A Lana Del Rey-hasonmás boszorkány félrecsúszott varázslataival int be a ma szexizmusának

Avatar photo
2017.01.18., 15:35

Elaine egy kaliforniai kisvárosba érkezve elkeseredetten keresni kezdi nemrégiben gyanús körülmények között elhunyt férje utódját, ám a szerelem utáni kutatásban csak elvarázsolt hullákat hagy maga után. A The Love Witch egy modern anti-tündérmese, kifordított feminista lányregény, ami vibráló színekkel és a hatvanas évek összetéveszthetetlen stílusával szúrja ágyékon a patriarchális világrendet.

 
 

Boszorkányként Elaine (Samantha Robinson) azon az egyetlen módon próbál magának férjet fogni, amit ismer, azaz igyekszik a kiszemelt jelölteket elbűvölni. A varázslatai azonban sorra kudarcot vallanak, és a megbabonázott férfiak furcsa tüneteket produkálnak szerelmük beteljesülése után.

A The Love Witch a méhkassá tupírozott frizuráktól és babydolloktól kezdve az álmatagon csodálkozó beszédmodoron át a film szűrőjéig – 35 mm-es filmre lett felvéve – a lehető legautentikusabb módon eleveníti fel a hatvanas éveket.

 
 

A mágiát egyfajta naivitással ábrázolva egyszerre távolivá és hihetetlenné, ugyanakkor nagyon is ismerőssé teszi Elaine praktikáit, hiszen a halandó nők is sok mindent hajlandóak bevetni a szerelemért. A bűbájosság a film színhasználatában tudatosan jelenik meg: Elaine nappalijának erőteljes sárga színei a Napot és a maszkulin, míg a kék és lila színek dominanciája a hálószobában, az éjszakai jelenetek és a film kékes szűrője a Holdat és a feminin energiákat szimbolizálja.

Anna Biller rendezőnő elmondása alapján

„a film egy olyan nőről szól, aki mindent megad a férfiaknak, amiről ők azt hiszik, hogy akarnak egy nőtől, de ezzel csak azt éri el, hogy a férfiak játékszere lesz, így a valódi énjét továbbra sem láthatják”.

 
 

A maga földöntúli főszereplőjével, ugyanakkor a férfi-női szerepeket mégis nagyon földhözragadtan ábrázoló művel a nemek közti egyenlőtlenséget, a társadalmi nemi előítéleteket, különös tekintettel a női szexualitást övező tabukat meséli el a maga vintage szemüvegén keresztül.

Éles kritikát fogalmaz meg a férfiakkal szemben, akik annak ellenére, hogy tudnának jobban is bánni a nőkkel, mégis (szexuális) tárgyakként kezelik őket.

Szerinte valójában nem is a szex a lényeg, hanem a hatalom, egyfajta státusz szimbólumként tekintenek a nőkre.

A férfi egóról szól ez

Valójában nem is tudják miként kell közeledni a nőkhöz, csak a fizikai utat ismerik, így csak a testiségen keresztül tudják kifejezni magukat. Az empátia és az érdeklődés hiánya az iránt, amit a nők nyújtani képesek, valamint a „gyengébbik” nem erejétől való félelem azt eredményezi, hogy fölényük megtartása érdekében nem akarnak másképp viszonyulni hozzájuk. A nők pedig táplálják ezeket a hiányosságokat, mert nincs más választásuk.

 
 

Anna Biller művész édesapa és divattervező édesanya gyermekeként nőtt fel Los Angelesben, és a kreatív vonalon mozgó szülei mellett olyan nagy mesterek voltak rá hatással, mint Shakespeare. A rendezőnő rajong a régi filmekért és irodalomért, saját bevallása szerint csak több évtizeddel ezelőtti dolgokból képes igazán ihletet meríteni. A letűnt korok jellegzetességei iránti rajongása munkásságán is tetten érhető. Korábban már több rövidfilmet is rendezett hasonló témában, első nagyjátékfilmje pedig a feminista sexploition – a hatvanas években készült alacsony költségvetésű független filmeket hívták így, melyek nem túl explicit szexuális jeleneteket és öncélú meztelenkedést tartalmaztak – zsánerbe sorolható Viva volt.

Ha filmkészítésről van szó Biller egy igazi megszállott. A The Love Witch estében nemcsak a történet megírása és a rendezés tartozott hozzá, de a stáblista szinte minden pontjánál szerepel a neve: a jelmez- és díszlettervező, sminkes, valamint a zeneszerző is ő volt.

Mindenesként funkcionált a forgatáson, ami lehetővé tette számára, hogy a teljes alkotói folyamatot a kezében tartva minden téren az ő egyéni és koncepciózus látásmódja érvényesülhetett.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás