Egy kortárs elme – interjú Misetics Mátyással

Hering András
2013.07.29., 14:02

Misetics Mátyást talán nem kell bemutatni a divat és popkultúra rajongóknak, hiszen már a Phenom’enon hasábjain is foglalkoztunk
korábban izgalmas munkáival. Átfogó interjúnkban a divatfotózásról, arculati munkákról, vizuális oktatásról és a Mitte nevű kommunikációs cégről is szó esik, ahol kreatív igazgatóként dolgozik a sokszínű vizuális szakember. Hétfői nagyinterjú!


Mi jellemzi az aktuális divatfotó trendeket? Technika-, modell- vagy imázsközpontú anyagok?

A divatfotónak sok területe van, mindenhol más szempontok érvényesülnek jobban. A technika mindig csak kiszolgál más célokat. Az adott magazin profilja, a szezon, az aktuális divattrendek határoznak meg egy divatanyagot. A kampányképek esetén az adott márkaszemélyiség, továbbá az, hogy milyen piacra készül az anyag, hiszen a high-fashion szintjén belül is eltérő a fogyasztók ízlésvilága a kultúrközegtől függően. Szeretném, ha a jövőben itthon is picit tudatosabban születnének meg a kampányok, mert nagyon sok tehetséges alkotó van, de mégis sokszor esetlegesnek érzem a végeredményt. Van viszonyítási alapom, mert volt alkalmam betekinteni production manager-ként vagy fotóasszisztensként külföldi produkciókba: ilyen volt a holland alkotópáros, Bloomers & Schumm fotózása az olasz Glamour-nak, Bruno Dayan két editorial fotózása az olasz Flair magazinnak vagy egy német divatház tíz napig tartó kampányfotózása, melyre New Yorkból, Londonból és Párizsból válogatták össze a modelleket és a stábot. Az ilyen alkalmakkor tapasztalt munkamódszert igyekszem én is adoptálni a saját megbízásaim során, ahol erre lehetőség nyílik.

Letisztult kampánykép – Majzsik Zsóka tervező kollekciójához | Részlet egy Shanghai-ban készített divatanyagból

Hogy fér össze nálad a művészeti tevékenység, az alkalmazott fotó és az arculati kommunikációs munka?

Gyakorlatilag az egyetemi éveim óta folyamatosan foglalkozom mindhárom területtel. Már egy ideje kiderült, hogy tudom és szeretem is csinálni ezeket a feladatokat, és úgy látszik, van igény a munkámra, amiért hálás vagyok. Az alkalmazott fotó és az arculati tervezés esetén is az egyes feladatok egy komplex kommunikációs folyamat részegységei, melyeket rendszerben kell látni. Eddig számtalanszor előnyömre vált, hogy a vizuális kultúra ilyen tág szegmensével foglalkozom; ahogyan az is, hogy nem csak a gyakorlatban tevékenykedem, hanem időnként elemzéseket is publikálok. Legutóbb Art és arculat címmel kiemelt hazai művészeti intézmények arculati kommunikációs megoldásairól írtam.

A társterületek eszköztárban különböznek, de a hozzáállás és a szemléletmód azonos. Ez a fajta multidiszciplinaritás nem ritka a kreatív szakmában, főleg nemzetközi színtéren. Soha nem küzdöttem kifejezetten ezért, egyszerűen így alakult ki az évek során.

Az Astryd zenei projekt arculata

A művészeti munkáim nagyon fontosak számomra, szerencsére ezen a fronton is folyamatosan haladok előre. Magyarországon eleve nagyon ritka, hogy valaki kizárólag autonóm művészettel foglalkozzon, főleg a fotográfia terén. Ugyanakkor nem panaszkodom, mert az utóbbi években rendszeresen adtam el művészeti munkákat hazai és külföldi gyűjteményeknek. Legutóbb egy hete küldte el egy munkámat a Várfok galéria az USA-ba, mellyel a képet megvásárló műgyűjtők a Magyar Nemzeti Galéria Magyar fotóművészet az új évezredben című, hiánypótló tárlatán találkoztak. A kiállítás kapcsán nagy öröm volt, hogy együtt állíthattam ki számtalan általam nagyra becsült, hazai művésszel, s az is, hogy a fent említett amerikai magángyűjteményben olyan sztáralkotók munkái közé került be a képem, mint Andres Serrano, Damien Hirst vagy a tanulóéveim alatt rám nagy hatást tett Gregory Crewdson, aki kultikus figurája annak a műfajnak, melyet én is képviselek itthon.

Ha jól tudom, a BME Kommunikáció és médiatudomány szakán oktatsz is ilyen tárgyakat.
Mi jellemzi az oktatást? Mennyire oktatható mindez?

A BME-n tartott kurzusaimon elsősorban azon van a hangsúly, hogy a hallgatók elsajátítsák azokat az ismereteket, melyek birtokában képesek lesznek bekapcsolódni egy kreatív tervezési folyamatba vagy akár irányíthatnak is vizuális kommunikációs projekteket – megrendelői vagy tervezői oldalról. Az ismeretanyag tanítható, fogalmakat átadni könnyű. Ami nehéz: az ízlésformálás. A mindenki által elérhető online tartalmak ellenére a hallgatók eltérő vizuális műveltséggel érkeznek, ezért mindig akadnak nagy különbségek. Hasonlóképp más intézményekben, mint pl. a KREA vagy a MOME (ahol szintén tanítottam korábban), még a kifejezetten vizuális tárgyakra fókuszáló alapképzés ellenére is nagy kihívást jelent az ízlésformálás.

Milyen terveid vannak művészeti téren? Kiállítások, projektek?

Januárban lesz egy önálló kiállításom a Várfok galéria fő terében, arra fogok készülni új munkákkal; sőt, lehet, hogy egy fényinstallációval is. Több új projektbe is belefogtam már, melyek természeti és urbánus közegben installált fényekre épülnek. Néhány napja érett viszont meg bennem egy olyan ötlet, mely a Mesterséges fények sorozatot viszi tovább – sokan ezzel azonosítják az autonóm munkásságomat, és ez számomra is meghatározó pont maradt.

Éber álom no.1 | 130×80 cm, 2009. 1/1 kiadás, magántulajdon

Nemrégiben kreatív igazgató lettél a Mitte Communications stratégiai kommunikációs cégnél, amely profiljában inkább PR cég. Hogy fér össze a stratégia és az arculat? Mit jelent a Trend&Culture albrand a cégen belül?

Az arculatnak is stratégiai jelentősége van. A hatékony PR munkához szinte elengedhetetlen a megfelelő arculat és imázs megléte. Batta Barnabás kollégám tartja kézben a stratégiai kommunikációt és PR-t, én pedig az arculati kommunikációért felelek. Összedolgozunk, segítjük egymást szakmai döntésekben. Általában a stratégiai kommunikációra és PR-ra irányuló felkérésekhez kapcsolódik az arculati tanácsadás, tervezés vagy arculatfrissítés, de az is előfordul, hogy elsősorban az arculat létrehozására kapunk megbízást, de közben igény mutatkozik, hogy átfogó kommunikációs és PR célokban is segítsük az ügyfelünket.

A Trend&Culture, Mitte Communications albrandjének logója

A Trend&Culture albrandet külön a kulturális, zenei, művészeti projektek kommunikációjára hoztuk létre. Folyamatosan vannak ilyen jellegű felkéréseink is, melyeket nagy örömmel teljesítünk, hisz ilyenkor lehetőségünk nyílik a kultúra különböző területeinek az összekapcsolására és kiemelten friss anyagok létrehozására. A fő profilhoz jól kapcsolódik a Trend&Culture albrand, hiszen bennem, bennünk is megvan ez a kettősség: a komoly, felelősségteljes hozzáállás és a nyitottság és merészség az új irányába.

Web: 
http://misetics.com/
http://mittecomm.com
https://www.facebook.com/MitteCommunications

Címkék: , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás