A hetvenes években rengeteg maradandó dolog született, beleértve a futurista glam rock stÃlust és David Bowie generációkon átÃvelÅ‘ alteregóját. A műfaj azóta számos töltetet kapott olyan együttesek által, mint a Queen, a The Darkness vagy éppen a Starcrawler. A testhez simuló spandex overál pedig nemzedékrÅ‘l nemzedékre öröklÅ‘dött.
A “catsuit” megnevezés nem rendelkezik hivatalos magyar fordÃtással, noha jelentése úgy Ãrható le, mint egyrészes, feszes ruhadarab, amely éppúgy készülhet bÅ‘rbÅ‘l, mind spandexbÅ‘l. Lényege azonban az, hogy minél szemérmetlenebbül és figyelemfelkeltÅ‘bben fedje be az elÅ‘adók testét egy-egy fotózás vagy koncert alkalmával. Különös és feminin darabról van szó, amely egészen konkrétan egybeforrt a huszadik századi glam műfaj hangzásvilágával, és azóta is megfoghatatlan esszenciájával látja el a rocktörténet legnagyobb ikonjait.
De kezdjük is mindjárt az elején: pusztán a hetvenes évek hajnalán jártunk még, amikor megcsörrent a telefon a brit tervező, Zandra Rhodes padlásműhelyén.
Egy fiatalember szeretett volna fellépÅ‘ruhát készÃttetni az elsÅ‘ nagyobb koncertjére. Mint késÅ‘bb kiderült, Freddie Mercury volt az, aki ezzel a telefonhÃvással pecsételte meg örökre a glam rock koncepcióját.
A végül legendássá vált megjelenés napjainkban is olyannyira érvényes maradt, hogy a kortárs glam melódiákért felelős The Struts frontembere, Luke Spiller is Zandra Rhodes szaktudásához folyamodott néhány Freddie-kinézet reprodukálása érdekében.
“Nem terveztem még férfiruhákat azelÅ‘tt, de készÃtettem már Marc Bolannak néhány dolgot, úgyhogy tudtam, hogy valami egészen kiemelkedÅ‘re vágynak” – nyilatkozta Rhodes a Telegraph magazinnak.
A glam rock felfokozott, nÅ‘ies és rendkÃvül hivalkodó mivolta ott pezsgett a levegÅ‘ben, amikor szÃnre lépett a zeneipar legnagyobb kaméleonja, David Bowie, aki Ziggy Stardust alteregójával örökre megváltoztatta a zeneipart.
A vörös haj, az utópisztikus smink és a formabontó keleti divat együttese az újdonság erejével bolondÃtotta meg a világot. Bowie karaktere olyan személyiségeket inspirált, mint az amerikai glam punk fáklyavivÅ‘je, Cherie Currie vagy éppen a tragikus sorsú zseni, Alexander McQueen. Extravagáns jelmezeit a legjobb japán művészek biztosÃtották, többek között Yacco Takahashi, illetve Kansai Yamamoto.
Az újszerű kosztümök által Bowie-nak sikerült kiemelkednie az általános egzisztenciából, és elérnie azt, hogy az emberek egy másvilági teremtményként tekintsenek rá.
A 2000-es évekkel valami egészen új vette kezdetét: négy, húszas éveiben járó srác elhatározta, hogy felveszi a küzdelmet az idÅ‘vel, és a rock ‘n’ roll védelmére kel. A fiatal brit zenészek megalapÃtották a The Darkness nevű formációt, a 2003-ban debütáló, Permission to Land cÃmű lemezükkel pedig egyöntetű állást foglaltak az AC/DC és a Queen szintézisének titulált hangzásvilág mellett.
A banda frontembere, Justin Hawkins különös érzékiséggel kötődött a divathoz, és mindmáig büszke rá, hogy sohasem volt szüksége divattervezőre.
Minden egyes fellépÅ‘ruháját maga tervezi, amelyek egy titokzatos kanadai varrónÅ‘ keze által kerülnek megvalósÃtásra.
Justin Hawkins a Freddie Mercury-tÅ‘l kapott örökséggel és vadÃtó energikussággal alkotta meg máig aktuális stÃlusjegyeit. Az együttes pályafutását Brian May a kezdetektÅ‘l fogva nyomon követte, mondhatni, Å‘ ajánlotta be a The Darkness jelenlegi dobosát, Rufus Tiger Taylort. A dobos Roger Taylor fiaként már nemcsak stÃlusában, de vérvonalában is a Queenhez fűzi a bandát.
Hawkins a kezdetektÅ‘l fogva a hetvenes évek legszebb momentumait idézte, kihÃvó öltözködése, kimagasló vokális képességei és abszurd humora pedig korunk legnagyobb egyéniségei közé emelik Å‘t.
A Los Angeles-i glam punk új generációja 2015 óta ugrásra készen várta, hogy betörhessen a rockiparba, idén januárban pedig eljött a megérdemelt siker: kijött a Starcrawler elsÅ‘, azonos cÃmre keresztelt albuma, amely hiánypótló és friss anyagként töltötte be a lelkünkben tátongó űrt. Az I Love LA videoklipjével sikerült egy olyan szcénát megidéznie, amely simán visszaadja egy hiteles, modern kiadású The Runaways eszméit, és a nyerseség eszközével sújt le felcsigázott érzékeinkre.
Az eredetiséget tükrözÅ‘, egyúttal biztos alapokon álló hangzásvilághoz olyan páratlan stÃlus társul, amely éppoly horrorisztikus, mint amennyire esztétikus. A Starcrawler énekesnÅ‘je, Arrow de Wilde koncertezett már Cherie Currie-re emlékeztető fűzÅ‘ben vagy talpig vérben fürödve, legutóbbi húzása azonban még a Dork magazin szerkesztÅ‘i szerint is kimagasló volt. A 19 éves énekesnÅ‘ úgy lépett szÃnpadra a 2018-as Reading fesztiválon, mintha Justin Hawkins 2000-es évek eleji gardróbjából szabadult volna. A fehér testhez simuló overált denevérszárnyak dÃszÃtették, amely 40 év távlatában a Freddie által képviselt látványhoz nyúlt vissza.
Mindez pusztán azt tanúsÃtja, hogy a glam rock szárnyalásával egy olyan örök érvényű stÃlusirányzat vette kezdetét, amely újra és újra képes megújulni, tükröt állÃtva a zene halhatatlanságának.
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállÃtások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállÃtás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.