Kingsley Ifill alternatív fotói a szemünk elé tárják a 21. századi punk alapfogalmát

László Csenge
2018.07.24., 14:08

Kingsley Ifill nem tesz mást, mint új képet alkot a múlt retrospektív foszlányaiból. A pusztítás által hozza létre azt, amely másoknak az alkotás útján sem feltétlenül sikerül. Elénk tárja a 21. századi punk alapfogalmát, és dekadens múltbéli utazásra repít.

Az alternatív fotós művészete szinte mindent magába foglal, ami nem illeszkedik a hétköznapi normákba, a kortárs művészeti morálokba viszont annál inkább. Már önmagában az is abszurdumnak minősülhetne, hogy a művész mentálhigiénés végzettséggel nőtte ki magát a brit kultúra egyik legfrissebb arcává. Manapság médianyomatok és fénymásolatok eszközével hozza létre munkáit, absztrakt festészeti elemekkel ötvözve.

 
 

Mielőtt még Kingsley Ifill a gyakorlatban is a művészeti tevékenység felé fordult volna, együtt dolgozott Nathanial Lee-Jones antikvitásértékesítővel, akinek szolgálatában elhunyt emberek közhasznú hagyatékát kutatta át. Mintha mindez máris megmagyarázná, honnan ered az erős visszatekintő szenvedély: talált ereklyék felhasználásával kezdte meg az alkotómunkáját.

 
 

2013-ban építette az első sötétszobáját egy téglafészerben. Itt vette kezdetét a másfél éves autodidakta képzés, amely alatt Ifill kifejlesztette máig érvényes stílusát. A műteremben töltött éjszakákból alkotásai rövidesen eljutottak londoni és moszkvai galériákba. Az utóbbi helyszínen képei más fiatal művészek munkáival együtt You can’t put your arms around a memory címen kerültek kiállításra, amely erősen utalt Johnny Thunders legismertebb dalára, egy igazi punk visszacsatolásként.

Művészetét úgy írja le, mint napról napra történő reflexiója a világ történéseinek. Újra feltűnő kérdések és gondolatok párbeszéde, ahol soha sincs igazán válasz, csakis kontrollálhatatlan skizofrénia.

 
 

Munkái a legalternatívabb létrehozási formákat feszegetik: korábban nem létező nyomtatási folyamatok ötvözetét, fénymásolók és tintasugaras nyomtatók kombinálását. A Sex Pistols születésével egy időre datált punk stílus fogantatása volt az első olyan irányzat, amely ilyen szorosan összefonta a popkultúrát és a társadalomkritikát, beszédes nyomtatási formákkal megvalósítva.

Ifill parafrázisai épp úgy reprezentálják a múlt eszméit, mint a szemérmesség megtagadását. Kortárs punkelemeivel újult fényt visz a Vivienne Westwood által elindított stílusirányzat jövőjébe.

Bouquet

A post shared by Kingsley Ifill (@kingsley_ifill) on

Tavaly a londoni Golborne Galleryben került megrendezésre az alkotó második, Mute címet viselő performansza, amelynek koncepciója a szó szerinti rombolás volt. Ennek keretében hat darab szkennelt, szitanyomott és festett képet mutatott be, amelyeket minden egyes nap más, nyilvánosan felkért néző pusztított el. Mindemellett a közönség egy helyben kiállított borotvával vághatta le a haját egy saját printért cserébe. A konklúzió a művészeti galériákban jelenlévő tipikus néző-művész közötti szakadék megszüntetése volt, ezzel szándékosan új perspektívát nyitva a kultúra történetében.

 
 

(Forrás: Dazed, HERO)

Címkék: , , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás