Menekültekről készült fotókkal verte ki a biztosítékot a Benetton legújabb kampánya

Kaiser Vivien
2018.06.24., 22:59

Éppen csak, hogy lecsengett a H&M botránya, máris egy újabb ruházati cég borította ki a bilit. Most a Benetton nyitotta ki azt a bizonyos bicskát a jóérzésű emberek zsebében.

Néhány nappal ezelőtt jelentek meg azok a fotók, amelyek a Földközi-tengeren hánykolódó, több tucatnyi menekült megmentésekor készültek. A fotókon férfiak, nők és gyermekek mentőcsónakokba zsúfolódva érnek partot, majd a kikötőben tömött sorokban várakoznak. A mentőmellénybe bújtatott emberekről készült fotókat a mentést szervező SOS Méditerranée nevű szervezet dokumentáció céljából készítette, azonban az ismert ruházati márka, a United Colors of Benetton úgy döntött, legújabb kampányához éppen kapóra jönnek a szerencsétlen sorsú emberekről készült képek. Így június elején online felületeken és az olasz La Repubblica című lapban is az ezekkel a képekkel és a Benetton logójával illusztrált hirdetések jelentek meg.

„Én vagyok az egyetlen, aki ezt megveti?”

– tette fel a kérdést Twitteren az olasz belügyminiszter Matteo Salvini, aki választási kampányában egyértelműen kijelentette, hogy hatalomra kerülése esetén meg fogja akadályozni a migránsok olasz partra való földre lépését. Ezen ígéretét betartva a miniszter az Aquarius nevű hajónak – amely a fotókon szereplő menekülteket mentette – sem engedélyezte az Olaszországban való lehorgonyzást. A máltaiak által is elutasított hajó végül Valenciánál tette le utasait.

A Benetton kampánya általános felháborodást váltott ki. Az SOS Méditerranée mentőszolgálat Twitteren jelentetett meg egy közleményt, melyben egyértelműen kijelentette, hogy semmiféle kapcsolatban sincsenek a fényképeket ily módon felhasználó céggel:

“Az SOS Méditerranée teljes mértékben elhatárolódik a reklámkampánytól, amely a csapataink által a tengeren bajba jutott emberek megmentéséről a mentési munkák alatt készült képet teszi közszemlére”.

A botrányos hirdetésekkel kapcsolatosan a sajtó természetesen a United Colors of Benettont is felkereste, de a vállalat képviselői mindezidáig nem reagáltak a vádakra.

A kampányra szánt konstrukció Oliviero Toscani fotográfus munkája. A Benetton alkalmazottja szerint a képek „drámaiak”, és „Salvini kritikája rámutat arra, hogy igazam van.”

Toscaninak nem ez az első megosztó húzása: 1991-ben a római katolikus egyház akadt ki rá a csókolózó apácát és papot ábrázoló képével, a rá következő évben a melegjogi aktivisták fordultak ellene, amikor az AIDS-ben elhunyt melegjogi aktivista, David Kirby fotójával kampányolt, 1996-ban pedig a három emberi szívet ábrázoló plakátja verte ki biztosítékot, amelyekre a „fehér”, „fekete”, „sárga” szavak voltak írva. A fotósnak 2000-ben távoznia kellett a Benettontól: a ruházati cég ugyanis pert vesztett a We on On Death Row (Mi a halálsoron) című kampányukat perlőkkel szemben. A hírhedté vált plakátokon halálra ítéltek rabfotói szerepelnek a Benetton logója felett.

Bár Tosciani azt vallja, műveinek célja, hogy nagyobb figyelmet kapjanak az olyan társadalmi problémák, mint az emberi jogok, a vallás vagy a rasszizmus, úgy tűnik, ezzel a kampányával ismét veszélybe sodorta újonnan visszaszerzett állását.

(Forrás: BBC)

Címkék: , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás