Mellek, from Bangladesh with love <3

kata.pal
2014.03.11., 20:08

Épphogy csak lecsillapodtak az indulatok az  American Apparel 62 éves modellje körül, máris itt a legújabb, ami az előzőnél sokkal inkább odavág. Kedves olvasók, ismerkedjetek meg a muszlim Maks-szal, aki valahogy így néz ki póló nélkül. Ja, és mellesleg bangladeshi.


elle-made-in-bangladesh-blog

Szia Maks!

Bangladesh a nyugati vásárló számára egyenlő a leárazott H&M pólóval, amit ötösével markol fel minden februárban a SALE-tábla alól. Ezektől a daraboktól nem várunk túl sokat, csak bírják ki néhány szezonig mielőtt alvóspólóként bevégzik; abba pedig senki sem gondol bele szívesen, hogy mondjuk kedvenc Hello Kitty!-s tangája olcsóságáért kik, és hogyan fizettek.

Néha azonban muszáj, tavaly áprilisban például összeomlott a H&M egyik gyárépülete Bangladeshben, több mint 1000 halottal, mire az Inditex boltok (Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius) hirtelen egyszerre emelték fel hangjukat a dolgozók méltánytalan körülményei ellen. A körülmények csak lassan javulnak, más márkák, mint például Nike inkább megpróbálnak eltávolodni Bangladeshtől.

Itt jön képbe az American Apparel, akik a kezdetek óta a “fair trade” rendszer mellett kampányolnak, ruháikat Los Angeles-i gyárakban gyártják 12$-os órabérrel, ami csak valamivel több a 8$-os minimálbérnél, de azért nem Bangladesh.

Az American Apparel egyik gyára

Az American Apparel egyik gyára

Valószínűleg erre utaltak mostani kampányukkal is, ami ismét provokatívra sikerült és jó eséllyel válik bölcsész vitadélutánok témájává. A fotókon Maks félmeztelenül pózol, mellein póló helyett a jól ismert “Made in Bangladesh”felirat. Azaz, ha az American Apparelt vásárolsz, akkor azt nem a Maks-féle lányok készítik (hanem egy mexikói munkás Kaliforniában). A másik magyarázat szerint a kampány a muzulmán nőkkel kapcsolatos előítéletek ellen szólal fel. A plakát alatt Maks kifejti, hogy konzervatív muzulmán családból származik, egész gyerekkorában az iszlámot gyakorolta, mégsem érzi szükségesnek, hogy amerikaiként vagy bengáliként címkézze fel magát, és nem örül, ha bármelyik kategóriába passzírozzák.

makssc

Kritikusok persze most is vannak szép számmal, Tanwi Nandini Islam divatblogger  szerint a “Made in Bangladesh” csak a legvadabb vágyálmainkban néz ki így, ha az American Apparel tényleg a ruhagyárakra hívta volna fel a figyelmet, egy agyondolgozott nőt mutat be.

A márka szokás szerint nem kommentálja az eseményeket, szerintük a kampány beszél helyettük is.

Tőlünk kapnak egy pirospontot a méltányos gyárakért, de valószínűnek tartjuk, hogy nem merték kimondani az örökigazságot, miszerint egy szép pár mellel mindent el lehet adni, mindegy hogy azok Bangladeshből, vagy Los Angelesből származnak.

Szöveg: Pál Kata

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás