Farkas-Zentai Lili
2018.11.15., 14:29

A hét műtárgya: Russel // Flexible structures

Az ArtHungry 44. heti műtárgya a Russel // Flexible structures, amely második helyezett lett a 4. ArtHungry Díj formatervezés kategóriájában. Szöllősi Orsival, a szék tervezőjével beszélgettünk.

A MOME-s szakdolgozatod és mestermunkád, azaz a Russel középpontjába is a rugalmasságot helyezted. Miért fontos ez a számodra? Miért fontos ez egy szék esetében?

Valójában az összes eddigi tervemben központi szerepet kapott a rugalmasság valamely formája. Úgy gondolom, hogy a flexibilitás, az alkalmazkodóképesség és az alkalmazhatóság – különösen napjainkban – kulcsfontosságú tulajdonságok.

Ha jól gondolom, a szék mintázata és a különleges bemetszések fontos tervezési állomások a többszörösen hajló, íves forma kialakítása szempontjából. Mennyi időt vett igénybe ezek, illetve a szék végső formájának megalkotása?

Erre nehéz pontos választ adnom, de az biztos, hogy a diplomára szánt félévemben, a teljes állású munkám melletti maradék időmet okosan kellett beosztanom, hogy maximálisan kihasználhassam azt a tervezés során.

A kísérletezésnek hét fő stádiuma volt, mire eljutottam a minta jelenleg végleges változatáig. A bemetszések rendszerének kialakításakor tudtam, mi a konkrét cél, csak „le kellett vezetnem”.

A váz esetében a feladat az ülőfelülettel való közös egyensúly megtalálása volt, mivel a mozgó felületnek ez ad stabilitást, ugyanakkor a diplomatémám és a kísérlet szempontjából csupán másodlagos, posztamens szerepet tölt be.

A fém és a fa nagyon szép egységet alkot a Russel-székben. Pontosan milyen anyagokat használtál fel a szék elkészítésekor?

A kísérleti bútor vázát 4 mm-es acéllemezből készítettük el Kiss József fémművessel, ami roppant tanulságos volt számomra, mivel egyrészt most dolgoztam először fémmel (annak ellenére, hogy édesapám esztergályosmester), másrészt a folyamat során mindig inkább rávezetett a kapcsolódó tanulságokra, információkra, minthogy tényszerűen közölte volna azokat.

A hajlított felület 6 mm vastag nyír rétegelt lemezből készült, ugyanis a lézervágás technológiája megköveteli az anyag homogenitását. Diploma után tettem kísérletet arra is, hogy bambusztáblából vágjam ki a mintát, ugyanilyen sűrűségű bemetszés a kevésbé rugalmas alapanyagon azonban csak egy drága zsákutcának bizonyult. A kívánt formát ugyan felvette, de nem tudott elég rugalmas maradni további terhelésre.

A Russel nem csupán nyugalmi állapotban veszi fel a kívánt formát, hanem aktív állapotban, a felhasználóval együtt is képes rugalmas mozogásra. Mennyire lett stabil az elkészült szék? Teszteltétek? Hány kilót bír el például?

Jelen állapotában a Russel nem egy használati bútor, tehát ebből fakadóan nem felel meg a használati bútor számos követelményének.

A Russel egy kísérlet, amelyben egy már létező technikával kísérleteztem annak érdekében, hogy bemutassam határtalanságát.

Ezzel együtt természetesen teszteltem, mivel a kísérlet mégiscsak egy székben manifesztálódott. 80 kg volt a legnagyobb súly, amit kapott, ugyanakkor a váz számításakor 300 kg fölé pozicionálódott a teherbírása. A felületen ezt persze még nem mertem kipróbálni.

A szék formai kialakításánál mi volt az alapvető szempontod? Miért pont egy harci kutya ihlette?

Mindig is a mid-century stílusú bútorok jelentették számomra a kortalan minőséget, így hangulatában, formavilágában erre próbáltam reflektálni, de mint ahogy az lenni szokott, elsősorban most is az igények határozták meg a formát. Először is a mintánál – mint már említettem – egyértelmű volt az irányom, egy hajlékony formát szerettem volna elérni. A váz szempontjából az igényem egy egyértelműen stabil – a nappali szék ergonómiai arányainak megfelelő – forma. Egyébként egy átmulatott éjszaka után pont egy ilyen székben ültem a napon szenvedve, mint Hrabal, amikor odajött hozzám egy Jack Russell-terrier, és megigézett. Ezután igazából adta magát a harci póz, hiszen az állat célja is az, hogy az erőt sugározza, mindenre készen állva.

Idén diplomáztál a MOME-n. Azóta mivel foglalkozol? Mik a jövőbeni terveid?

Azóta is a Focus Creative-nél dolgozom, a hajlékony felületeket itt készítettem a Russel-székhez a benti lézervágógép segítségével, illetve a diplomamunkámnak köszönhetően most együtt dolgozunk a Flying Objects-szel is egy izgalmas projekten, ami még egyelőre titok.

Végül, mit szólsz az ArtHungry-hoz? Van olyan alkotó, akit ezen a felületen ismertél meg, és megtetszettek a munkái?

De még mennyire! Csoma Sarolta és Horváth Máté párosát például. Eszméletlenül tetszett a karszékük. Illetve Farkas Ferenc topográfia tipóját is imádtam. És persze örülök, hogy az én munkám is elnyerte többek tetszését (mosolyog).

A Flexible structures Arthungry oldala ›

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás