Ezért nőttek a duplájára a koncertjegyek árai a kilencvenes évek óta

Csóka Ági
2018.02.10., 23:01

Emlékszel még azokra az időkre, mikor a Sziget Fesztiválra csóró magyar diákok jártak, és az arénakoncertekre sem csak több hónapos koplalás árán lehetett jegyet szerezni? Ez az utópisztikus csodavilág pár évtizede még a valóságunk volt, 2018-ra azonban már egészen máshogy működik a showbiznisz.

A BBC Wake Up to Money című műsora keretein belül átfogó tanulmányt készített huszonegy nagyszabású brit koncerthelyszín jegyárainak feldolgozásával, és megállapította azt, amit mindannyian érzünk és tapasztalunk: az 1990-es évekhez képest jelentősen megnőttek a koncertjegyek árai.

Míg 1999-ben az átlagos koncertjegyár 22,58 font volt, mára ez 45,49 fontra nőtt. Természetesen ez a számadat félrevezető lehet, ám ha az inflációt is figyelembe vesszük, akkor is 27%-os emelkedést tapasztalhatunk a húsz évvel ezelőtti árakhoz képest.

Csak egy újabb példa a jelenség demonstrálására: míg 1998-ban a Wembley Stadionban 23,5 fontért (ma ez kb. 39 font lenne) lehetett megnézni a Spice Girlst, avagy az éra szupergigamegasztárjait, Taylor Swift 2018. júniusi koncertjére ugyanezen a helyszínen 55 és 120 font között árulnak belépőjegyeket.

Habár egy részről indokolt a hőbörgés és a szájhúzogatás a tendencia kapcsán, a zeneipar és a közönség igényeinek átformálódásának közvetlen következménye ez az áremelkedés: az embereknek sokszor már nem elég, hogy 1-1,5 órányi élő zenélésnek legyenek szemtanúi, hanem (és ez különösen az arénákat megtöltő előadók esetében jellemző) a koncertet komplett cirkuszi show és szemet kápráztató látványvilág kíséri, ami pedig bizony rengeteg pénzbe kerül.

A Spice Girls 1998-ban, a Wembley Stadionban.

A jegyárak megduplázódásához továbbá az is hozzájárul, hogy az illegális letöltés, de akár a streaming szolgálatatások, mint az iTunes és a Spotify elterjedésével a zenészek és zenekarok egyre kevesebb bevételhez jutnak eladások révén, és kenyerüket elsősorban, ha nem kizárólagosan a koncertezésből és a fellépések során eladott merchandising termékekből keresik.

Attól persze nem kell félni, hogy szegény Taylor Swift vagy más arénás előadók éhen halnának, ha a koncertjeikre feleannyiért be lehetne jutni, de kevésbé szupersztár formációk esetében mindig gondoljunk arra, hogy a koncertjegy megvásárlásával nagyban támogatjuk, és honoráljuk a munkájukat, és közvetlenül hozzájárulunk ahhoz, hogy a jövőben is tudjanak zenét készíteni.

Címkék: , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás