Holtpontokon túl – Premier botránnyal karöltve

Phenom'enon
2014.01.24., 8:12

Elstartolt a hazai mozikban az Amerikai botrány című film, mely hatalmas médiavisszhangnak örvend. A Golden Globe-díjátadó 7 jelöléséből hármat bezsebelt, köztük a legjobb film, a legjobb színésznő (Amy Adams), valamint a legjobb női mellékszereplő (Jennifer Lawrence) kategóriában. Március 2-án az Akadémia által kihirdetett 10 jelölés sorsa is eldől.


A 21. század nagysikerű filmes marketing ötletét itt is alkalmazták, hiszen rögtön a nézőket a székbe szögező mondattal indítanak – valós történeten alapul –, de ebben az esetben legalább hihetünk is neki, mert nem egy újabb rémtörténetre váltunk jegyet. A ’70-es években az FBI egy ABSCAM fedőnévvel ellátott akciója során egy kisstílű bűnözővel, Mel Weinberggel szövetkezett. Feladata a politikusok megvesztegetése volt egy fiktív arab sejk nevében. Az akció roppant nagy sikerrel zárult, összesen nyolc közszereplőt juttattak rács mögé. Természetesen, hogy gyümölcsöző legyen a produkció, kissé kiszínezték a forgatókönyvet, de ezzel nincs is baj. A rendező, David O. Russel neve és kedvenc színészeit felsorakoztató stáblistája pont elegendő a megannyi díj bezsebeléséhez.

Irving Rosenfeld (Christian Bale) szeretőjével (Amy Adams) egy jövedelmező illegális vállalatot vezet, melyet Richie DiMaso FBI-ügynök buktat le. A méltó büntetés kiosztása helyett inkább vádalkut köt velük, hogy közösen buktassanak le pár korrupt politikust. A cselekményszál a polgármester és a helyi maffia bevonásával, valamint Rosenfeld manipulatív feleségével (Jennifer Lawrence) bonyolódik.

A film több mint kétórásnyira sikeredett, néhol kissé unalmasnak találhatjuk, mert egy figyelmet igénylő, igen kusza cselekményszálról beszélünk, de a zseniálisan kiválasztott színészeknek köszönhetően könnyen átlendülhetünk a holtpontokon is.

A képi világot egészen elragadóan hozták, a néző hirtelen ott találja magát a ’70-es évek New Yorkjában, különösen a jelmeztervező és a sminkesek munkájának köszönhetően. Amy Adams férfiszíveket megdobogtató dekoltázst villantó ruhákban tündököl, vagy ott van Bradley Cooper, aki ezernyi apró hajcsavarónak köszönheti pompás korszakot idéző frizuráját. A nyitójelenetben látható Christian Bale megmosolyogtatva rendezgeti tincseit, hogy kopaszodását elrejtse. A transzformációiról híres 21. századi denevérember itt sem hagy minket cserben, nem egészen 18 kilót hízott a szerep megformálásáért. Az eredményről így nyilatkozott: “Nem mozogsz sokat, csak üldögélsz a seggeden, és lapátolod a kaját a pofádba.” Egészen diplomatikus.

A film díszlete, valamint jelmezei egyaránt a szereplők karakterét és jellemeik fejlődését kívánta bemutatni. A jelmeztervező, Michael Wilkinson már olyan szuperprodukciók öltözékeiért felelt, mint az Alkonyat – Hajnalhasadás két epizódja vagy a 300. Minden főbb karakter több mint 40 ruhával rendelkezett, köztük valóban a ’70-es években készült Diane von Furstenberg– és Helston-darabokkal. A film alatt pedig olyan legendás előadók számai csendülnek fel, mint Paul McCartney vagy Tom Jones.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Összességében egy társadalomképet festő, remek színészekkel és látványvilággal ellátott moziban lehet részünk. Bár kétesélyes film lehet a nézők szemében, de ha sikeresen túljutunk a holtponton, és engedjük, hogy magával ragadjon minket a színészi játék, akkor élvezni fogjuk a történéseket. A film végén Danny Ocean (Ocean’s 11, 12, 13) szellemes világát idéző csattanóra számíthatunk. Az aranyszobor zápor jogosultságáról, pedig mindenki maga vélekedjen.

Szöveg: Baranyi Dóra

Címkék: , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás