Kocsis Panna
2018.11.21., 14:09

Hogyan érvényesülhetnek a kelet-európai zenei formációk a nyugati piacon? Erre kereste a választ az idei Budapest Showcase Hub

Idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Budapest Showcase Hub, amely egy, a kelet-európai régióra koncentráló zenei showcase rendezvény. Az esemény célja, hogy a régióban exportképes, újító és minőségi zenei projekteket összehozza, tanulási és fellépési lehetőséget biztosítson nekik. A BUSH keretében megrendezésre került számos konferencia is, amelyeken saját területükön kiemelkedő szakemberek tartottak workshopokat, előadásokat.

Voltak filmzenei workshopok, a résztvevők megtudhatták, mi a legjobb és legegyszerűbb módja a csapatépítésnek, de volt szó arról is, hogy mi a lényege a „songwriting campeknek”, azaz a dalszerzői táboroknak, sőt, három művész (Kelemen László a Dope Calypsóból, Jónás Vera, valamint Pišta Kráľovič) közvetlen kérdéseket tehetett fel a Reeperbahn nevű showcase fesztivál zenei program szervezőjének, Bjørn Pfarrnak.

Azzal együtt, hogy az előadások nagyon színesek és különbözőek voltak, legtöbb esetben a beszélgetés végül oda futott ki, hogy a résztvevők arra keresték a megoldást, vajon hogyan lehet a „keleti blokkból” érkező zenészként/dalszerzőként, kitörve az eddig megszokott közegből, a nyugat-európai vagy az amerikai piacon érvényesülni. Ez ugyanis nagyon égető kérdés ma Kelet-Európában. Hiába van elméletileg egyenlő esélye egy nyugat-európai és egy kelet-európai zenekarnak bekerülni bármelyik nagy európai fesztiválra, vagy hollywoodi filmekben, sorozatokban szerepelni, a tények azt mutatják, hogy a keleti régió zenekarai valami miatt kevésbé tudnak jókor jó helyen lenni.

Az okok a két nap végére nagyjából világossá váltak:

Az, hogy a legtöbb kelet-európai ország nem rendelkezik nemzetközi trendekhez igazított zenei struktúrával, nagyban megnehezíti az itteni zenészek életét. Ez a különbözőség lehet az oka annak is, hogy a nagyobb zenei kiadóknak nem igazán találhatók az irodáik ebben a régióban.

Bjørn Pfarr, a hamburgi Reeperbahn fesztivál zenei szervezője hangsúlyozta, elengedhetetlen a jó menedzsement ahhoz, hogy valaki showcase fesztiválokon léphessen fel, ez ugyanis nagyban befolyásolja az erről döntő illetékeseket. Egy jó menedzsmenttel rendelkező zenei formációval ugyanis sokkal gördülékenyebb a közös munka.

Megtudhattuk azt is, hogy az is fontos kérdés, hogy mikor jelentkezik valaki egy showcase fesztiválra, ugyanis ha túl korán teszi meg ezt a lépést, és még nem elég érett ahhoz, hogy benne maradjon a körforgásban, akkor visszakerülni már meglehetősen nehéz feladat.

Szokolai Zsolttól, az Oktatási és Kulturális Főigazgatóság munkatársától, aki jelenleg a Music Moves Europe nevű kezdeményezés felelőse is, megtudhattuk, hogy annak érdekében, hogy a régió felzárkózzon Nyugat-Európához, elengedhetetlen lenne az EU tagországaival való rendszeres együttműködés. Hangsúlyozta, nem mellékes az sem, hogy kik azok, akik a kultúrát és a zenét képviselik az Európai Parlamentben, és ezzel arra biztatott mindenkit, hogy a menjen, és szavazzon a jövőre esedékes európai parlamenti választásokon.

Szerinte a siker érdekében három irányelvet érdemes betartani: együttműködés, kapcsolatépítés és reprezentáció. Ha ezekre mindenki odafigyel, talán csökkenhet a szakadék Kelet-Európa és a nyugat zenei világa között.

Fotók: Budapest Showcase Hub

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás