Elsa Schiaparelli, a szürrealizmus madonnája

Phenom'enon
2013.12.15., 15:18

A két világháború között Párizsban a divat és a stílus virágkorát élte Gabrielle Chanellel és Elsa Schiaparellivel az élen. Két nő, aki örök riválisa volt egymásnak. Két irányzat, ami örök ellentétben áll egymással. Két divatcentrikus nemzet: olasz és francia, mely most is a divat “koronáit” hordja. Két életvitel, mely különböző mederben folyt. Két karrier, mely hatásaival most is a jelen divatját alkotják. Egy végeredmény, mely az újat, a modernt, a szépséget, a minimalizmust, az eklektikát terítékre rakta nekünk, és mi még mindig szerelmesek vagyunk.


Chanelt ismerjük, viszont Elsa Schiaparellit annál kevésbé. 1890-ben született Rómában. Olasz származású, arisztokrata családból származó, a női ideál megváltozását elősegítő minden irányú és típusú művészettel foglalkozó tervező. Férje angol származású volt, így minden akkori irányzattal megismerkedett, ami Rómában, Londonban, New Yorkban és Párizsban látott napvilágot. És nemcsak irányzattal, hanem különböző trendeket képviselő művészekkel is, mint például Salvador Dalí. Ők ketten meghökkentő és a valóságot, ugyanakkor a divatot másképp elénk táró korszakot teremtettek.

Schiaparelli, mint tervező, mint egyéniség a szürrealizmus perspektívájából újraalkotta a formák használatát. Megnyitja első üzletét Párizsban, hamarosan a siker is elérkezik és a város befogadja, sőt, megszereti a művésznőt. A két világháború közti korszak már nem követeli a nőktől a feleség, anya szigorú szerepeit. Leghamarabb a divat reagált erre a változásra:

Chanel örök stílust adott a nőknek, Schiaparelli örök finomságot és álmodozást.

A szürrealizmus utat adott a vágyaknak, az álmoknak, és ami a legfontosabb, mindannak, ami a tudatalattinkban rejtőzik. Mindezt a divat nyelvére lefordítva a ruhakölteményekben megjelennek szokatlan szimbólumok, melyek az irányzat világát tükrözik. Salvador Dalíval együttműködve alkotják meg a homár mintájú nagyestélyit, a cipő formájú kalapot, a telefontáskát, a kosztümöt, melyeket száj alakú zsebekkel díszített. Utcai, könnyedén viselhető ruháit jellemzi a hímzés, az egyszerű szabású hosszú szoknya, mely a nőknek erős, ugyanakkor határozott megjelenést kölcsönzött, melyet ő “játékkatona-kinézetnek” hívott. Ékszereit ugyanebben a stílusban Jean Schlumbergerrel tervezik, akiről úgy tartják, a kor ugyancsak egyik ismeretlen legnagyobbika.

#galeria

Sikere tehetsége ellenére nem tart sokáig. Elérkezik a második világháború, az emberek igényei megváltoznak. Chanel letaszítja a piacról, Párizs és a divat számára Schiaparelli eltűnt. Bezárja a Place Vendome-on az üzletét, és visszavonul.

A jelenben utána nem maradt olyan üzletlánc és márka, mint Chanel után. Viszont sok esetben észrevehető nagyfokú hatása Pierre Cardinnál, Hubert de Givenchy-nél, Alexander McQueennél és nem utolsó sorban a DSquared2 fivéreinél.

Szöveg: Balla Frida

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás