Holdfény királyság, ahogy még nem láttad: kísérteties hasonlóság Észak-Korea belsőépítészete és Wes Anderson díszletei között
Cukorkaszínekkel kiegészített szocreál terek: megtévesztő hasonlóságra derült fény Észak-Korea belsőépítészete és Wes Anderson díszletei közt.
A londoni Oliver Wainwright fotósorozata segítségével nyerhetünk bepillantást Észak-Korea építészetébe, enteriőrjeibe. Képei szokatlan és egyedülálló betekintést jelentenek az észak-koreai élet hétköznapibb oldalába, hiszen a diktatúra szinte teljes mértékben képes ellehetetleníteni az ilyen jellegű fotók készítését.
A finom, pasztellszínű képek óriási ellentétben állnak az országról alkotott képzeteinkkel, amik főként depresszív hatású szürke épületeket jelentenek monumentális, reprezentatív és kihalt tereken.
A színhasználaton kívül a szocreál hangulatú bútorok, a viszonylag nagy, kihasználatlan terek, valamint egyfajta szigorú geometrikusság, elrendezettség az, ami rögtön Wes Anderson filmjeinek díszleteit juttatja eszünkbe a diktatúra belsőépítészeti jellegzetességeiről. A fényképek persze ügyelnek a szimmetriára, ezzel erősítik ezt a hatást, de a hasonlóság így is megdöbbentő.
Wainwright magyarázata szerint Észak-Koreában a diktatúra által közvetített gondtalan jólét, a virágzó prosperitás kézzelfogható kifejezése érdekében egyfajta vizuális érzéstelenítőként, tompítóként használják a színeket a belsőépítészetben.
Az óvodai, kisiskolás emlékeinket előhívó könnyed, vidám pasztellszínek kezükben ugyanis veszélyes propagandaeszközzé válnak, hatásosan és erőteljesen segítik elő a nép infantilizációját, vagyis – a diktatúra egy jelszavával élve – “szocialista tündérmesévé” változtatják a lakosok életét.
Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy az ország középületeinek enteriőrjei nagy műgonddal kialakított díszletekre emlékeztetnek minket, hiszen szó szerint erről van szó. A reprezentatív szerepet ellátó nyilvános épületek enteriőrjeinek ugyanis órási jelentősége van egy diktatúrában: az ott készülő protokollképek gondosan megtervezett háttereit, Észak-Korea polgárainak kimért élettereit, valamint az odalátogató külföldiek mesterséges látványosságait jelentik, melyek hatékonyan képesek elterelni a figyelmüket bármiről, amiről a vezetők szerint egyáltalán nem szükséges tudniuk.
Nézd meg Oliver Wainwright fotósorozatát, és szédülj bele Észak-Korea építészetébe, enteriőrjeibe

fotók: northkoreaninteriors.tumblr.com
És bár Wes Anderson Holdfény Királyság című filmje jutott elsőként eszünkbe a képek láttán, 2001-es filmje, a Tenenbaum, a háziátok is játszódhatna a fotókon:
A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
Címkék: belsőépítészet, díszlet, enteriőr, építészet, észak-korea, fotósorozat, geometria, holdfény királyság, oliver wainwright, pasztell, szimmetria, szocializmus, tenenbaum a háziátok, wes anderson