A kristálykéktől a babakékig – Zenék a Breaking Badben

Avatar photo
2014.01.16., 13:01

„Ha van egy meggyőző sztorid, jók a színészeid, és a technikai részletek is stimmelnek, akkor nincs szükséged zenére” – vallja Thomas Golubic, a Breaking Bad (korábban a Sírhant Művekben és a The Killingben is dolgozó) zenei rendezője. Persze Golubic csak saját érdemeit kisebbíti ezzel, de az IMDb-n jelenleg is tiszteletet parancsoló, 9,6-os átlagot produkáló sorozat sikeréhez ő is jócskán hozzátette  a magáét. Mélyről előbányászott, rég elfeledett dalok születtek újra, vagy már ismert számok kerültek teljesen új kontextusba a sorozat jól komponált, emblematikus jeleneteinek köszönhetően.


A sorozat már így is nagy mennyiségű szakirodalmat termelt, nincs ez másképp a benne szereplő zenék terén sem. De ami a legjobb az egészben, hogy az egy-két kötelező elemen kívül általában mindenki különböző kedvenc Breaking Bad-zenéket sorolna fel, ha a kedvenceiről faggatnák. Akármilyen közhelyesen hangzik, az öt évadot felölelő teljes kínálatban mindenki megtalálhatja a saját ízléséhez legközelebb álló számokat és az azokhoz kapcsolódó jeleneteket.

A Breaking Bad talán abban volt iskolateremtő a sorozatok történetében, hogy bár sok zenét használt, ha kellett, mégis képes volt „csendben maradni”.

Az pedig már csak hab volt a tortán, hogy amikor a Thomas Golubic és társai által összeválogatott zenék egyike megszólalt, annak szinte kivétel nélkül súlya és szerepe volt.

A most összeválogatott zenék amolyan kedvcsinálók csak, hiszen egy több mint 100 dalt felvonultató sorozat esetében lehetetlen lenne teljes képet adni a széria hangtérképéről. Így aztán aki valamilyen oknál fogva (bár ilyen ok egyszerűen nem létezik) lemaradt eddig a sorozatról, nyugodtan továbbolvashat: spoilerek nem lesznek. Azoknak viszont, akiknek sokakhoz hasonlóan üresek és értelmetlenek a napjai, mióta véget ért a sorozat, ez csak sovány vigasz lehet. Az elszántabbak és súlyos elvonási tünetekben szenvedők figyelmébe viszont jó szívvel ajánljuk az itt felsorolt Spotify-os és YouTube-os lejátszási listákat, vagy a Breaking Bad Wiki ide vonatkozó szócikkét.

Tommy James & The Shondells – Crystal Blue Persuasion

Ez a dal  a  maga idejében (1969) is szép sikereket ért el, ám valószínűleg mára már rég feledésbe merült volna, ha nem társítják a Breaking Bad utolsó évadának egyik leghangulatosabb montázsához. Valószínűleg ez a szám már nem is hallgatható úgy, hogy ne ugornának be a képek a sorozatból, ezt bizonyítja az is, hogy a Simpons család BB-paródiájában is ez szól aláfestésként.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Timber Timbre – Magic Arrow

A bevezetőben már említésre került, hogy a Breaking Bad sok ismeretlen zenekart tett nagyon keresetté a különböző fórumokon, videómegosztókon. A kanadai Timber Timbre-vel is hasonló a helyzet. Aligha jutott volna ilyen messzire a hírük, ha nem dübörög be egy alkalommal ez a jellegzetes basszusfutam az egyik részben. A kis blues-folk banda valószínűleg azóta áldja a készítőket a dal felhasználásáért.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Ana Tijoux – 1977

A Breaking Bad egyik nagy erénye, hogy nagy hangsúlyt fektetett az Új-Mexikót jellemző szikár hangulatképekre. Mindehhez a hangulatfestéshez az is hozzátartozott, hogy a megszólaló zenék Új-Mexikó államhoz hasonlóan sokszor Észak- és Közép-Amerika egyvelegét mutatták meg. Ebbe a vonulatba tökéletesen passzolt a Franciaországban született, ám chilei Ana Tijoux spanyol nyelvű hiphopja.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Gnarls Barkley – Who’s Gonna Save My Soul

Az első évad utolsó képsorai búcsúztak ezzel a számmal, és ahogy az általában a sorozatban szereplő zenékkel lenni szokott, jó okkal. Ezúttal főleg a szöveg miatt. Felejtsd el a Crazy-t, ekkor volt a legjobb formában a Gnarls Barkley.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Danger Mouse & Daniele Luppi & Norah Jones – Black

Danger Mouse  a Gnarls Barkley „feleként” már képviseltette magát a sorozatban, azonban a negyedik évad végét is az ő társszerzeménye tette még epikusabbá. A 2011-ben megjelent Rome amolyan egyszeri zenei kirándulás volt:  az olasz Luppi és Danger Mouse olyan neves közreműködőkkel dolgoztak együtt a lemezen, mint Jack White vagy Norah Jones. A Rome megjelenésekor film nélküli filmzene volt, de ez a rajta szereplő dal mégiscsak megtalálta a hozzá méltó helyét mozgóképen is.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Thee Oh Sees – Tidal Wave

A Thee Oh Sees, Kalifornia legjobb garázsrock bandája a hírek szerint határozatlan időre szünetelteti működését. A zenekar kompromisszumot nem ismerő koncertjei messze földön híresek, de a Breaking Bad alapján úgy tűnik,  akkor is elszabadulhat a pokol, ha csak a lejátszóból szól a Tidal Wave.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Fever Ray – If I Had A Heart

Sok sötét, morális mélypont van a széria narratívájában, az egyik legemlékezetesebb mégis ehhez a számhoz fűződik. Többen is felhasználták már filmhez Karin Dreijer Andersson szó szerint hátborzongató szólóalbumának számait, de ennyire mélyre talán egyszer sem húzott, mint ebben a sorozatban.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

TV On The Radio – DLZ

Golubic elmondása szerint a Breaking Bad egyik kulcsjelenetéhez kifejezetten sokáig keresték a megfelelő zenei aláfestést, olyannyira, hogy végső elkeseredésükben majdnem fel is adták a CD archívumokban való kutakodást. Eleinte pakliban volt Flying Lotus és Thom Yorke is, de mindkettő (főleg jellegzetességeik miatt) elvonta volna a figyelmet a képen zajló eseményekről. Véletlenül ugrott be  a zenei rendezőnek az akkor friss TVOTR-lemez egyik száma, méghozzá főleg a dal végén többször elhangzó „Death Professor” megszólítás miatt. Azóta tudjuk, hogy a lassan felerősödő, egyre „gonoszabbá” váló szám tökéletes választás volt.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

America – A Horse With No Name

Ez a ’72-es dal a hamarosan mozikba kerülő Amerikai botrányban is elhangzik majd, ez is jelzi, hogy korántsem ismeretlen az amerikai közönség számára az America zenekar első kislemeze. A szöveg (egy ideig betiltották, a feltételezett drogos utalások miatt) és a dal monoton hömpölygése azonban szinte kitörölhetetlenül összemosódott minden nézőben azzal a jelenettel, melyben a sorozat főhőse ezt a számot énekli az autóban ülve.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Badfinger – Baby Blue

Nem lehetett egyszerű feladat zenét választani az egész világon lélegzetvisszafojtva figyelt utolsó évad utolsó jelenetéhez. A különböző zeneszolgáltatók adatai azonban azt bizonyítják, hogy az alkotók jól döntöttek a Badfingerrel: kis túlzással mindenki a Baby Blue-t hallgatta és vásárolta az adást követő héten.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Összeállította: Bicsérdi Ádám

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.
/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás