Így nézett ki a nyolcvanas évek Liverpoolja egy ingázó szemével

Csák Melinda
2018.03.27., 17:43

Tom Wood 24 évet töltött a Liverpool és a Wirral-félsziget közötti tranziton átkelő emberek fotózásával.

 
 

A fotós társadalmi megfigyelései egy időutazást jelentenek a múltba: sok évet töltött a liverpooli és merseyside-i munkásosztály fotózásával – focipályák, boltok, közlekedés, éjszakai klubok – Wood a várost és lakóit is örökkévalóvá tette fotóin. Míg korának többi fotósa inkább a környék ipari fejlődését igyekezett megörökíteni, addig ő elsősorban az emberekre koncentrált. Például a mostanra már ledózerolt Chelsea Reach éjszakai klub törzsvendégei a Looking For Love sorozatában, vagy a városban közlekedő emberek a Bus Journeys-ben.

A fotós legújabb kiállítása a The Pier Head – mely jelenleg Liverpoolban az Open Eye Gallery-ben tekinthető meg – egy intim dokumentációja azoknak az embereknek, akikkel napi ingázása során találkozott abban a 25 évben, amíg New Brightonban lakott. Wood arra használta a lencséit, hogy alaposan átgondolt pillanatképeket készítsen, amíg a Mersey Ferry kompra vár, amíg Liverpool és a Wirral-félsziget között utazott, vagy később, amikor megérkezett Pier Headre. Az eredmény több ezer filmtekercs, több tízezer fotóval, melyek közül több, mint 90 van kiállítva jelenleg az Open Eye-ban – egy köpésnyire magától a Pier Headtől.

 
 

A kiállítás az ingázókról, családokról, barátokról, különböző generációkról készült betekintő fotókat mutat be, ahogyan 1978 és 2002 között mindennapi útjukat járják kikötőtől kikötőig a folyón keresztül.

Mivel Wood is része volt az utazó közösségnek, így a témában való jártassága – helyszínek és normái szempontjából egyaránt – feljogosítja arra, hogy hitelesen ábrázolja a fiatalok magabiztosságát, a várakozó emberek unalmát, a családok különböző generációinak interakcióját, illetve természetesen a hanyatló viktoriánus-korabeli dokkokat, melyek minden fent említett történésnek hátteret szolgáltattak. Egy olyan korszakban készült képek, melyben a szocio-dokumentáció nem tartozott a fotográfia normái közé, Wood személyiség-központú képei élesen ellentétben állnak a többi kortárs fotóval.

 
 

Amíg sok kép az időszak divatjának változásait – tinédzser lányok pasztellszínű kagylóruháit, helyi férfiak vonzalmát a sportmárkák iránt, Merseyside örökké változó frizuráit – dokumentálja, addig más képek a generációs különbségeket és a társadalmi státuszt is rögzítik.

 
 

Mégis, ezek nem kukkoló fotók, Wood művei inkább egyfajta otthonként tekintenek az ábrázolt helyekre.

„Ez a kiállítás a mindennapi életünkbe visszatérő emberekkel és helyekkel való kapcsolatunkról szól” – magyarázza Tom Dukes, a The Pier Head kurátora. Az ingázás során kialakuló ismerős érzésekről szól – egy utazás a tekintetek hasonlóságában – és egy felfedezése a várakozás, az úti cél, az indulási hely fogalmainak.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

(via AnOther)

Címkék: , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás