Varju Kitti
2019.11.12., 20:35

“Az elmém mondhatni elég fura, mindig új víziókkal és ötletekkel áll elő” – Perfect Son-interjú

Folk-rock zenekarral indult zenei pályafutása, majd sötétebb elektronika felé fordult, és Coldairként vált ismertté a lengyel Tobiasz Biliński. Aztán ennek hátat fordítva újratervezett mindent, és idén év elején már Perfect Sonként jelentette meg debütáló albumát, a Castet. A november 14-ei program részeként a Budapest Showcase Hubon adta volna első magyarországi koncertjét, de cikkünk megjelenését követően kiderült, hogy ez sajnos elmarad. Előzetesen a név- és stílusváltásáról, a showcase-ek adta lehetőségekről és új albumának alkotói hátteréről is mesélt nekünk.

For the English version of this interview, please scroll down!

Miután több formációban is kipróbáltad magad, most Perfect Sonként adsz ki zenét. Coldairként jelentős sikereket értél el – most mégis a nulláról kellett kezdened új név alatt? Vagy miként tudtál építkezni az előző projektedből?

Nem félek változtatni a dolgokon. Illetve Coldairként egyébként valójában nem volt mondjuk egymillió követőm – ha lett volna, akkor lehet, hogy maradtam volna annál a névnél. Úgy éreztem, mintha elölről kezdeném, bár azt hiszem, a Coldair-rajongóbázisom nagy részét is megtartottam. Már elég rég benne vagyok a zeneiparban, szóval mindenképp jobban tudom most, mint tíz évvel ezelőtt, hogy miként indítsak be új dolgokat – vagy legalábbis remélem, hogy így van.

 
 

Azt olvastam, hogy radikális változást akartál, miután sikeres lettél Coldairként. Bár a világ ezen a projekten keresztül ismert meg, mégis úgy döntöttél, hogy tulajdonképpen kidobod ezt az egészet, és mindent újrakezdesz. Miként fogalmazódott meg benned ez a gondolat, hogy meglépd ezt, és magad mögött hagyd a korábbi sikert?

Az elmém mondhatni elég fura, mindig új víziókkal és ötletekkel jön elő, nagyon gyakran drasztikusan másokkal, mint amiket korábban csináltam. A zeném velem fejlődik és változik annak megfelelően, hogy mi történik az életemben.

Az elmúlt években hatalmas átalakuláson mentem keresztül, és most úgy érzem, egy teljesen más személy vagyok. Férj és apa lettem, felnőttem, megértem, és kicsit jobban megismertem magam. Már nem éreztem a Coldair-féle zeném. Megfelelt a céljának, de számomra az volt a “Tobiasz 1.0” projekt, Perfect Son pedig a “Tobiasz 2.0”.

Perfect Sonként egyre több és több koncertlehetőséget kapsz, a nagy showcase fesztiválok – mint például a Eurosonic és az SXSW – is meghívtak a fellépői közé (most pedig épp a Budapest Showcase Hubra készülsz). Bár már nem vagy kezdő előadó, hogyan tekintesz ezekre a lehetőségekre? Inkább az a célod, hogy megmutasd magad Perfect Sonként, és egyértelművé tedd, hogy most már ez vagy te? Vagy milyen várakozásokkal tekintesz ezekre, illetve milyen lehetőségekre számítasz a showcase-ektől?

Azért játszom ezeken a showcase-eken, hogy bemutassuk az élő szettünket. Szerintem manapság mindennél fontosabb, hogy annyit játsszunk élőben, amennyit csak lehet. Remélem, hogy sikerül új kapcsolatokat építenem, és néhány szakmabelit megnyerhetek rajongómnak! Egy elég szerény srác vagyok (vagy legalábbis én annak tartom magam), és tudom, hogy most egészen az elejéről kezdem, showcase-eken fellépni pedig szükséges lépés és nagy segítség ahhoz, hogy bármit is elérhessek.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Coldairként már felléptél az SXSW-n, és egy jogkezelői megállapodásod is volt Jonathan Ponemannel, a Sub Pop társalapítójával. Most ott vagyunk, hogy első lengyel előadóként szerződtetett téged ez a legendás kiadó – ez nyomást helyez rád? Hogy egy olyan kiadóval dolgozol, amely korábban például a Nirvanát is az előadói között tudta?

Nos… igen!

Karrierem nagy részét DIY (azaz “csináld magad”) és underground szellemiség jellemezte, aztán hirtelen “szintet léptem” ehhez a rohadt hatalmas és híres amerikai kiadóhoz, amelyhez nagy sztárok tartoznak. Úgy érzem, mindenki (köztük én magam is) sokkal többet vár el tőlem, mint bármikor korábban.

Továbbá ez egy teljesen új módja annak, hogyan dolgozom zenén – itt határidők vannak, és sosincs elég idő, állandó a rohanás. Elismerem, hogy ez stresszes, de lassan megszokom. Még mindig a saját magam menedzsere vagyok, és még mindig szervezek koncerteket is (Lengyelországban és az USA-ban), szóval elég őrület. Biztos, hogy koffeintúladagolásban halok meg egy napon.

A Coldair előtt a Kyst nevű zenekarban voltál, amelynek folk-rockos hangzásvilágát követően még a Coldairt is gitárközpontú projektként kezdted, majd utána fordultál a sötétebb elektronika felé. Most Perfect Sonként dinamikusabb, grandiózusabb és “világosabb” hangzásvilág, elektropop/-rock és szintipop rezonál a dalaidban. Hogyan haladtál át mindezeken a stílusokon, és hogyan emlékszel azokra a pontokra, amikor radikálisan megváltoztattad a zenei irányt?

Őszintén nem emlékszem pontosan ezekre a momentumokra, amikor eldöntöttem, hogy átvariálom a dolgokat. Ahogy említettem, szeretek változtatni, szükségem van arra, hogy élvezzem mindezt, és hogy érdekeljen.

Belehalnék az unalomba, és valószínűleg abbahagynám a zenélést, ha mindig ugyanazt kéne csinálnom.

Emellett nagyon szeretek új dolgokat tanulni, és ez hatással van a zenémre. Amikor fiatalabb voltam, leginkább gitároztam, szóval természetesen a legtöbb munkám gitárközpontú. Egy ponton úgy döntöttem, hogy felfedezem a zene elektronikus oldalát, és elkezdtem többet tanulni a létrehozásáról stb. Tulajdonképpen visszatértem a gyökereimhez (hatéves korom óta zongorázom), és beleestem a szintikbe néhány éve. Minden eléggé dinamikusan változik mondjuk, az új Perfect Son-demóim gitárhangsúlyosak és rockos hangzásúak. Alapvetően sosem tudom, mi fog történni a következő lemezen.

 
 

A színpadon zenekarral együtt láthatunk, de amikor a dalok megalkotásáról van szó, mindent egymagad csinálsz? Milyen kreatív folyamatok álltak a Cast megírása mögött?

Irányításmániás és maximalista vagyok, és mindent én szerzek. Mindig is így volt. Órák ezreit töltöttem számok írásával, váltam frusztrálttá, és maradtam el az alvással egy-egy szintihang miatt.

Őszintén szólva ez elég kimerítő és magányos módja a munkának, szóval most próbálok bevonni embereket a folyamatba. Minden hangszer én játszottam fel a Casten, a dobokat kivéve, mert ahhoz nem vagyok elég jó dobos, hogy ilyeneket produkáljak. Jacek Prościński az én nagyszerű dobosom, vele stúdióztunk, illetve ő zenél velem élőben is.

Úgy olvastam, hogy multi-instrumentalista vagy – milyen hangszereken játszol? Hogyan kerültél kapcsolatba a zenével?

A fő hangszerem a zongora, amelyen hatéves koromban kezdtem el játszani – szóval az elég jól megy. Aztán akusztikus gitárt fogtam, majd elektromosat, aztán bendzsót valamiért. 18 éves korom körül vettem egy dobfelszerelést, és megtanultam magamtól, hogyan játsszak rajta, de már ezer éve nem doboltam, és nem vagyok valami jó dobos. Basszusgitározom is, és néhány egyszerű dolgot trombitán is el tudok játszani. Nagyon szeretnék venni egy harsonát, és megtanulni azon is – talán az az egyik kedvenc hangszerem. Úgy általában imádom a hangszereket, és mindenen szeretnék játszani!

A Budapest Showcase Hubon éjfél körül lépsz majd színpadra november 14-én, csütörtökön a Toldiban. Ha meg kéne győznöd/invitálnod az embereket erre a késő esti eseményre, hogyan írnád le nekik, milyen érzéseket rezonál majd a szetted, és milyen élményekkel hagyod őket utána?

Mindent megteszünk, hogy egy erős, érzelmes és energikus zenekari előadást nyújtsunk. A legtöbb dalt a Castről játsszuk majd, néhányat valamivel eltérő verzióban az albumhoz képest. Remélhetőleg mindenki úgy távozik a koncertünkről, hogy többet akar majd utána!

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

FRISSÍTÉS:  Perfect Son a Budapest Showcase Hub keretén belül a november 14-ei program részeként, 0:40-kor lépett volna a Toldi színpadára, de fellépése sajnos elmarad, helyette a szintén lengyel Baasch ugrik be.


After trying yourself in more formations, now you release music as Perfect Son. After much success with Coldair, did you have to start from zero under your new moniker? Or how could you build from your previous project?

I’m not afraid of changing things. Also, Coldair didn’t exactly have one million followers – if it did, I’d maybe consider sticking with the name. It kind of felt like starting from scratch, although I think I kept a big part of my Coldair fanbase. I’ve also been in the music game for a pretty long time, so I definitely know better than ten years ago how to launch new things, or at least I hope I do.

I read that you wanted a radical change after becoming successful with Coldair. The world got to know you through that project yet you decided to kind of throw it out and re-start everything. How did this thought evolve in you, to do this step and leave the past success behind you?

My mind is kind of weird and it keeps coming up with new visions and ideas, very often drastically different from what I’ve been doing so far. My music evolves with me and changes according to whatever happens in my life.

I underwent a huge transformation over the past few years and now I feel like I’m a completely different person. I became a husband and a father, I’ve grown, matured and got myself figured out a little bit better. I didn’t feel the music of Coldair anymore. It served its purpose, but to me it was the project of „Tobiasz 1.0”, Perfect Son is „Tobiasz 2.0”.

 
 

As Perfect Son you are getting now more and more concert opportunities and many big showcase festivals – like Eurosonic and SXSW – invite you (and now you are about to perform at Budapest Showcase Hub). Even though you are not like a beginner artist, how do you look at these opportunities? Is it rather about showing yourself as Perfect Son and to make it clear that this is you now or what kind of expectations, opportunities do you expect from showcases?

I’m playing all these showcases to, well, showcase our live set. I think nowadays it’s more important than ever to play live as much as possible. I’m hoping I can establish new relationships and get some industry people to be fans! I’m a pretty humble dude (or at least I think so) and I know I’m pretty much starting from scratch and playing showcases is a necessary and helpful step to achieving anything.

As Coldair you already played at SXSW and had a publishing deal with Jonathan Poneman, Sub Pop‘s label co-founder. Now you are signed to this label as its first ever Polish artist – does this put any pressure on you? To work with a legendary label that had e.g. Nirvana on its roster?

Well… yes!

Most of my career was in the DIY/underground spirit, and suddenly I „leveled up” to this f***ing huge and famous American label with big stars on the roster. I feel like everybody (including me) expects a lot more from me than ever before.

It’s also a completely new way of working on music – there’s deadlines and never enough time, constant rush. I admit it’s stressful, but I’m slowly getting used to it. I’m also still my own manager and I still book some of my shows myself (in Poland and USA), so it’s pretty insane. I’m sure I’ll die of caffeine overdose one day.

Before Coldair you were in the band Kyst. From its folk-rockish sounding you started Coldair as a rather guitar-focused project, then switched to darker electronica. Now with Perfect Son dynamic, big and lighter sounding, a mixture of electro-pop/-rock and synth pop resonates in the songs. What was the process of going through all these genres and how do you remember the points when you radically changed musical directions?

I honestly don’t remember the exact moments when I decided to change things up. As I mentioned before, I like to change stuff, I actually need it to stay interested and entertained.

I’d die of boredom and probably quit music if I had to do the same thing all the time.

I also really like to learn new things, so that often affects my music. When I was younger I mostly played guitar, so naturally most of my stuff was guitar-focused. At some point though I decided to explore the electronic side of music and started to learn more about production etc. I kind of went back to my roots (I’ve been playing piano since I was 6) and fell in love with synths a few years ago. It all changes very dynamically though, my new Perfect Son demos are pretty guitar-heavy and rock-sounding. I basically never know what’s gonna happen on the next record.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

We can see you on stage with a live band but when it comes to creating songs, are you doing everything on your own? What was the creative process behind Cast?

I’m a control freak and a perfectionist and I write everything myself. It’s always been that way. I’d spend hundreds of hours writing songs, getting frustrated and losing sleep over a synth sound.

It’s honestly a pretty exhausting and lonely way of working, so now I’m trying to include people into the process. I recorded every single instrument on Cast except for the drums, because I’m not good enough a drummer to play this stuff. My awesome drummer Jacek Prościński recorded it and he plays live with me.

I read that you are a multi-instrumentalist – what instruments do you play? How were you introduced to music?

My main instrument is the piano, which I started playing at the age of 6 – so I can play it pretty well. Then I picked up acoustic guitar, then electric, then banjo for whatever reason. Around 18 I bought a drumkit and taught myself how to play, I haven’t played in ages though and I’m not a great drummer. I play bass and could play simple stuff on a trumpet. I really want to buy a trombone and start playing it – it’s probably my favorite instrument ever. I just love instruments in general and I want to play everything!

Lastly, you are going to have a close-to-midnight gig at BUSH. If you had to convince/invite people to this late night happening, how would you describe, what feelings would you resonate for them during your set, what will you leave them with?

We do our best to deliver a powerful, emotional and energetic full-band performance. We’ll play most songs from Cast, some in slightly different versions that we came up with. Hopefully it’ll leave everybody wanting more!

 
 

UPDATE: Unfortunately Perfect Son will not perform at Budapest Showcase Hub on the 14th November 0:40am in Toldi, instead of him Baasch from Poland will replace him.

Címkék: , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás