Farkas-Zentai Lili
2018.11.15., 14:29

A hét műtárgya: Russel // Flexible structures

Az ArtHungry 44. heti műtárgya a Russel // Flexible structures, amely második helyezett lett a 4. ArtHungry Díj formatervezés kategóriájában. Szöllősi Orsival, a szék tervezőjével beszélgettünk.

A MOME-s szakdolgozatod és mestermunkád, azaz a Russel középpontjába is a rugalmasságot helyezted. Miért fontos ez a számodra? Miért fontos ez egy szék esetében?

Valójában az összes eddigi tervemben központi szerepet kapott a rugalmasság valamely formája. Úgy gondolom, hogy a flexibilitás, az alkalmazkodóképesség és az alkalmazhatóság – különösen napjainkban – kulcsfontosságú tulajdonságok.

Ha jól gondolom, a szék mintázata és a különleges bemetszések fontos tervezési állomások a többszörösen hajló, íves forma kialakítása szempontjából. Mennyi időt vett igénybe ezek, illetve a szék végső formájának megalkotása?

Erre nehéz pontos választ adnom, de az biztos, hogy a diplomára szánt félévemben, a teljes állású munkám melletti maradék időmet okosan kellett beosztanom, hogy maximálisan kihasználhassam azt a tervezés során.

A kísérletezésnek hét fő stádiuma volt, mire eljutottam a minta jelenleg végleges változatáig. A bemetszések rendszerének kialakításakor tudtam, mi a konkrét cél, csak „le kellett vezetnem”.

A váz esetében a feladat az ülőfelülettel való közös egyensúly megtalálása volt, mivel a mozgó felületnek ez ad stabilitást, ugyanakkor a diplomatémám és a kísérlet szempontjából csupán másodlagos, posztamens szerepet tölt be.

A fém és a fa nagyon szép egységet alkot a Russel-székben. Pontosan milyen anyagokat használtál fel a szék elkészítésekor?

A kísérleti bútor vázát 4 mm-es acéllemezből készítettük el Kiss József fémművessel, ami roppant tanulságos volt számomra, mivel egyrészt most dolgoztam először fémmel (annak ellenére, hogy édesapám esztergályosmester), másrészt a folyamat során mindig inkább rávezetett a kapcsolódó tanulságokra, információkra, minthogy tényszerűen közölte volna azokat.

A hajlított felület 6 mm vastag nyír rétegelt lemezből készült, ugyanis a lézervágás technológiája megköveteli az anyag homogenitását. Diploma után tettem kísérletet arra is, hogy bambusztáblából vágjam ki a mintát, ugyanilyen sűrűségű bemetszés a kevésbé rugalmas alapanyagon azonban csak egy drága zsákutcának bizonyult. A kívánt formát ugyan felvette, de nem tudott elég rugalmas maradni további terhelésre.

A Russel nem csupán nyugalmi állapotban veszi fel a kívánt formát, hanem aktív állapotban, a felhasználóval együtt is képes rugalmas mozogásra. Mennyire lett stabil az elkészült szék? Teszteltétek? Hány kilót bír el például?

Jelen állapotában a Russel nem egy használati bútor, tehát ebből fakadóan nem felel meg a használati bútor számos követelményének.

A Russel egy kísérlet, amelyben egy már létező technikával kísérleteztem annak érdekében, hogy bemutassam határtalanságát.

Ezzel együtt természetesen teszteltem, mivel a kísérlet mégiscsak egy székben manifesztálódott. 80 kg volt a legnagyobb súly, amit kapott, ugyanakkor a váz számításakor 300 kg fölé pozicionálódott a teherbírása. A felületen ezt persze még nem mertem kipróbálni.

A szék formai kialakításánál mi volt az alapvető szempontod? Miért pont egy harci kutya ihlette?

Mindig is a mid-century stílusú bútorok jelentették számomra a kortalan minőséget, így hangulatában, formavilágában erre próbáltam reflektálni, de mint ahogy az lenni szokott, elsősorban most is az igények határozták meg a formát. Először is a mintánál – mint már említettem – egyértelmű volt az irányom, egy hajlékony formát szerettem volna elérni. A váz szempontjából az igényem egy egyértelműen stabil – a nappali szék ergonómiai arányainak megfelelő – forma. Egyébként egy átmulatott éjszaka után pont egy ilyen székben ültem a napon szenvedve, mint Hrabal, amikor odajött hozzám egy Jack Russell-terrier, és megigézett. Ezután igazából adta magát a harci póz, hiszen az állat célja is az, hogy az erőt sugározza, mindenre készen állva.

Idén diplomáztál a MOME-n. Azóta mivel foglalkozol? Mik a jövőbeni terveid?

Azóta is a Focus Creative-nél dolgozom, a hajlékony felületeket itt készítettem a Russel-székhez a benti lézervágógép segítségével, illetve a diplomamunkámnak köszönhetően most együtt dolgozunk a Flying Objects-szel is egy izgalmas projekten, ami még egyelőre titok.

Végül, mit szólsz az ArtHungry-hoz? Van olyan alkotó, akit ezen a felületen ismertél meg, és megtetszettek a munkái?

De még mennyire! Csoma Sarolta és Horváth Máté párosát például. Eszméletlenül tetszett a karszékük. Illetve Farkas Ferenc topográfia tipóját is imádtam. És persze örülök, hogy az én munkám is elnyerte többek tetszését (mosolyog).

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás