Hering András
2017.06.12., 23:32

Drake múzsájának minden egyes meséje komolyan elhihető és továbbadható

Jorja Smith, brit dalszövegíró-énekesnő alig egy éve, mindössze 18 évesen indult el zenei pályáján, amit olyan nagy elődök hatásának tud be, mint Mos Def, Lauryn Hill vagy a The Streets. Dalai egytől egyig egy igaz történetet mesélnek el, amik személyes kommentárokkal szólnak Jorja életéből és az őt foglalkoztató szociális kérdésekről.

via GIPHY

Az unalmas angliai Walsallból származó lány leginkább a Trojan Records művészeinek lemezein nőtt fel, de az otthoni lejátszóban (apja zenei munkássága révén) Curtis Mayfield és Damien Marley zenéi szinte napi szinten pörögtek – főként attól kezdve, hogy klasszikus zenei képzést kezdett a középiskolában, majd énekelni kezdett az OGHORSE nevű bandában. Innen már a Soundcloud lett első számú időtöltése, amit saját zenéinek írása és feltöltése mellett a szabad zeneáramlás és inspirációmerítés céljából kimeríthetetlenül használt.

Dalai a soul és a jazz műfajok, valamit könnyen beazonosítható énekhangjával elmesélt sztorikból épülő epizódok fúziója, amik pont úgy szólnak, mintha Amy Winehouse, Rihanna, Lauryn Hill és FKA twigs hangzását még több lélekkel és gondolatisággal gyúrták volna egybe.

Jorja első dala, a Blue Lights 2016. januárjában került fel a Soundcloudra, amikor még csak mindössze 18 éves volt. Ezt követte Maverick Sabre közreműködésével írt A Prince, majd a zenei blogok figyelmét felkapó Where Did I Go?, melyet Drake is a kedvenc új dalai közé választott az Entertainment Weekly összeállításához.

A dalt közel 3 millió ember hallgatta meg a YouTube-on, így nem is volt kérdés, hogy Jorja elkészítse és kiadja első saját munkáját, ami végül még ugyanebben az évben, a Project 11 név alatt jelent meg egy négy dalt tartalmazó EP formájában.

Smith ezt követően már ott volt Drake brit turnéjának állomásain, így Birminghamen át Londonig a menő rapper koncertjein léphetett fel az előzenekari pozíciót megszerezve. 2017. márciusában jelent meg Drake More Life című mixtape-lemeze, amin “új múzsájának” két számban is közreműködési lehetőséget adott (Jorja Interlude, Get It Together), Jorja pedig még ugyanebben a hónapban bemutatta saját új dalát, a Nemzetközi Nőnapon megjelent Beautiful Little Foolst.

Jorja Smith neve és ígéretesen induló zenei karrierje mára nemcsak az Egyesült Királyságból vezérelt szakmai sajtóorgánumokon forog körbe csupa pozitív jelzővel, hanem megnyerve magának a BBC-t és az Egyesült Királyság reményteli feltörekvő művészeivel foglalkozó Evening Standard elismerését, a The Fader, a The Pitchfork vagy a FACT Mag is a 10 legmenőbb pop és R&B művészek közé emelte 2017-re.

Smith pedig megy tovább, és egyelőre hátra sem akar nézni, csak olyan hatások és személyes érzések erejéig, mint amilyen számára a jazz, amit a Teenage Fantasy című felvételének stílusában újragondolva, majd kamaszkori szobájából íródott személyes gondolataival felépítve, a Rashid Babiker rendezővel kollaboráló videójában is őszintén személyes történetként mesél el.

Címkék: , , , , , , ,

/ Követem a magazint!