Így készült a tavalyi év filmcsodája, a Gravitáció

phenom'enon
2014.01.28., 8:37

„Várnotok kell még vagy legalább hét évet, hogy eleget fejlődjön a technika. Addig nem tudjátok megcsinálni” – mondta David Fincher. „Megvan a technika, csak meg kell teremtenetek a megvalósításhoz szükséges eszközöket” – állította ezzel szemben James Cameron. Valahol félúton lehet az igazság, Alfonso Cuarón ugyanis hét helyett csupán négy és fél évet várt arra, hogy elkészíthesse Oscar-díjra jelölt, Gravitáció című filmjét.


A Golden Globe-díjas rendező alkotása már az első héten rekordot döntött, és a nyitóhétvégéjén kitermelte százmillió dolláros költségvetését. A filmhez, melyet részben Steven Spielberg Párbaj című mozija inspirált, néha onnan jöttek a legjobb ötletek, ahonnan még a készítők sem igazán várták. Cuarónék a problémákról, a nagy ötleteikről és váratlan megoldásokról meséltek.

Vegyük például Peter Gabrielt. Látszólag semmi köze a mexikói filmrendező nagy költségvetésű, hollywoodi filmjéhez, pedig a Gravitáció operatőre, Emmanuel ’Chivo’ Lubezki a semmihez sem hasonlítható, szűretlen, űrbéli fény filmes megjelenítésének problémáját az angol énekes koncertjét hallgatva oldotta meg. A felismerés akkor hasított belé, amikor a koncert világítását nézegetve rájött: LED-fényekkel tudják a legvalósághűbb, legtermészetesebb eredményt elérni. Hozzávetőlegesen kétmillió, állítható fényerejű izzót használtak a forgatás alatt, melyek segítségével képesek voltak szabályozni a fény színét és helyzetét.

Tim Webbert – aki az Avatar és a Sötét lovag után a Gravitáció vizuális effektjeiért is felelős volt -, Christopher DeFaria, a Warner Brothers produkciós vezetője megszállottan bombázta költségcsökkentő ötleteivel. „Csak egy irodai székre lesz szükségünk, valamire, ami mozgatja, és egy emberre, aki a szék körül futkos és tartja a fényeket” – mondta DeFaria, kivívva ezzel, hogy a filmkészítők legjobb barátjukként, egyben legnagyobb ellenségükként gondoljanak rá a forgatások alatt.

A Cuarón-Webber-Lubezki triónak azonban nem csak DeFaria büdzséfaragó tippjeivel kellett megküzdenie: a forgatások előtt storyboardot és virtuális animációt kellett kreálniuk, hogy a későbbiekben tisztában legyenek azzal, pontosan hogyan kell mozognia a kamerának, milyen legyen a világítás, vagy a színészek egyes mozdulatainak koreográfiája, időzítése. Mindemellett Bullockék mozgatását, előre koreografált, lebegő táncának érzékeltetését sem volt problémamentes megoldani, az őket emelgető robotokat ugyanis nemcsak, hogy az utolsó pillanatban kapta meg a stáb, de az első forgatási nap előestéjén még csak nem is működtek.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Azonban, nehézségek ide vagy oda, Sandra Bullock zéró gravitáció illúzióját keltő, tökéletesen időzített mozdulatai láttán egy picit mind ott voltunk az életéért küzdő Ryan Stone-nal, miközben legbelül hálát adunk annak a négy és fél évnek, ami lehetővé tette ezt.

Szöveg: Bácskai Júlia

Címkék: , , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás