Archív hangminták modern poszt-rockba beleszőve – Különleges audiovizuális show a Public Service Broadcastinggal

Phenom'enon
2017.11.13., 14:09

Két évvel az Editors előtti bemutatkozása után idén már főzenekarként tér vissza Budapestre a táncos lüktetésű poszt-rockot játszó Public Service Broadcasting. A régi híradókat, dokumentum- és oktatófilmeket előszeretettel hangmintázó, élőben pedig minden alkalommal egy különleges audiovizuális show-t prezentáló brit trió a júliusban megjelent harmadik lemezét, az Every Valley-t mutatja majd be az A38 Hajón november 15-én.

A Public Service Broadcastingot 2010-ben alapította a dalszerő-multiinstrumentalista J. Willgoose, Esq. és a dobos-programozó Wrigglesworth. A kiindulópontot a BBC Radio 4 archív adásai jelentették, majd Willgoose egyre jobban beleásta magát a huszadik századból származó híradók, dokumentum- és oktatófilmek világába, amelyekről azt gondolta, tökéletesen passzolnának az általuk játszott, táncos lüktetésű, technicista instrumentális zenéhez. Ennek szellemében hamar beszereztek egy kiszuperált retró televíziót is (a “frontembert”, ahogy ők hivatkoznak rá), és szinte azonnal kedvelt és keresett koncertzenekarrá váltak.

 
 

Ennek megfelelően a debütalbumot, a tudományos-technikai vívmányokat és praktikus mindennapi alkalmazásukat megéneklő, a címadás tekintetében akár programadónak is tekinthető Inform-Educate-Entertaint már komoly rajongótábor várta. A lemez pedig nem is okozott csalódást: a groove-os poszt-rock alapokra érkező elektronikus ütemek, a helyenként karcos rock ‘n’ rollba forduló hangszerelés, a nosztalgikus hurráoptimizmus és a médiának görbe tükröt mutató körítés szinte minden kritikust levett a lábáról. “Mintha a Disposable Heroes Of Hiphoprisy találkozna a The Avalanches-szal” – ennél találóbbat nehéz írni róluk.

A 2015-ös The Race For Space előtt még belefért többek közt egy fellépés a The Rolling Stones előtt, a lemez pedig csak tematikájában hozott változást, a stílusban nem. A fókusz most a szovjet-amerikai űrversenyen 1957-72 közötti időszakán volt, az első Szputnyiktól az Apollo-programig. Az album óriási siker lett, az élőben háromtagúvá bővülő trió pedig fel is vette az egy évvel későbbi londoni turnézáró koncertjét, amely estén egy tizenhárom tagú kórussal, egy vonós- és egy fúvósszekcióval együtt lépett színpadra: ebből lett a Live At Brixton. A Public Service Broadcasting-féle különleges koncertélményből pedig végre a hazai közönség is kapott némi ízelítőt ugyanazon év novemberében, amikor a banda az Editors előtt lépett fel a Barba Negra Clubban.

Idén júliusban érkezett meg a harmadik albumuk, az Every Valley. A lemez fő tematikája a szénbányászat és annak válsága, főleg a dél-walesi bányavidéken, de a zenekar szándékai szerint nem csak az adott területen értelmezhető, áttételesen bármily iparág hanyatlásának társadalmi hatásaira reflektál, a letűnt évtizedekből felhasznált dokumentumfelvételeknek a „fake news” és aktuális populista politika idején is vannak áthallásai. Külön érdekesség, hogy a banda karrierje során először nem csak instrumentális számok lesznek majd az albumon: többek közt a Manic Street Preachers frontembere, James Dean Bradfield és a Camera Obscura gitáros-énekesnője, Tracyanne Campbell is közreműködött a dalokban.

A duó – kiegészülve a multiinstrumentalita JF Abrahammel és a vizuálért felelős Mr. B-vel – tehát ismét bizonyította, hogy újra és újra meg tud újulni, ráadásul élőben ott vannak a legizgalmasabb zenekarok között – szóval nem túlzás azt mondani, hogy a budapesti fellépésük az őszi szezon egyik legfontosabb eseménye lesz.

PUBLIC SERVICE BROADCASTING
Vendég: Deley

Dátum: 2017. november 15. 20:30
Helyszín: A38 Hajó (1114 Budapest, Petőfi híd, budai hídfő)
Jegyár: 3500 Ft (elővételben 2900 Ft)
Facebook-esemény

Címkék: , , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!