helyszínére.
A buszra csak az előre megváltott kombinált jegy érvényes!

Címkék: , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás