Karizmatikus és költői férfiasság – Grace Wales Bonner úttörő ruhái

2015.07.13., 16:11

Míg egyes tervezők a politikai, társadalmi vagy épp nemi hovatartozásról alkotott véleményüket (túl) egyértelműen, kertelés nélkül adják tudtunkra, addig Grace Wales Bonner pont az ellenkezőjét teszi.


A jamaikai gyökerekkel rendelkező, 24 éves angol tervező saját kulturális örökségét, a már trendnek számító gender kérdést vagy kényes szociális témákat lassan kibontakozó, zabolátlanul pazar, mégis mélységesen kíméletes módon formálja át finom sziluettű és meglepő gyengédségű, azonban rendkívül erős karakterű kollekciókká. Komplex gondolatmenete többek között New York ’20-as ’30-as évekbeli mozgalmának, a harlem reneszánszának, illetve a ’60-as ’70-es évek Nyugat-Afrikájának jellegzetes stílusjegyeit fűzi egy láncra.

1124316

Nagy és feltűnő, csillogó nyakláncok, karkötők, bokaláncok, kagylóval és kristállyal díszített haj- és fejdíszek, szandálok és szalmakalapok egészítik ki Grace Wales Bonner férfi kollekcióit a magas derekú trapéznadrág, selyeming, bolyhos öltöny és fekete bőrdzseki elegáns fúziójában. “A férfi divat számára ez egy nagyon izgalmas időszak, mindenki folyamatosan keresi azt az utat, amivel még egy lépéssel kitolhatja a határokat” – fogalmazott a tervező. És valóban úgy tűnik, hogy a férfi divat egyre progresszívabb és érzelemdúsabb, amik a Wales Bonner tervezte ruhákon is érezhetők.

1124313

Munkájának szíve és lelke a fekete identitás, ám a különböző kultúrák ütközése ugyanúgy inspirációul szolgál a diziájner számára, mivel “ez része annak aki vagyok, és ezért is érdekel például az, hogy a fekete identitás hogyan nyilvánul meg olyan dolgokban, mint a ritmus, hogyan képes mondjuk a jazz belepiszkálni a hagyományos európai ritmusvilágba.” Vagy hogyan láttatja a 19. századi orientalista festészet az akkori Afrikát.

1103369

Amit igazán szeretek ezekben a képekben, az az, hogy milyen egzotikus, fényűző és pazar módon ábrázolja az embereket. Olyan gyönyörű, ugyanakkor szinte mitikus csupán az, ahogy fújják a füstöt és nézelődnek a lefestett figurák.

1124310
1103366

Ennek az érzékenységnek a komplementereként jelenik meg a ’70-es évek filmvilágának egyik műfaja, a blaxploitation karakán, árral szembe menő jelleme. Melvin Van Peebles filmje, a Sweet Sweetback’s Baadasssss Song különösen kiemelkedik. Ez volt a műfaj úttörője, ami szembeszállt, harcolt a rendszerrel, és az önmagunk képviseletének saját kézbe vételét hirdette. Mivel a rendező nem kapott a filmhez semmilyen támogatást, teljesen úgy formálhatta a feketék reprezentálását a nézők felé, ahogy ő szerette volna.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A karakterek mind erős személyiségek, és kíméletlenül adják önmagukat. Ennek a hatásából merítettem a munkámhoz” – mondta Wales Bonner. Kerry James Marshall festményei a maga rendkívül sötét figuráival szintén részei ennek a komplementernek, csak úgy, mint a tavaly elhunyt radikális költő, író és aktivista, Amiri Baraka. Az 1970-ben megjelent “In Our Terribleness” egyik hosszú lélegzetvételű verse, melyből a “The Black Genius” egy rövidke kis részlet – és amely az egyik kollekció darabján is olvasható.

1124312

És az inspirációk forrása még itt sem ér véget, hiszen a finom sziluettek és a karakán jellem együttese a harlem reneszánsz színterének meleg fekete költői, zenészei és táncosai radikális, mégis szelíd munkásságát idézi meg, ahogy az a korszak egyik jelentős pártfogójának, Carl Van Vechten érzéki fotóin is megjelenik. Ezzel együtt a polaritás mentén tovább fűzhetjük a gondolatmenet láncát a maszkulin-feminin jegyek felé, melyek szintén egyszerre jelennek meg a kollekciókban.

1124315

Számomra ez normális, a barátaim mind ilyenek. Ezért sem direkt erőltetem a gender kérdést.

1124314

Az, hogy ez egy felkapott téma, szerintem jó dolog. Ha mások szerint is rendben van az, hogy a férfiak a megszokottól eltérő módon mutassák ki szexualitásukat, akkor a többi emberben is megragadhat ez az általános felfogás.

1103361

A komplex jelentéssel bíró ruhák által elmesélt történet szerves részei a modellek is, akik nemcsak a bemutatókon, hanem a tervezési folyamatban is kulcs fontosságúak:

Ők voltak a múzsáim már a kezdetektől. A kollekcióimat rajtuk keresztül tudom magasabb szintre vinni azzal, hogy visszajelzéseket kapok tőlük arról, hogy hordanák-e a ruháimat vagy sem, vagy hogy mit gondolnak egy-egy darabról. Sokan közülük a személyes jó barátaim, néhányuk felmenője Sierra Leoné-ból, másoké Nigériából vagy Ghánából származik, szóval a kulturális kettősség az ő életükben is jelen van. Számomra mindez nagyon fontos.

Ez a fajta hitelesség, meggyőződés és könnyedség, ami átjárja Grace Wales Bonner kollekcióit.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás