Christopher Smith önarcképei a traumatikus esztétika ambivalensével fojtják belénk a lélegzetet

László Csenge
2018.10.31., 12:06

A kortárs fotóművészet új csillagot ünnepelhet a 22 éves Christopher Smith személyében. Na de miként is jutott el idáig a fiatal művész? A válasz éppoly bravúros, mint maguk az alkotások: egy apró hálószoba, némi smink, egy kamera és brutális mennyiségű kreativitás segítségével.

Az egész mindössze két évvel ezelőtt kezdődött, amikor egy dél-afrikai kisvárosban élő grafikus hallgató létrehozta Instagram-profilját, amely művészetének első digitális platformját képezte. Az oldal napjainkban közel 18 ezer követőnél jár, tartalom tekintetében pedig cirka 160 alkotást nyílik lehetőségünk megcsodálni. De ki is valójában a 21. századi kaméleonfiú, aki a traumatikus esztétika ambivalensével fojtja belénk a lélegzetet?

 
 

A fiatal művész munkásságát az egyetlen képben megragadott, transzformált valóságok alkotják, amelyek letűnő korokat és fiktív legendákat örökítenek meg.

Smith már-már a polihisztorok határvonalát feszegeti azzal, hogy képei elkészítésekor egyetlen személyben alkotja a fotóst, a modellt, a sminkmestert és az egész alkotófolyamat mozgatórugóját, a gondolati művészt. Stílusát és megjelenését képes azonosítani bármely, számára érdekesnek vélt karakterrel, egy Mapplethorpe-modelltől kezdve Marc Bolan hasonmásán át egészen a századfordulós némafilmes színésznő imázsáig. Határait voltaképpen nem szabhatja meg sem korszak, sem életkor és legkevésbé sem a nemi hovatartozás. Romantikus festmények és new wave punkikonok  bőrébe bújik, fotóinak őszinte szépsége pedig éppen azok hitelességében rejlik.

 
 

A dramatizált brutalitással és ragyogó ideológiákkal egyaránt foglalkozó művész nyughatatlanul arra törekszik, hogy testét puszta vászonként használva megszabaduljon a realitás súlyától. 17 éves volt, amikor megkapta élete első kameráját, amelyen keresztül egy teljesen új világ nyílt meg előtte. Innentől kezdve komolyabb érdeklődést mutatott a fényképezési megoldások iránt, fantáziáját pedig különösen a divatfotók kötötték le. A francia, angol és amerikai Vogue vintage kiadásait tanulmányozta, amelyek tele voltak Horst P. Horst és George Hoyningen-Huene fantasztikus képeivel.

Szeretem azt gondolni, hogy a perspektívámat elsősorban olyan divatfotósok inspirálták, mint Erwin Blumenfeld, George Hoyningen-Huene, Horst és Man Ray. Ők mind keményen dolgoztak, hogy megalkossák a képeiket. A világítás, a hátterek, a szettek, a kompozíciók, a színek, a modellek, a ruhák, a haj és a smink jelentőségét mindig figyelembe vették. Sohasem tekintettem a fotózást a valóság dokumentálásának vagy rögzítésének eszközeként; igazából a saját valóságomat is elég unalmasnak találom. Szeretem a ragyogást, a szex és az erőszak motívumait, amelyek mindegyike nagyon távol áll a saját életemtől.

– számolt be Christopher Smith a HISKIND magazinnak.

 
 

Az események meglehetősen felpörögni látszanak a fiatal művész brooklyni Red Hook Labs galériában szervezett kiállítása óta, ahol kilenc képét mutatták be. Ezt követően olyan popkulturális magazinokban debütált, mint a Dazed, a HISKIND vagy éppen az Another Man. Az utóbbi platformon fotói többek között Tim Blanks cikkének illusztrációjakén kerültek publikálásra, amely lényegében Smith első komolyabb megbízása volt.

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás