„Az az igazi, ha nem gondolkodsz, csak jön a zene” – Mando Diao-interjú

2012.08.22., 7:08

Megkockáztatjuk, az idei Sziget „legenergikusabb koncert” díját a Mando Diao nyerné, akik immár második alkalommal is rendesen megmozgatták a fesztivál közönségét. Dalaik talán még jobbak élőben, mint a felvételeken, az ember azt gondolná, ezek a srácok sosem fáradnak el. Fellépésük előtt Björn Dixgård és Carl-Johan Fogelklou készségesen válaszoltak kérdéseinkre az új lemezzel és a dalírással kapcsolatban.


Az utóbbi években a svéd zenei színtér egyre nagyobb teret hódított magának, ez azonban kevésbé mondható el más skandináv országokról. Mi a titkotok?

Björn Dixgård: Nem tudom, ha tudnám, elmondanám a többieknek is… talán az lehet a háttérben, hogy mindenki arra törekszik, hogy a határokon túlra törjön. Nálunk, ha valamit el szeretnél érni, ki kell mozdulnod az országból, mert Svédországban nagyjából három helyen tudsz rendesen zenélni, a többi szar.
Carl-Johan Fogelklou: Másrészről viszont rengeteg a jó tanár és a lehetőség , hogy az ember fejlődhessen, ráadásul a svédek ilyen téren nagyon tehetségesek és a kreatívak. Mindig igyekszünk valami újat létrehozni.

2002 után öt albumot adtatok ki viszonylag rövid időn belül, de az új lemezre lassan három éve várunk. Mi történt?

Björn: Hamarosan megjelenik egy MTV Unplugged anyagunk, amivel az elmúlt időszakban sokat turnéztunk, ősszel egy svéd nyelvű lemezünk is napvilágot lát majd, Gustav Fröding megzenésített verseivel. De ezzel egyidőben folyamatosan írunk új angol dalokat is Gustaffal.
Carl-Johan: Az a baj az MTV Unpluggedos koncertekkel, hogy nem tudtunk teljes erőbedobással az új számokon dolgozni, a következő Mando lemez viszont a Caligola – Björn Dixgård és Gustaf Norén side projektje -a szerk. – miatt is várat még magára.

Hogyan hat a Mando Diao zenéje a Caligolára, és fordítva?

Björn: Nagyon jó hatással vannak egymásra. A Caligolába rengeteg embert vontunk be, rajtunk kívül nagyjából harmincan dolgoznak még rajta, sőt, akár a rajongók is beleszólhatnak a zenébe. Ezek a tapasztalatok természetesen hatással vannak ránk a Mando Diao számok írása közben is, úgyhogy a két dolog kéz a kézben jár.
Carl-Johan: Ez egy oda-vissza működő gépezet, vagy ha úgy tetszik, a Caligola a Mando Diao sötét oldala.

A zenétekből mindig valamiféle túlfeszítettség és erő árad, de a dalszövegek az egyszerű rímektől a mély érzésekig, kerek történetekig váltakoznak. Szerintetek milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy tökéletes Mando Diao számnak?

Carl-Johan: Ez egyszerű, fülbemászó dallam és egy jó dalszöveg… (nevet)
Björn: Nem, nem ennyire egyszerű, de az igaz, hogy akkor jó egy dal, amikor azonnal működik, és nem kell sokat agyalni azon, hogy mit hová illessz be. A próbáinkon általában így szűrjük a dalokat, öt perc alatt kiderül, hogy egy szám jó lesz-e. Egy dalnak nem feltétlenül kell bonyolultnak lennie, az az igazi, ha nem gondolkodsz, csak jön a zene.

Interjú: amywantssugar, hepi

Címkék: , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás