Közel negyven év után találták meg a Jean-Michel Basquiat által elrejtett, titkos UV rajzokat

László Csenge
2019.01.6., 21:12

1981-ben Jean-Michel Basquiat elrejtett egy titkot, amelyet látszólagosan sírba is vitt fiatalon bekövetkezett halálakor. Az álcázott ornamentumokról 38 évig még csak tudomásunk sem volt, most azonban egy véletlen folytán lehullott a lepel a régóta rejtőző jelekről.

A szókimondó punk szcénából neoexpresszionizmusba átcsapó Jean-Michel Basquiatot (akinek egy tavalyig ismeretlen portréfotó-sorozatáról adtunk hírt legutóbb) attitűdjei mindig is kiemelték a kor alakjai közül, igazolva egyszeri és megismételhetetlen mivoltát. Nem állt tőle messze, hogy a város legsötétebb pontjain rejtse el az alkotásait, vagy éppen olyan többlettartalmakkal ruházza fel őket, amelyek egy laikus előtt talán örökre feltáratlanok maradnak. Emily Macdonald-Korth felfedezése azonban bebizonyította, hogy minden, amit eddig tudtunk, csupán a felszín volt.

 
 

Az egész egy puszta rutinvizsgálattal kezdődött: az 1981-es Untitled tulajdonosa kérte fel a New York-i művizsgálót, hogy igazolja a kép eredetét.

A procedúra során a festmény teljesen normálisnak bizonyult, egészen addig, míg kézhez nem került a javítási munkálatok kiszűrésére hitelesített UV lámpa, melynek fényében mindaddig láthatatlan nyilak ragyogták be a vásznat.

 
 

Sohasem láttam még ehhez foghatót – mesélte Emily Macdonald-Korth. – Alapvetően adott egy teljesen eltitkolt részt ennek a festménynek. Biztosan játszadozott az UV fénnyel, amikor rájött arra, hogy milyen pazarul néz ki.”

 
 

Meglepő módon nem ez volt az első eset, hogy olyan részletre derült fény, amely felett elsiklottak a tekintetek.

A Sotheby’s aukciós iroda 2012-ben úgyszintén egy, a korai nyolcvanas évekből származó, Orange Sports Figure címre keresztelt alkotáson talált titkos kézjegyet – noha a felfedezést egyszeri motívumnak vélték, és fel sem merült a további kutatások lehetősége.

 
 

Még egyáltalán nem tiszta, hogy Basquiat valójában mikor és milyen indíttatásból kezdte el alkalmazni az UV festéket, 2019-ben viszont nem marad el a láthatatlan üzenetek feltárása. A művizsgáló elmondása szerint legnagyobb valószínűséggel Basquiat 21-22 éves korában alkotott képei között találhatják meg az észrevehetetlen nyomokat, a Poison Oasis-ban is látható nyilak szerepe pedig elemi fontosságú lehet.

(Forrás: Artnet)

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!

Címkék: , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás