Horváth Zsolt
2019.07.28., 19:27

“Még mindig úgy gondolom, hogy először a zenének kell kiválónak lennie” – Aron D-interjú

Nemrég jelentette meg első EP-jét Around My Mind címmel Aron D, azaz Debreceni Áron. A Kaposvárról indult énekes-dalszerző Londonban kötött ki három évvel ezelőtt, hogy egyetemi keretek között fejest ugorjon a zeneiparba és a zeneszerzésbe. A debütáló négyszámos EP kapcsán beszélgettünk vele, az Around My Mindot pedig legalul meghallgathatjátok teljes egészében.
For the English version of this article, please scroll down!

Hogy élted meg azt, hogy Kaposvárról és Budapestről Londonba kerültél? Milyen változásokat indított el ez benned az évek során?

Nagyon nagy lépés volt ez számomra, de a kiköltözésem előtti hónapokban féltem a változástól. Más ország, más kultúra, sokáig kételkedtem magamban, hogy képes leszek-e ezt végig csinálni. 2016-ban költöztem Londonba, az út során az Incubus Make Yourself albumát hallgattam, és éppen elkezdett a gép ereszkedni a Heathrow repülőtér felé, amikor feltettem a Drive című számot.

Bejött a refrén, éppen kiértünk a felhőkből, a szemem elé tárult az egész város, és abban a pillanatban, tudtam, hogy minden rendben lesz, tudtam, hogy azon a helyen vagyok, ahol lennem kell.

Visszatekintve, gyerekként költöztem ki az Egyesült Királyságba, és Londonban nőttem fel úgy igazán.

 
 

2016-ban nyertél felvételit az ICMP-re (The Institute of Contemporary Music Performance), ahol többek között olyanok végeztek, mint Ed O’Brien a Radioheadből vagy a Daughter. Milyen hatással volt rád ez a közeg? Esetleg volt olyan alkalom, hogy ott végzett előadó tartott órát, amiből inspirálódhattál?

Ez volt az a közeg, amelyről gyerekként álmodoztam. Sok év után olyan helyre kerültem, ahol olyan emberek vettek körül, akik végre megértettek. Értették, miért csinálom ezt, és hogy mi zajlik bennem. Mikor elkezdtem az iskolát, fontos volt megtanulni az alapokat, hogy kell olyan dalokat írni, amelyek idővel érvényesülhetnek ebben az angol nyelvű közegben, de a harmadik év végére nyilvánvalóvá vált számomra, hogy az iskola lényege igazából az emberekről szólt, akikkel ott találkoztam. A három évem során voltam Fiona Bevan előadásán, aki Ed Sheerannal dolgozott együtt, de a Blur dobosa, Dave Rowntree is tartott nekünk órát. Továbbá hallottam az iskola által rendezett koncerteken Frank Turnert és Elena Tonrát is. Rengeteg érdekes történetet meséltek az életükből, amiből sokat tanultam, és inspirációt adtak ahhoz, hogy csak meneteljek a célom felé.

Kik voltak rád hatással? Az eddig kint töltött évek mit változtattak a zenéden, a zenéden való felfogásodon?

Tízéves lehettem, amikor először hallottam Damien Rice című albumát. Azelőtt is jelen volt az életemben a zene, de az az album volt az, amelynek a hallgatása után eldöntöttem, hogy én ezt akarom csinálni, egy énekes-dalszerző akarok lenni, aki a kortárs nyugati zenében helyezkedik el. De hatásként említhetném Jeff Buckley-t vagy Elliott Smith-t is. A suli által sokat fejlődött a dalszerzésem. Sokat tanultam dalszövegírásról, dalszerkezetekről, és arról is, hogy lehet kifejezni önmagam kreatívan. Mivel ingergazdag környezetben élek, mindennap rengeteg hatás ér, ez kijön a zenében is, mindig van sansz inspirációra. Itt nemcsak azt tanították meg, hogyan kell kreatívnak lenni, de a zene üzleti részébe is bepillantást nyújtottak. Ha az a célod, hogy egy nap a saját zenédből szeretnél megélni, akkor tisztában kell lenned azzal is, hogyan adod el a zenédet. Mikor szembesültem ezzel az iskolában, ez illúzióromboló volt számomra, viszont visszatekintve hasznosnak találom, és jó, hogy a zeneipar működését is megértettem.

Ugyanakkor még mindig úgy gondolom, hogy először a zenének kell kiválónak lennie. Ha nincs üzenete a zenémnek, ha nem eredeti, és nem hiteles, akkor nem is fog hatni az emberekre.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Az ICMP milyen lehetőségeket biztosít az ott tanuló amatőr előadóknak? Milyen segítséget kaphat az iskolától a diák?

Szakmailag az ICMP kiváló iskola ahhoz, hogy az ember kortárs zenét tanuljon. Első évben a gyakorlati óráimat például Tim Elsenburg tanította, aki Mercury-díjas dalszerző. Mellesleg az egyik legjobb fej ember, akivel valaha találkoztam. Azután Paul Stanborough-tól tanulhattam a stúdiózást és a produceri munkát, aki Kylie Minouge-gal, Janet Jacksonnal és Mark Ronsonnal dolgozott együtt. Mikor elkezdtem azt a modult abban az évben, szinte semmit nem tudtam arról, hogyan kell felvenni rendesen zenét stúdióban, vagy hogy miként kell mixelni hanganyagot. Annak az évnek a végén már minden segítség nélkül vettem fel, és kevertem ki magam a dalaimat. Emellett a suli biztosít fellépési lehetőségeket is szerte egész Londonban. Továbbá van karriermenedzsment részlege is a sulinak, aminek a lényege, hogy a jelenleg az iskolában tanulóknak és a végzett diákoknak is segítsenek munkát találni zenei területen.

Milyen különbségek váltak nyilvánvalóvá Budapest és London underground/kulturális/művészeti életébe belekóstolva?

Nem tudom, hogy egyáltalán össze lehet-e a két várost hasonlítani. Teljesen más nyelv és teljesen más kulturális közeg. Budapest szuper hely, erős a zenei szcéna, és a kortárs költészet is egyre több teret nyer, kulturálisan egy igazán jó hely Európában. Amit azonban külön kiemelnék, mint különbség, az a mentalitás. A multikulturális közeg miatt London rendkívül nyitott. Itt mindenkinek megvan a saját szabadsága ahhoz, hogy azzá az emberre váljon, akivé csak akar, és a társadalom ezt tiszteletben tartja.

Ez a személyes szabadság érződik a művészetben is. A nyitottság miatt is sokkal kreatívabb London, szerintem.

 
 

Milyen lehetőségek várnak egy kezdő magyar egyetemista előadóra egy 9 milliós városban? London tele van nagyszerű és legendás klubokkal, koncerthelyszínekkel, stúdiókkal. Mennyire pörög a verseny az előadók között?

Lehetőség az van bőven, de mivel sokan élnek itt, ezért nagy a verseny is zenében.

Nem egyszerű érvényesülni, rengeteg fantasztikus zenész van ebben a városban, és ahhoz, hogy kitűnj, tényleg valami egyedit, eredetit kell csinálni.

Ahhoz, hogy megtöltsek egy londoni klubbot emberekkel, akik az én zeném miatt fizetnek ki egy 7-8 fontos belépőt, ahhoz sok idő kell. Évek munkája ez, mire kialakul, és elkezd menni igazán; habár az első lépéseket megtettem, és a tény, hogy azt csinálom, amit igazán szeretek, erőt ad nap mint nap.

A debütáló EP-d címe Around My Mind, és a dalokat hallgatva is érződik, hogy személyes EP-ről van szó. Kifejezetten az élettapasztalataidat szeretted volna kiírni magadból?

Többnyire igen, három dal az EP-ről személyes élményekből, érzésekből született, kivéve az Avalanche. Annál a számnál más emberek történetei inspiráltak.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A Black Gold kilóg a sorból, amely ha jól érzékeltem, arról szól, hogy a világ befolyásos vezetőit nem kifejezetten érdekli a globális felmelegedés. Sokat foglalkoztat ez a téma? Kifejtenéd részletesebben, mi inspirálta?

Jól érzékelted. November lehetett azt hiszem, olvastam a kaliforniai erdőtűzről a BBC-n, aztán néhány nappal később valami hír volt Donald Trumpról meg arról, hogy ő még mindig úgy gondolja, hogy a klímaváltozás csak kamu, és akkor egy kicsit felment a vérnyomásom. Szóval eldöntöttem, hogy írok egy blues dalt erről, ami igazából egy kritika a világ összes politikusa felé, akik csak azzal foglalkoznak, mennyi pénzük és mennyi hatalmuk van, és hogy ezt a két dolgot miként tudják megtartani. A “black gold” (azaz fekete arany) kifejezés egy metafora az olajra, a fosszilis energiára.

Ezzel a dallal nemcsak az érdektelen politikusoknak akartam beszólni, de annak is szerettem volna hangot adni, hogy mennyire fontos a zöld energia és a tudatosság. Más korban élünk, minden egyes embernek a maga erejéből és hatalmából adódóan mindennap hozzá kell tennie ahhoz, hogy a Földünknek jobb legyen.

A Let It Flow-ban azt énekled meg, hogy nem kell ráparázni, csak hagyni kell, hadd menjenek a dolgok a maguk útján. Ez a szimpla életfilozófia hogy segít a hétköznapokban a Brexit-káosz idején? Mennyire érzed a történéseket a saját bőrödön?

Pontosan a Brexit körüli bizonytalanság és káosz adta nekem az inspirációt a dalhoz. Brexittől függetlenül ez a “csak engedd a folyót folyni” filozófia hasznos tud lenni az életünk minden fejezetében. Nem számít, milyen szituációkban találjuk magunkat, miken megyünk keresztül, csak hagyni kell az életet, hadd menjen. Én hiszek abban, hogy minden okkal történik.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A YouTube-on elérhető néhány szám a debütáló EP előtti időkből, mint például a The Edge Of The Night. Ezek nem kaptak szerepet az Around My Mindon – esetleg később várható belőlük stúdiófelvétel?

A The Edge Of The Night című dalomat nem tervezem újra felvenni, szeretem azt a tiszta hangzást és verziót, amit anno felvettünk élőben a skacokkal. Ugyanakkor az első live session során felvett dalaim, mint pl. a Stranger vagy az It Will Rise biztos helyet fognak kapni az első albumon.

Mire számíthatunk tőled a közeljövőben?

A következő egy évben csupán egy-két dalt fogok megjelentetni, amelyeket az ICMP-s osztálytársaimmal közösen írtunk. Szeretnék jövő évben elmenni egy kicsit Kaliforniába, bepillantást nyerni a zenei szcénába Los Angeles-ben, majd elkezdeni a munkát az első albumhoz, amit 2021-ben szeretnék megjelentetni.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

How did you live through the times when you moved to London from Kaposvár and Budapest? How did this change you during the years?

It was a massive leap. I was extremely happy for getting a place at the ICMP, but at the same time I felt scared, I was totally scared of this kind of change. Another country, different culture. I was actually doubting myself, I wasn’t sure if I was capable of doing it. I moved to London in 2016, I was listening to the album Make Yourself by Incubus on the plane. Before landing, I did put on the song Drive,

when the chorus came in, the city also came forth out of the clouds in the same moment, and I knew immediately that I was just at the place where I meant to be.

Actually, London is the place where I had to grow up. It taught me a lot, and I learned plenty of things about myself.

 
 

You applied to the ICMP (The Institute of Contemporary Music Performance) in 2016, where famous musicians and bands like Ed O’Brien from Radiohead or Daughter studied. Did this environment have any effect on you and did an ex-student ever hold a lecture there that inspired you? 

This was the place and environment that I always dreamed of, being among people who are like me, who understand me and what I do this for. When I started the course, it was important to learn the basics to be able to write decent songs that could work in this environment. The things they teach you in school are important, but the point of the school is in fact the people you meet. During the three years, I had the chance to attend the masterclass of Fiona Bevan who had worked with Ed Sheeran, and the masterclass of Dave Rowntree, the drummer of Blur. Additionally, I had a chance to listen to Frank Turner and Elena Tonra during the private events of Songwriter Circle that had been organised by the ICMP.

What artists or bands influenced you? How has your music changed, or how do you think about music as you moved away? 

My first major musical experience was the album O by Damien Rice. When I heard that record I immediately knew that this was the thing that I would do. Being a singer-songwriter who would live in Western Europe. In terms of influences, I could mention Jeff Buckley or Elliott Smith as well. By the school, my songs and my skills got way better and finally I have the knowledge how to express myself in a creative way which is crucial. In London there is always something going on. So you can’t be hardly short on inspiriation. In the school, learning about songwriting wasn’t the only thing but they showed me the business part too, the way the music industry works which was a bit disappointing to be fair, but it was also necessary to be aware of.

However, I still think that music comes first. If your music doesn’t have a message, if it’s not original or authentic then it won’t resonate with other people. If people don’t talk about it, then its business part won’t work either.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

What opportunities does ICMP offer for their amateur student artists? What kind of help can a student get from the school? 

In terms of professionalism, the ICMP is an excellent place to learn contemporary music. For example, during the first year, my performance classes had been led by Tim Elsenburg, who won the Mercury Prize, and who is totally an expert in music and by the way, he is one of the coolest guy I have ever met. During my second year, my tutor for production classes was Paul Stanborough who used to work with Kylie Minouge, Janet Jackson and Mark Ronson.

When I started that module, I didn’t really have a clue how to record songs properly in studio or how to produce my music. By the end of that academic year, it changed a lot, and I actually recorded and produced my own songs.

Additionally, the school provides several opportunities for playing in clubs all around London. Furthermore, the school also got Career Management department that specifically aims for helping students and alumnis to get employed within the music industry.

 
 

What are the differences between the cultural and art world of Budapest and London that became clear, as you’ve experienced both? 

It’s hard to compare, because these cities are completely different. The language and the cultural environment also differ. Budapest is a great place, it has a strong music scene and the contemporary poetry is also getting very popular year by year. Though London is the music centre of Europe. Probably the most important difference between the two cities is the way of thinking, the attitude. People are much more open-minded and tolerant, and you can find the same attitude in music.

Everyone has got his own freedom to do things the way they want to. Because of it, I think you can find your own creativity in London much more often than in Budapest.

What are the opportunities for a beginner Hungarian artist in a city of 9 million people? London is also full of great and legendary concert venues, studios, but how killer is the competition between the artists? 

There are lots opportunites in this city but there are also plenty of fantastic musicans which makes it quite competitive. You need to find your own unique voice. Your music has to be original and authentic, I believe this is the only way. To have sold out gigs in London and to have a fanbase, people who come to the gig because they love my music, well it takes years to get there, but I took the first steps and I believe I’m on the right track to get where I want to.

The name of your debut EP is Around My Mind, and when you listen to the songs, you can feel that this is a personal EP. Did you want to write about your own life experiences?

Yeah, mostly, three songs of the EP have originally come from personal experiences, only the song Avalanche comes from stories that my friends shared with me.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

The song called Black Gold is a little bit out of line, because if I understated well, it’s about influential leaders of the world who don’t really care about global warming. Are you really into that topic? Would you explain in more detail what inspired this song? 

My inspiration for this song came from a tragic event, the wildfire in California that happened last year and the reaction of Donald Trump to this event, which was about basically his denial of climate change. In this song, I meant to express my criticism of the careless politicians, to raise my voice against fossil fuels and against the greed of politics. Black Gold is a metaphor for oil.

Besides criticism, I also meant to speak of the importance of green energy and the importance of changing our attitude and the way we live our lives. It’s a different age, and I think we all have to take efforts everyday to help our planet every way we can. 

In Let It Flow you sing about not being afraid and just letting things go in their own way instead. How does this simple life philosophy help you in the times of the Brexit chaos? How much do you feel it happening in your own life? 

Yes, it is basically about it. The uncertainty and the chaos of Brexit inspired me to write this song. However it is not only about it, the idea of Let It Flow can be related to every chapters of our lives, regardless of what kind of situation we currently are in. You just need to let it flow. I personally think that everything happens with a reason.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

There are some songs on YouTube which were released before the debut EP, like The Edge Of The Night. They don’t appear on Around My Mind, but will we hear them in a studio version later? 

The Edge Of The Night is one of the songs that I don’t want to record again, I particularly like its natural sound that we caught during the live sesson recording that we made in 2017. Though there are a few songs from my first live session recordings that I intend to add to my first album, such as Stranger and It will rise.

What can we expect from you in the future?

I plan to release a few songs as singles during the next year. These songs mainly are made by collaboration that I did with my classmates at the ICMP. I’d really like to see California, L.A. and its music scene next year. Later on, the goal is to start to work on my first album that I would release in 2021.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Fotók/Photos: Jancsikity Gergely

Aron D a Facebookon

Címkék: , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás