“Ha sok ember, együtt, egy térben, azonos zenére mozog, az megidézhet valamit” – interjú Molnár Csabával, az Eclipse koreográfusával

2015.12.11., 12:41

Korábban már írtunk a Molnár Csaba Eclipse című előadásáról, mely most debütál a Trafó Házban. Molnár Csaba a hazai fiatal táncszcéna krémjébe tartozik, alkotóként és előadóként részt vett a számos díjat bezsebelő Nyúzzatok meg produkcióban, amivel mára már bejárta a világot. Tavaly szintén a Trafóban mutatta be Dekameron című koreográfiáját, amivel jelenleg is turnézik, emellett dolgozik Hód Adrien 2016-ra tervezett előadásában, márciusban pedig Németországban lesz bemutatója. Legújabb munkája kapcsán beszélgettünk vele provokációról, ösztönökről, bulikról.

Mennyiben tér el szerinted az Eclipse célközönsége az eddigi előadásaidtól, valamint a magyar kortárs táncelőadások közönségének nagy részétől?

A célközönség kifejezés nem feltétlenül releváns fogalom egy művészeti alkotásnál, bár valamilyen szempontból tekinthető produktumnak. A színházi és a táncelőadások készítésénél a néző szerepe nem mint egy vásárlóé van jelen, hanem inkább mint egy társé, aki nélkül nem jöhet létre, értelmét veszti a dolog. Közönség nélkül nincs előadás.

_ZZS8293

Kifejezetten célod az olyan nézők bevonzása, akik nem feltétlen mozognak otthonosan a kortárs táncművészetben?

Valmilyen módon célom, hogy olyan alkotásokat hozzak létre, amik egy szélesebb, nem csak kortárstáncon szocializálódott közönség részére lehetnek élvezhetőek, értelmezhetőek, szerethetőek. Fontos ugyanakkor, hogy az alkotó ne csak egy kiszolgáló személyzet legyen, aki kielégíti a tömegeket, hanem finoman provokálja is a közönségét, kihívások elé állítsa, kérdéseket tegyen fel, beindítsa a fantáziát.

Inkább a fiatalabbak megszólítása fontos számodra, vagy úgy gondolod, a más-más okokból az általad feszegetett kérdéskörök minden korosztály számára érdekesek? A fiatalabb nézők esetében (feltételezhetően) önmaguknak, valamint kortársaiknak nagyobb látószögben, külső szemmel való, szociológiai, szinte etnográfiai jellegű megfigyelése az, amit a darab nyújthat. Mit jelenthet az idősebb nézők számára?

A korosztálytól természetesen nem lehet eltekinteni, figyelmen kívül hagyni. Lehet, hogy kliséként hat, de hiszem, hogy vannak és lehetnek olyan dolgok, jelen esetben alkotások, amik kortól függetlenül kommunikálnak, hatnak. Természetesen jelen vannak olyan problámakörök, amik egy adott korosztályhoz, közeghez kapcsolódnak, és csak számukra értelmezhetőek. Saját munkáimban azt gondolom, hogy a problematikák univerzálisak, ami talán jelen idejűvé teszi, az a megnyilvánulási forma és a nyelvezete.

Milyen típusú tapasztalatok segítettek az előadás megalkotásában? Személyes emlékek, vagy inkább a szociológiai szakirodalom volt az, ami a témát felvetette, inspirálta?

Azt vettem észre, hogy egy alkotási folyamat elején mindig jobban dominál az ösztön. Az idő előrehaladtával viszont az a feladatom, hogy ezt az ösztönösséget tudatosabbá tegyem, alátámasszam akár szakirodalommal, akár intellektuális gondolatmenetekkel. Szerintem mindkettő nagyon fontos, a tudatosság és az érzékenység, érzékiség.

Én személyesen azokat a dolgokat élvezem, legyen szó színházi vagy táncelőadásról, zenéről vagy akár a magánéletről, ahol mindkét dolog jelen van.

_ZZS8531

Mennyire befolyásolták a munkát, a koreográfiát a fiatal táncosok (akiknek biztosan van személyes véleményük/tapasztalatuk/vonatkozásaik a témával kapcsolatban)?

Egy alkotás nem a fejekben, hanem a próbateremben történik, ami valahogy egy szociális tér, saját szokásokkal, írt-íratlan szabályokkal, dinamikákkal – mivel emberek együtt, egy időben és térben dolgoznak. Nekem nagyon fontos, hogy jó hangulatban teljenek a próbák (már csak azért is, mert itt sok időt töltünk együtt), valamint, hogy meglegyen a lehetőség arra, hogy mindenki reflektáljon, véleményezze, alakítsa a próbafolyamatot, így magát az alkotást is.

Már a Dekameronban is megjelent egyfajta ösztönösség, fontos szerepet játszottak az intuitív vizuális képek, képzetek. Ez, a témából adódóan, az ősi rítusok felelevenítésével itt is jellemző? Vajon hol van (vagy van-e egyáltalán egyértelműen) határ a kettő közt?

A tánc és az ösztönösség nagyon közel állnak egymáshoz. Mint műfaj, nyilván teljesen más, nagyon meghatározza a néző és táncos viszonya, de valamilyen módon mindenki tud táncolni, illetve mindenkinek van táncélménye, mindenki átélte, tapasztalta. Az ősi rítusok valószínűleg szoros kapcsolatban álltak az adott kultúra hitvilágával, konkrét céljuk, témájuk volt (mikor, miért, milyen istenség felé). A partiban ez nem így konkrét, de feltételezem, hogyha sok ember, együtt, egy térben, azonos zenére mozog, az megidézhet valami hasonlót. A két dolog között az analógiát a mozgás és zene szoros kapcsolatában látom.

_ZZS8426

Miért fontosak az előadás üzenete szempontjából azok az ikonikus popslágerek, amiken keresztül a táncosok párbeszédbe keverednek? 

A popsláger-részletek, amelyek az előadás egy adott pontján megjelennek, elsősorban a szereplők között teremtenek kapcsolatot. A dalszövegek, a dalok hangzásvilága, illetve az énekesnők hangja az absztrakcióhoz képest sokkal konkrétabb jelentéseket hoznak be. A popslágereket valamennyire mindenki ismeri, valahogy mindenki viszonyul hozzájuk. Van, aki átéli, van, aki nem, van, aki elutasítja: ez a különbség érdekelt.

A táncosok párbeszéde a zsigerileg megélt világfájdalmunk karikatúráját jeleníti meg. A fiatalok egyfajta spleenre való hajlamát teszed ezzel ironikus kontextusba, vagy ennél többről van szó?

Többről. Nem célom, hogy konkrétan ironizáljak egy adott dolgon. Mindenki valósága, világa létjogosult. Helyzeteket akarok teremteni, amire lehet reagálni, érezni, elutasítani, szeretni.

_ZZS8602

fotók: Szigetváry Zsolt

Molnár Csaba: Eclipse
Fülöp László: „there’s an elephant in every room…”
2015.12.11-13. 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Facebook-esemény
Honlap

Címkék: , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás