Japán legendák alakjában született újjá David Bowie

Kaiser Vivien
2018.06.13., 20:08

David Bowie-nak nem csupán az élete, de a halála is rendkívüli inspiratív sokak számára. A 2016-ban elhunyt legendás zenészről készült emléktárgyak, installációk, festmények, dokumentumfilmek tárháza kifogyhatatlannak tűnik, nemrég pedig két újabb, igen jelentős alkotással bővült a Bowie-féle művészszekció.

Valószínűleg nincs olyan ember a világon, aki ne hallott már volna David Bowie-ról. Az angol énekes, zeneszerző, producer és színész karrierje voltaképpen a könnyűzene kezdetétől napjaink terjed. 2016-ban bekövetkezett halálával nem csupán a zene, hanem a világ is hatalmasat vesztett.

 
 

Az ikonikus zenész hiányát némiképp pótolni igyekeznek a zenésztársak, művészeti egyesületek, múzeumok, filmesek, akik szinte napról napra újabb és újabb performanszokkal tartják életben a Bowie-kultuszt. Természetesen nem meglepő, hogy a Bowie életében jelentős városok már saját kultuszt építettek ki a zenész körül. Szülővárosa, London Brixton negyedében monumentális falfestmény látható, de van már Ziggy Sturdust-emlékplakett és bronzszobor is Bowie alteregóival, New Yorkban pedig a Broadway-Lafayette metróállomást lepték el Bowie fotói néhány hétre. Berlinben pedig – ahol sokak szerint a zenész a legtermékenyebb korszakát élte – emlékplakett díszeleg azon a házfalon, ahol Bowie Iggy Poppal élt együtt.

Kevesen tudják azonban, hogy ezen világvárosok inspirációján túl a keleti kultúra is komoly hatással volt a zenész munkásságára. Bowie-t a 70-es években kerítette hatalmába a japán kultúra, amelynek hatására született meg leghíresebb alteregója, Ziggy Stardust. A világűrből érkezett rocksztár figuráját Kansai Yamamoto divattervezővel álmodták meg, a Bowie arcát kettészelő villámot pedig Bandō Tamasaburō japán színész segítségével tökéletesítették, a motívum elkészítéséhez ugyanis a hagyományos japán kabuki sminktechnika elsajátítására volt szükséges. Bowie-t tehát igen mély kapcsolat fűzte a szigetországhoz, több ízben turnézott Japánban, 2003-as Reality albumát pedig a kultikus japán mangák világában képzelte el.

Nem csoda, ha japán alkotókat is megihletett Bowie életműve. Masumi Ishikawa japán művész, aki az Ukiyo-e Project egyik tagja, fametszetekben álmodta újra a zenész két alteregóját.

A „lebegő világ képei”, avagy az ukiyo-e egy japán művészeti stílus, amely napjainkban éli reneszánszát. A stílus gyökereit már megtalálhatjuk a 17. századi japán fametszetekben is, teljes kibontakozására azonban a 19. század elejéig várni kellett. Ekkor a japonizmus nyugati szintű terjeszkedése nyomán több európai művészre is hatás gyakorolt a stílus. Ukiyo-e vonásokat fedezhetünk fel például a francia impresszionizmus  képviselőinek (Monet, Manet, Degas) munkáiban, de a szecesszió alkotóit – hogy csak a legnevesebbet, Henri de Toulouse-Lautrec-et említsük – is inspirálta a japán stílus.

Az 1973-ban megjelent Aladdin Sane lemez borítóján Brian Duffy kultikus „villámos” fotója szerepel. Ishikawát ez a kép inspirálta, Ziggy Sturdust arcát pedig egy Kamakura-kori stílusú fametszetbe helyezte.

 
 

A másik fametszetet Terry O’Neill fotósorozata ihlette, amely az 1974-es Diamond Dogs című hetedik sorlemezhez készült. Bowie Thin White Duke karaktere itt Takezawa Toji, egy Edo-kori varázsló képében jelenik meg.

 
 

Az egyedülálló fanyomatok június 23. és július 1. között megvásárolhatóak lesznek a Marc Jacobs BOOKMARC-on.

(Forrás: My Modern Met)

Címkék: , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás