Holdfény királyság, ahogy még nem láttad: kísérteties hasonlóság Észak-Korea belsőépítészete és Wes Anderson díszletei között

2015.11.27., 15:40

Cukorkaszínekkel kiegészített szocreál terek: megtévesztő hasonlóságra derült fény Észak-Korea belsőépítészete és Wes Anderson díszletei közt. 

north-korean-interior-wes-anderson-01-1200x800

A londoni Oliver Wainwright fotósorozata segítségével nyerhetünk bepillantást Észak-Korea építészetébe, enteriőrjeibe. Képei szokatlan és egyedülálló betekintést jelentenek az észak-koreai élet hétköznapibb oldalába, hiszen a diktatúra szinte teljes mértékben képes ellehetetleníteni az ilyen jellegű  fotók készítését.

1149783

A finom, pasztellszínű képek óriási ellentétben állnak az országról alkotott képzeteinkkel, amik főként depresszív hatású szürke épületeket jelentenek monumentális, reprezentatív és kihalt tereken.

north-korean-interior-wes-anderson-03

A színhasználaton kívül a szocreál hangulatú bútorok, a viszonylag nagy, kihasználatlan terek, valamint egyfajta szigorú geometrikusság, elrendezettség az, ami rögtön Wes Anderson filmjeinek díszleteit juttatja eszünkbe a diktatúra belsőépítészeti jellegzetességeiről. A fényképek persze ügyelnek a szimmetriára, ezzel erősítik ezt a hatást, de a hasonlóság így is megdöbbentő.

tumblr_nvyu22JFTX1ue6gyio3_1280

Wainwright magyarázata szerint Észak-Koreában a diktatúra által közvetített gondtalan jólét, a virágzó prosperitás kézzelfogható kifejezése érdekében egyfajta vizuális érzéstelenítőként, tompítóként használják a színeket a belsőépítészetben.

tumblr_nvytszpDa31ue6gyio3_1280

Az óvodai, kisiskolás emlékeinket előhívó könnyed, vidám pasztellszínek kezükben ugyanis veszélyes propagandaeszközzé válnak, hatásosan és erőteljesen segítik elő a nép infantilizációját, vagyis – a diktatúra egy jelszavával élve – “szocialista tündérmesévé” változtatják a lakosok életét.

tumblr_nvylpif6Cq1ue6gyio7_r1_1280

Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy az ország középületeinek enteriőrjei nagy műgonddal kialakított díszletekre emlékeztetnek minket, hiszen szó szerint erről van szó. A reprezentatív szerepet ellátó nyilvános épületek enteriőrjeinek ugyanis órási jelentősége van egy diktatúrában: az ott készülő protokollképek gondosan megtervezett háttereit, Észak-Korea polgárainak kimért élettereit, valamint az odalátogató külföldiek mesterséges látványosságait jelentik, melyek hatékonyan képesek elterelni a figyelmüket bármiről, amiről a vezetők szerint egyáltalán nem szükséges tudniuk.

És bár Wes Anderson Holdfény Királyság című filmje jutott elsőként eszünkbe a képek láttán, 2001-es filmje, a Tenenbaum, a háziátok is játszódhatna a fotókon:

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás