Phenom'enon
2017.10.11., 15:07

Az igazság és az őszinteség felszabadít, és erre most ők is nagyon ösztönöznek

Október 11-e a nemzetközi Coming Out Day, vagyis az Előbújás napja, amikor az LMBTQ közösség az elfogadást, a nyitottságot és az őszinteséget ünnepli. Idén a Viacom támogatását egy különleges műsormenettel fejezi ki: a mai naptól kezdődően a magyar MTV és sok más nemzetközi Viacom csatorna a hagyományos műsormenet szüneteiben melegjogi legendák egyperces Coming Out sztorijait sugározza. Ennek megfelelően láthatjuk többek között RuPaul, Leona Lewis, Ingrid Nilsen, Charlie Carver, Maggie Lindemann, Lucas Cruikshank, Connor Franta, Patrick Starr, Courtney Act, Simon Dunn és Sampson McCormick történetét.

Az őszinteség hiánya és a kényszerű képmutatás nyomasztó hatással lehet az érintettekre, sok energiát felemészthet és ronthatja egészségüket, teljesítőképességüket és munkabírásukat, valamint családi és baráti kapcsolataik megromlásához vezethet. A titkok magányossá tesznek minket, megakadályozzák, hogy teljes életet élhessünk, közel kerüljünk másokhoz és szabadon szerethessünk.

Az előbújás önmagunk előtt ugyanolyan fontos, mint mások előtt. Társadalmunkban általában minden embert heteroszexuálisnak és ciszneműnek feltételeznek, tehát olyannak, aki az ellenkező neműek iránt érez vonzalmat, illetve a nemi identitása megegyezik a születési nemével. Az LMBTQ embereknek ezért minden szituációban döntést kell hozniuk, hogy kinek javítja ki a téves feltételezését, kinek bújik elő és kinek hallgat az identitásáról.

Az előbújásra leginkább azért van szükség, mert az LMBTQ embereknek is igényük van vagy lehet arra, hogy családtagjaikkal, barátaikkal, illetve a kollégáik körében őszinték lehessenek, ne kelljen titkolózniuk, rejtőzködniük, ne kelljen megjátszaniuk magukat és félrevezetniük azokat, akik fontosak számukra. A Háttér Társaság 2010-es kutatása szerint a megkérdezettek mindössze 17%-a bújt elő a munkahelyén és 82% számolt be arról, hogy heti rendszerességgel fordulnak elő magánbeszélgetésekben párkapcsolati témák. Ebből adódóan 59%-uk került már olyan helyzetbe, hogy hazudott munkahelyén párja neméről.

A Budapest Pride és az Integrity Lab tavalyi, reprezentatív felméréséből az derült ki: a magyarok negyede, közel 26 százalékának van leszbikus, meleg vagy biszexuális ember az ismeretségi körében, amely egyértelmű növekedést mutat a korábban végzett kutatások eredményeihez képest. Ők a teljes társadalomhoz képest jelentősen, 10 százalékponttal nagyobb arányban, 46 %-ban támogatják az azonos nemű párok házasságát, hazánkban is igazolva azt az összefüggést, hogy aki személyesen ismer LMBTQ embereket, az támogatóbb lesz akár a házasság, akár más jogegyenlőségi, jogkiterjesztési kérdésekben.

A „coming out (of the closet)” az 1960-as évekből eredő angol kifejezés, ami az előbújást jelenti, vagyis azt, hogy valaki felismeri, elfogadja és másokkal is megosztja, hogy leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű vagy queer (LMBTQ). A coming out tehát egy folyamat, amelyben magunk és mások számára „előbújunk” szexuális orientációnkkal és/vagy nemi identitásunkkal kapcsolatban. Előbbi fogalom a vonzódásainkat határozza meg, míg az utóbbi azt, milyen neműnek érezzük magunkat.

A napot, amit szerte a világon a Előbújás (Coming Out) Napjaként ünnepelnek, 1988-ban Robert Eichberg pszichológus alapította, aki egy új személyiségfejlesztő műhelybeszélgetést talált ki. A dátum azért esett október 11-ére, mert ezen a napon tartották a Washingtoni Felvonulást a Meleg- és Leszbikus Jogokért.

A Viacom ’Out In 60’ elnevezésű kampányával csatlakozik idén a nemzetközi Coming Out Dayhez, célja, hogy felhívja a figyelmet az LMBTQ közösséget érő diszkriminációra és előremozdítsa a melegek jogaiért, elfogadásáért folyó harcot. A műsorszolgáltató cég több mint 50 nemzetközi sztárral, köztük sportolókkal, színészekkel, komikusokkal, drag queenekkel és műsorvezetőkkel készített 60 másodperces videókat, melyben a hírességek saját vagy hozzátartozóik „előbújásának” történetét osztják meg. Az egyperces videók a Viacom több csatornáján, így például a nemrég indult MTV Hungary-n futnak majd a mai napon és az elkövetkezendő néhány hétben.

“Tudjuk, hogy Coming Out-olni mekkora kihívás egyesek számára, így létrehoztuk a Coming Out in 60 kampányt, ami az LMBTQ közösség előtt tiszteleg. Szerettünk volt egy platformot biztosítani, hogy akik már előbújtak, azok megoszthassák saját történeteiket azokkal, akik a nagy vallomás előtt állnak” – mondta Georgia Arnold, a Viacom International Társadalmi Felelősségvállalás részlegének alelnöke. “Nagy örömmel tölt el minket, hogy több világhírű személyiséggel tudtunk együttműködni. Ezáltal rengeteg emberhez tudjuk eljuttatni ezen inspiráló egyének történeteit, miközben be tudjuk mutatni azt a befogadó közeget, ahol mindenkit szeretettel fogadnak”.

A sztárok videóin felül a Viacom szeretettel várja a nézők egyperces Coming Out videóit is, melyet a #OUTIN60 hashtag használatával tudnak feltölteni Twitterre, Facebookra vagy Instagramra. A nézők videói közül néhány felkerül majd az http://outin60.mtv.com/ weboldalra.

 

Címkék: , , , , , , ,

/ Követem a magazint!