A kelet trendjét susogó melegítőkkel és múltbéli atmoszférával időutaztatja a legfrissebb magyar divatmárka

Szász Nóri
2017.04.26., 15:05

Azt, hogy Kelet-Európa XX. századi története, politikai, gazdasági, társadalmi berendezkedésének emléke milyen hosszan fog átnyúlni az ezredforduló utáni évtizedekbe, azt nehéz megmondani, de annyi bizonyos, hogy még mindig ott van a hétköznapjaiban. A hamisítatlan kelet-európai identitást nemcsak kockás gurulós bevásárlókocsikban rejtegetik, hanem a fiatalabb generációk is megörökölték. OST néven két magyar tervező, Lantos Olivér és Sasvári Áron darabjaikkal a kelet-európai identitásukat tudatosan felvállalva és arra építkezve hozza vissza a szocializmus esztétikáját.

Tőlünk keletebbre már teljes gőzzel robog a nosztalgia vonat, számos divatmárka szerveződött a nyolcvanas és kilencvenes évek vizuális emlékkönyvében végtelenszer ismételt ruhadarabjainak modern és kreatív feldolgozásra köré, a múlttal való szégyenkezésmentes szembenézés és megbékélés aktusaként. Lásd a szovjet szimbolikát feltámasztó, annak jelképeiből és öltözködési hagyományaiból táplálkozó grúz LTFR márkát vagy Yulia Yefimtchuk kollekcióit, de tágabban a Demna Gvasalia vezette Vetements is ebbe a kategóriába sorolható.

Nálunk a Lantos Olivér és Sasvári Áron tervezőpáros által alkotott és alapított OST gondolta újra az éra öltözködéskultúráját batikolt farmerdzsekik és melegítő szettek formájában.

Ami a szocialista rendszerben kizárólagos opció volt a ruházkodás terén, a ma a képekkel túltelített, tökéletesre polírozott világban az önkifejezés eszközévé válik.

Az egykori egyenöltözetből így lesz a kortárs divat karikatúrája. Fel sem tűnik, hogy a választás kollektív illúziójában valójában a mainstream divatirányzatok, az egy kaptafára lőtt Instagram-képek határozzák meg, hogy mit viselünk, ugyanúgy, mint anno a szocializmus időszakában: mindenki ellene van, és szeretné a saját egyéniségét képviselni, de mindenki élvezi a rendszer biztonságát. A rutinszerű ellenpontjaként az válik érdekessé, ami különös, aminek üzenete van.

„Kell, hogy legyen mondandód.” – vallja Lantos Olivér, az OST egyik tervezője. „Szeretem valóban belevinni az véleményemet a kollekcióinkba, úgy gondolom, ez az, amitől hosszú távon önmagunkat tudjuk képviselni. Csak akkor lehetnek erősek a munkáink, ha visszatükrözik, amit a világban látunk, vagy ahonnan jövünk. Ami csak szép, ma már nem mond sokat. Van bennünk egy erős kettősség is, ami sokszor humorban jelenik meg. Jó példa erre a 2017-es tavaszi kollekció „I want to remain misterious” feliratú pulóvere. Magával a „Misztikus akarok maradni” jelentéssel tudok azonosulni, de groteszk módon a mondatot egy Kiszel Tünde-interjúból emeltük ki.”

Jellemzően a kortárs divat és a streetwear elegye adja az OST darabok karakterét.

Sokszor ellentmondó stíluselemek keverednek: klasszikus sportruházat, hagyományos szabászat, munkaruházat vegyül popkulturális elemekkel. Ez a kontrasztos sokféleség adja a brand friss stílusát. A márka kollekciója a mai, progresszív közeghez igazítva elevenítik fel a nyolcvanas és kilencvenes évek kelet-európai hangulatát.

„A tervezésnél az motivál bennünket, hogy azoknak az embereknek készítsünk ruhákat, akik nem akarnak kompromisszumot kötni az öltözködési normákkal, hanem nyitottak az újdonságra és nem riadnak vissza a szokatlantól. Erre ad inspirációt az a Kelet-Európai közeg, ahol felnőttünk, és ahol szükségből a legfurcsább kombinációk lehetségesek.” – mondja Sasvári Áron, a márka másik tervezője „Úgy fogalmaznék, hogy ami egyszerre lehetséges egy szófiai piacon és egy párizsi utcán, az az OST.” – teszi hozzá.

A telepi életérzéssel átitatott és Szombat Éva fotós kézjegyeit letagadhatatlanul magukon viselő kampányképek különlegessége, hogy kizárólag filmre lettek lőve.

OST: Lantos Olivér és Sasvári Áron
smink: Keserű Barbara
haj: Telenkó Ábel
modellek: Bogi/ Icon, Márk/OST, Földi Petra, Telenkó Ábel
köszönet: Jauernik Zsófia

ostclothing.com

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!