„A dalom most népszerűbb, mint az elmúlt harminc évben bármikor” – Interjú az italo disco rejtőzködő legendájával, Gianni Durantéval

Avatar photo
2018.09.14., 16:37

Kultikus előadó a javából: az olasz Gianni Durante 1986-ban a My Heart Is On Fire című dalával letarolta az európai diszkókat, majd nyom nélkül eltűnt, de több mint három évtized után az italo disco reneszánsza őt is előcsalta. Szeptember 21-én Budapesten lép fel, előtte sikerült interjúzni a titokzatos zenésszel.

Signor Durante, örömmel üdvözöljük újra a zenei életben! Megtudhatjuk, hol volt az elmúlt több mint harminc évben? És hogyhogy most visszatért?

Ciao ragazze e ragazzi! Köszönöm a megkeresést, igazán megtisztelő. Nos, az elmúlt éveket többnyire szülőfalumban, Serinában töltöttem, visszavonulva a nagyvilág zajától. A kilencvenes évek elején eltöltöttem pár évet New Yorkban, aztán Milánóban, de a honvágy hazahúzott. Nemrég az internetet böngészve szembesültem vele, hogy a dalom most népszerűbb, mint az elmúlt harminc évben bármikor, a lemezek horribilis árakon cserélnek gazdát. Ezért is döntöttem az újrakiadás mellett.

 
 

Mi okozta a törést, hogy az első sikeres kislemez után eltűnt a radarról? Nem bánja, hogy nem lett sztár?

Nálam a zenélés mindig is csak egy hobbi volt. Azt is egy barátom találta ki, hogy csináljunk egy lemezt, csak a poén kedvéért. Egész pofás házi stúdiója volt, ott vettük fel a dalt. Szerencsére Milánó tömve volt kis kiadókkal, nem volt nehéz találni valakit, aki finanszírozná a kiadást.

Sajnos nem bíztak annyira a sikerben, hogy pár száznál többet gyártsanak. De így is népszerű volt a diszkókban, és legalább elmondhattam, hogy jelent meg lemezem, és ez volt a lényeg.

Ha jól tudjuk, modellként kezdte Milánóban, úgy került kapcsolatba a zenei élettel. Mesélne ezekről az időkről, mire emlékszik a legszívesebben?

Valamikor 1981 környékén történhetett, amikor egy divatbemutató utáni partin valaki behozott egy karaoke-gépet. A játékba én is beszálltam, egy Elvis Presley-dalt énekeltem. A szervezőknek annyira megtetszett, hogy állandó fellépőjévé váltam ezeknek a buliknak. Talán életem legszebb pillanatai voltak ezek a partik, igazi hírességek és celebek között járhattam, egyszer még Patrizia Pellegrinóval (a nyolcvanas években felkapott színésznő és tévés műsorvezető, akinek megjelent néhány italo disco felvétele – a szerk.) is flörtöltem.

Nagyon örülünk, hogy Budapesten láthatjuk-hallhatjuk. Mit üzen a magyar italo-rajongóknak, mi várható a fellépésén?

Köszönöm, hogy ennyi év után még kíváncsiak rám, igazán jól esik! Éppen ezért készülök meglepetéssel, hiszen a barátom stúdiójában több dalt is felvettünk anno, de sohasem láttak napvilágot. A világon először Magyarországon lesznek hallhatók.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Na jó, itt álljunk meg, és lőjük le a poént: Gianni Durante nem valós személy. A kitalálója Máté Sándor, és akkor most a kamu sztori után jöjjön az igazi. Mi először a szép emlékű Ki mit Tube versenyen figyeltünk fel rád, hogy itt egy srác, aki fullba nyomja a nyolcvanas évekbeli italo discót, mind zeneileg, mind vizuálisan megtévesztő autentikussággal, a paródia és a tisztelgés között félúton. Meglehetősen fura zenei kattanás ez egy huszonegynéhány évestől – miért pont italo disco?

Furcsa módon a zene már egészen kis koromban jobban vonzott, mint a homokozó vagy a foci, az óvodai szabad foglalkozások alatt is Gigi D’Agostinót dúdoltam kisautó-tologatás közben. Aztán általános iskolás koromban megtaláltam apukám régi kazettáit. Nem tudtam hova tenni azt a csodát, amit hallok, de függővé lettem. (Állítólag magzatkoromban már elég sokat hallgattam őket, ez lehet az őrületem oka.) Aztán 14-15 éves koromban regisztráltam italo disco fórumokra, ott segítettek beazonosítani a kedvenceimet hangminta alapján. De van, ami azóta sincs meg. Mostanra pedig már egy egész szép hanglemezgyűjteményt is összeszedtem, akad közöttük pár elég borsos árú ritkaság. A digitális gyűjteményről ne is beszéljünk.

A fő projekted vagy alteregód az Electro Potato, ott mi a háttérsztori, és mennyire játszol rá? Az ezen a néven jegyzett italo-számaid tényleg korhűségre törekszenek, szándékos művészi cél, hogy újrateremt ezt a zenei korszakot?

Electro Potato félig burgonya, félig szintetizátor alapú android, aki azért ment vissza 1984-be, hogy híres zenésszé váljon. Legjobb barátja egy lézerszemű űrmacska, aki egy repülő pizzával járja a kozmoszt.

Ami a korhűséget illeti, a legtöbb mai előadó úgynevezett „new italót” készít, amiben sokszor lehet hallani a modern hangszereket, és sokszor inkább hajaz az euro disco stílusra. Én nem „new italót” szeretnék készíteni, hanem autentikus italót. A maiak közül is általában a korhűek jönnek be.

Több szálon benne vagy a hazai italo disco közösségben. Mekkora a hazai rajongótábor, mennyire pörög? Mennyi köztük a hozzád hasonló fiatal, és hogy látod, mennyire értik/értik-e ezt a zenét?

A már említett italo fórumoknak hála elsőként a negyvenesek társaságába kerültem bele, és a mai napig köztük érzem otthon magam. A fórum helyett ezt a közösséget már a Magic Disco Rádió fogja össze, és ennek hála csatlakoztak többen is a korosztályomból, főleg stábtagként. Évente egy-két alkalommal szoktunk bulit szervezni egy Balaton-parti üdülőben. Székesfehérváron is rendszeres bulik vannak Hargittay Gábor szervezésében. A synthwave-nek, ami napjaink talán legnépszerűbb retro-elektronikus műfaja, szintén masszív hazai rajongótábora van, ami javarészt generációm tagjaiból tevődik össze. Mivel a műfaj egyik alapja az italo, itt is egyre népszerűbb, olyannyira, hogy a legutóbbi synthwave-bulin már volt külön italo-szett. Ami megdöbbentő, hogy az anime-rajongók között is elég sokan akadnak, gondolom az Initial D című sorozat full eurobeat filmezenéjéből visszavezetve Aleph-ig és Max Coveri-ig. A múltkor a Tinderen is láttam egy lányt, akinek a Hypnotic Tango volt beállítva kedvenc dalnak, de sajnos nem „match-eltünk”.

 
 

Magyarországon a nyolcvanas években egy-két kivételtől eltekintve nem volt kifejezetten italo előadó, holott a műfaj nálunk is nagyon népszerű volt. Szerinted ennek mi lehet az oka?

Az elsődleges oka a kor cenzúrája és talán öncenzúrája lehetett. A legismertebb magyar „italo” projekt talán a Master Voice volt, velük Erdős Péter (a magyar hanglemezgyár – és a hazai zenei élet – teljhatalmú ura –  a szerk.) igyekezett kiszúrni, mert félt, hogy elnyomják a Neoton Famíliát. Mire megjelentek a független kiadók, a műfaj kiment a divatból, így a legtöbb együttesnek (Spirál, Második Vonal, Disco Dreams and Divine Poet, Italo System) a legjobb esetben is csak rossz minőségű demókazettája maradt fent. Furcsa mód a szigorúbb Szovjetunióból több hivatalos vagy szerzői italo disco kiadványt tudnék felsorolni.

Az italo egyszerre volt előremutató és béna, fontos láncszem az elektronikus zene fejlődésében és viccek, előítéletek tárgya. Te hogy látod ezt a kettősséget? Neked mit jelent az italo, mi benne az értékes, és mi benne a gagyi?

Az olasz zene a diszkó előtt és után is kiemelkedő az egyedi dallamvilága miatt. Ez a zenei adottság párosult az italóban a nemtörődöm mediterrán virtussal. Texas Johnnytól a Superman az egyik legnagyobb elektronikus tánczene valaha, de meddig tartott volna az énekesnek elmenni egy angol tanárhoz egyeztetni? A legtöbben hobbi- vagy ösztönzenészek voltak, csak leültek a szinti elé, és tették a dolgukat. Ennek az eredménye sokszor megdöbbentően progresszív volt, sokszor pedig amatőr vacak. Az Amin-Peck például már 1982-ben csinált acidet! Persze ott voltak az igazi profik is (pl. Pierluigi Giombini vagy a Memory Records csapata), nekik köszönhetjük a rádiós slágereket, a vicces módon kis olasz kiadóktól licenszelt CBS-, Atlantic- és EMI-kiadványokat. Nálam az arany középút a nyerő, az elfeledett, ritka, különleges hangzású, de mégis slágeres dallamokkal operáló felvételek (lásd Rene’ – Don’t Hurt Me).

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Beszéljünk Gianniról is. Hogyan született meg ez az alteregó?

Vannak azok az emberek, akik bár nem szlávok, annyira beleszerelmesdnek a kultúrába, hogy teljes erejükből azok akarnak lenni. Őket hívják slavaboo-nak. Na, ennek analógiájára  én „italoboo” vagyok.

Mivel a kislemezritkaságok előadói sokszor az eredeti nevüket vagy másik olasz nevet használnak, így igyekeztem egy ilyet kitalálni – és megszületett Gianni Durante. A borítón látható úriember természetesen nem én vagyok, egy Honda robogó reklámjából szerváltam a képet. Ami a dalt illeti, ahogy több korabeli italót, ezt is inspirálták szintipop- és hi-nrg-dalok (The Flirts: Passion, New Order: Blue Monday, Rofo: You’ve Got To Move It On).

A My Heart Is On Fire sikeres közösségi kampány eredményeként, piros vinyl kislemezen jelenik meg ősszel. A formátummal a 7”-es kislemezeken megjelent italo-ritkaságok előtt tisztelegsz, melyeknek magad is nagy rajongója és gyűjtője vagy. Miért olyan különlegesek ezek a kiadványok?

A kislemezek esetében sokkal nagyobb a szakadék a minőségi és a gagyi, illetve az underground és a populáris között. A maxik inkább a kluboknak készültek, míg a kislemezek inkább a rádióknak. Ha 7″-en klubzenét találsz, és nincs 12″ verziója, akkor általában a kiadónak nem volt pénze a nagyobb formátumra. Az előadók jellemzően helyi celebek (tévés/rádiós műsorvezetők, dj-k, színészek, modellek, pornósok, varieté szereplők) voltak, ezért a külföldről érkező lemezvadászok egyszerűen átlapoztak felettük, az olaszok pedig amúgy is ritkán érdeklődtek a saját diszkózenéjük iránt. Az is előfordult, hogy a kiadók célja a pénzmosás vagy a rövidtávú haszon volt (pl. a kultikus Disco In kiadó esetében), így nem fektettek különösebb energiát a promócióba és a terjesztésbe.

Stílszerűen egy kislemezes ez a projekt, nem folytatódik a szerepjáték, ezért is lepleztük le rögtön az elején. Várható még hasonló? Esetleg az Electro Potato köré épül majd komolyabb arculat? Mik a terveid?

Nos, ami azt illeti, az amerikai AMD Records egy ideje nyaggat egy Gianni Durante 12″ miatt, és úgy tűnik, be kell adnom a derekam, úgyhogy ez lesz majd az öreg magnószalagról előkerült, kiadatlan dal. Ami Electro Potatót illeti, elég nehéz vokóderes/instrumentális zenékkel érvényesülni, viszont elég fényesek a kilátások, ha más előadók dalai mögé zárójelben odabiggyesztem az Electro Potato Remix vagy a Produced by Electro Potato szöveget. De szóba jöhet Electro Potato feat. XY is.

Gianni Durante/Electro Potato tehát szeptember 21-én lép fel élőben a Superitalo soros buliján a Beat On The Bratben, Facebook-esemény ezen a linken.


Electro Potato 5+1 kedvenc italo-kislemeze

Patrizia Pellegrino: Musica Spaziale

Ez a B-oldalas dal egy igazi mestermű, olyan hangzásvilágot hoz, amit sem előtte, sem utána nem hallhattunk. Mindezt 1982-ben.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Video Blitz: Holiday

Klasszikus ’83-as italo, akusztikus dobbal, nyers analóg szintivel és zongorával. Kiemelkedő dal, csak sajnos túl rövid.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Alex Valentini: Beautiful Life

Kedvenc álmos képű lemezlovasunk kultikus felvétele, négy és fél perce ellenére tartalmaz elég instrumentális részt, hogy mixelhető legyen, és elég akcentust, hogy vérbeli italo legyen.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Roaring Mosquitoes: Ah, Ah, Ah, Ah!!!

Ez a lányduó az 1984-es év egyik legszexibb dalát szállította. Igazán megérdemelné, hogy így utólag is világsláger legyen.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Paola Cristallo: Notte Di Luna

A dallamvilága elsőre elvarázsolt, ráadásul három epikus gitárszólót is kapunk. Na és az a borító…

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

+1. Marco Lucchinelli: Lei Cagiva, lui Ducati

A néhai motorversenyző és 1981-es MotoGP bajnok visszavonulása után megpróbálkozott az énekléssel, mérsékelt sikerrel. Dalainak témája kivétel nélkül a szakmája volt.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás