A H&M megint annyira elrúgta a pöttyöst, hogy az internet már temeti a svéd márkát

Kocsis Panna
2018.03.18., 18:52

Botrányt botrányra halmoz a H&M. Tavaly ősszel 12 tonna el nem adott ruha elégetésével vádolták őket, januárban rasszistának kiáltották ki őket, de mielőtt fellélegezhettek volna, újabb bojkottot hirdettek ellenük. Ezúttal azonban egy, az eddigieknél komplikáltabb helyzetbe keverték magukat.

A cégről ugyanis az a hír járja, hogy pert indított, amivel azt szeretné elérni, hogy kimondják: minden illegális alkotás, így a street art és a graffiti sem áll szerző jogok védelme alatt, ezért bárki ingyen, akár a művész tudta nélkül felhasználhatja ezeket az alkotásokat. Ez azonban érthető módon veszélyeztetné a művészek jogait és középső ujjat mutatna a szerzői jogoknak.

A helyzet az, hogy a cég valóban pert indított, azonban ez korántsem olyan egyszerű, mint amilyennek első látásra tűnik.

A sértett, egy híres, Los Angeles-i graffiti művész, Jason Revok Williams levelet írt a H&M-nek, melyben sérelmezi, hogy a svéd multi felhasználta az egyik alkotását egyik reklámkampányában az ő engedélye és tudomása nélkül. Revok egyik munkája tényleg látható a H&M reklámanyagában, de van egy probléma. A szóban forgó alkotást ugyanis illegálisan festették egy New York-i lakóház falára.

Részlet az ominózus reklámkampányból, amin Revok street art alkotása látható a háttérben.

A H&M ahelyett, hogy eltávolította volna a képeket, válaszolt Revoknak, amiben kifejtette, hogy szerinte azt az alkotást nem védhetik szerzői jogok, ami törvénybe ütközik, hiszen az vandalizmus.

Akkor ezek szerint a H&M tényleg azt akarja, hogy minden egyes illegális alkotástól vonják meg a szerzői jogokat?

Nem teljesen.

Megkérdőjelezhető e az, hogy egy cég reklámkampányában megjelenik valami, akár csak háttérként, az alkotó tudta és engedélye nélkül? Igen. Ez azonban még nem jelenti azt, hogy egyik, vagy másik oldal saját perspektíváját kiemelve szajkózhatja saját igazát.

A post shared by @_revok_ on

Ennek ellenére a médiában is olyan címmel jelentek meg cikkek az ügyről, mint például: „H&M street artot akar lopni, marketing célból”. Sokkal egyszerűbb ugyanis kategórikusan kijelenteni valamit, mint megnézni több oldalról, és figyelembe venni például a tényt, hogy a törvény világos fogalmazása hiányában nem eldönthető, hogy az illegális street artot védik-e szerzői jogok, vagy sem.

Mivel minden eset speciális, nem állíthatjuk, hogy a H&M hibát követett volna el, ahogy azt sem, hogy Revok jogtalanul háborodott fel az eseten. A legtöbb ilyen eset azonban rendeződik, mielőtt tárgyalásra kerülne sor. Nem volt ez másképp most sem, a H&M ugyanis legújabb nyilatkozatában közölte, mégsem áll szándékában jogi útra terelni az esetet. Az internet és a szerzői jogok mellett propagálók azonban nem felejtenek, a közösségi oldalakon terjedő posztok szerint nincs több bocsánat a svéd fast fashion márkának, aki már túl sokszor húzta ki a gyufát.

Címkék: , , , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás