Farkas-Zentai Lili
2018.12.30., 13:44

A hét műtárgya: FR Kraken Slab

Az ArtHungry 50. heti műtárgya az FR Kraken Slab, amely döntős alkotás volt a 4. ArtHungry Díjon. A betűcsalád tervezőjével, Frank Bélával beszélgettünk.

 
 

Címbetűket, szövegbetűt, konceptuális betűket, betűcsaládot egyaránt terveztél már, megrendelésre és önálló publikálásra is. Hogyan született a FR Kraken Slab? Mi inspirált téged a leginkább az elkészítésekor?

A Kraken Slab túlzott önbizalomból és némi nyughatatlanságból született. Az akkori munkahelyemen – Fontsmith, egy világhírű, nagynevű kliensekkel dolgozó dizájn cég – épp egy másik slab serif dizájnon dolgoztam, valaki más munkáját fejlesztve, és úgy éreztem, ennél én jobbat tudnék rajzolni. Két igen intenzív év volt akkor mögöttem, amikor egyszerre tanultam autodidakta módon a betűtervezést és csináltam a saját munkáimat. Akkor már nagyon sok ideje nem rajzoltam saját betűt. Éreztem, hogy valamit tennem kell. Ez vezetett el aztán odáig, hogy 2013-ban elkezdtem betűt tervezni a szabadidőmben, magamnak, mivel az akkori szerződésem nem tette volna lehetővé, hogy publikáljam is. Reméltem, hogy egyszer talán majd sikerül megjelentetni, de nem ez hajtott. Inkább egy kreatív kihívás volt önmagam felé. A kezdeti formavilág ennek megfelelően meglehetősen merész volt.

 
 

A Frank Fonts oldaladon kiemeled, ez az első olyan betűterved, amely egy több mint öt éves megfontolt, kemény munka eredménye. Hogyan zajlott, milyen lépésekből, folyamatokból állt ez a hosszú projekt? Mesélj róla egy kicsit, kérlek!

Többször is azt gondoltam, hogy befejeztem a projektet. Az évek alatt önálló, karakteresen eltérő változatok születettek, mindegyik, ha nem is végleges, de használatra kész betűcsalád, de valahogy egyik sem szólított meg igazán. Körülbelül másfél-két évvel ezelőtt viszont véletlenül rátaláltam Vincent Figgins, egy 19. századi angol betűkiadó egyik mintakönyvére és az ő slab serif dizájnjai azonnal magukkal ragadtak. Ezután kezdtem el intenzívebben kutatni a korszak betűmintáit, ami fordulópont volt a Kraken tervezésében és a betűtervezési gyakorlatomban is. Korábban nem tanulmányoztam az eredeti történelmi mintákat, most viszont beleástam magam ezekbe a mintakönyvekbe, hogy kiaknázzam a korszak és stílus jellegzetességeit – nyers, olykor szinte csúnyának nevezhető, de roppant karakteres, erős megjelenés. Akkor már tudtam, hogy nyomon vagyok, de még messze volt a befejezés.

 
 

Fontos számodra a klasszikus vonal megtartása, illetve annak újraértelmezése. Nagyon tetszik az a fél mondat a Kraken Slab FR leírásában, hogy olyan ez, mint emlékezetből lerajzolni egy távoli ismerős portréját. Ez a klasszikus vs. modern szemléleted minden munkádnál tetten érhető?

Annyiban igen, hogy szeretek régi formákat darabjaira szedni, és újrarendezni, ismerős formákat új tartalommal megtölteni. A betűtervezésben pontosan ezt csinálja az ember. A betű művészete nem egy forradalmi dolog, évszázados tradíciókra épül. Aki betűt rajzol, nem alkot újat, az ABC elemei csak kis mértékben variálhatóak, egészen addig van erre lehetőség, amíg még felismerhetőek maradnak. A választott betűstílus, a jövőbeli alkalmazási terület és médium pedig további határokat jelölnek ki. Ezek a megkötések teszik érdekessé a betűtervezést.

 
 

Nem akartam viszont digitálisan újraalkotni egy másfél évszázados dizájnt vagy zsánert, nem erre törekedtem a Krakennal. Élő, kortárs dolgot szerettem volna létrehozni. A betűnek és tervezőjének reagálnia kell a jelenre, a korra, amiben léteznek, a maguk módján, a megszabott keretek között. Ez a tradicionális keretek közé szorított frissesség az, ami ideális esetben izgalmassá, élővé, szerethetővé, használhatóvá teszi a dizájnt. Ezt próbálom én is elérni minden egyes betűtervvel.

December 13-tól elérhető, megvásárolható a FR Kraken Slab betűcsalád. Az azóta eltelt bő három hét alatt mennyi érdeklődő volt iránta? Egyáltalán mennyi adatod van ilyenkor arról, kik és hol használják a betűidet?

Az első betűimet jól ismert viszonteladókon keresztül forgalmaztam 2010-ben, így elég gyorsan egy meglehetősen nagy közönség számára váltak elérhetővé. Most más utat választottam leginkább azért, hogy nagyobb befolyásom lehessen a betűtervezés teljes folyamatára – az ötlettől a késztermékig és a forgalmazás során is. Emiatt szükségessé vált a márkaépítés, aminek idő kell, mint ahogy annak is, hogy elegen megismerjék a Krakent. Pozitív visszajelzés mindenesetre volt bőven, amióta tavaly novemberben bemutattam a betűt – akkor még a hivatalos kiadás előtt.

 
 

Amúgy visszajelzés nagyon ritkán érkezik a betűim vásárlóitól, többnyire én bukkanok rá egy-egy munkára az interneten. A szabadúszó munkák mások, ott nem egy esetben napi kapcsolat van a megbízóval, és ezek a projektek sokkal jobban dokumentáltak.

Londonban éltél. Kezdetben nagy betűtervező cégeknél dolgoztál. Miért pont London? Hogyan lehet manapság ott magyarként szakmailag érvényesülni? Tartod a kapcsolatot kint dolgozó más grafikusokkal is?

Igen, Londonban éltem, jelenleg Budapesten dolgozom. A szigetország, az angol nyelv régóta vonzott, ahogyan az ottani magas színvonalú kreatív szakmai élet is. A város szerintem mindent megad a szakmai fejlődéshez annak, aki emiatt megy oda. Én elsősorban nem a karrierépítés miatt költöztem ki, de végül sikerült így is olyan szakmai tapasztalatot gyűjteni, amelyet Magyarországon nem lehetett volna – a betűtervezés kapcsán semmiképpen –, és amiket most kamatoztatok.

A karrier persze csak az egyik oldala a londoni életnek. A város az otthonommá vált az ott eltöltött hét év alatt, sok a szép emlék, gyakran hiányzik. Vannak barátok, ismerősök, volt kollégák, ügyfelek – többnyire nem magyarok – akikkel követjük egymás munkásságát és rendszeres kapcsolatot ápolunk.

 
 

Jelenleg min dolgozol? Jövőbeni tervek?

Elindult a frankfonts.com oldal és az első betű, a Kraken, már elérhető. Ez nagy lépés volt és örülök, hogy sikerült ezzel zárni a 2018-as évet. Azonban az oldal, a további betűtervek és a vállalkozás többi részlete is folyamatos munkát, törődést igényel. Szóval, most ezen dolgozom, illetve a szabadúszó munkák töltik még ki az időmet.

Párommal, aki éppen remek festővé kezd válni, mindketten az intenzív szakmai fejlődés, tanulás, kísérletezés és útkeresés fázisában vagyunk, a terveink is többnyire ekörül forognak. Mivel az életünket és a stúdiónkat is évek óta megosztjuk, bőven van alkalmunk egymásnak bármikor tárgyilagos kritikával, szelíd ösztönzéssel szolgálni és közben persze tervezni, így aztán az idén sem vagyunk híján a céloknak.

 
 

Végül, mit szólsz az ArtHungry-hoz? Esetleg van olyan alkotó, akit eddig nem ismertél, de itt megkedvelted a munkáit?

Nagyon tetszik az oldal, sok szimpatikus projekttel találkoztam már. Főleg a betű és tipográfia témájú munkákat jegyeztem meg magamnak.

A Kraken Slab fr Arthungry oldala ›

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Címkék: , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás