2020.10.27., 8:34

A hét kreatívja: Szigeti G. Csongor

Egy jó értelemben vett makacs alkotási függőség rabja. Sokféle területen és médiumban dolgozik, számos technikát kipróbált már. Munkái interakcióra késztetnek – hiszen művészet és élet nem szétválasztandó területek.

PRIVATE TRAP 6.0 – Echigo-Tsumari Art Triennálé, Japán, 2018

Kezdetek

„Tíz éves koromban felvételiztem a csíkszeredai Nagy István Zene- és Képzőművészeti Líceumba – már akkor már kialakult bennem a jó értelemben vett makacs alkotási függőség. Középiskolában aztán szobrászatot és kerámiát tanultam, majd a Magyar Képzőművészeti Egyetem Grafika szakára kerültem, végül az Intermédia szakon diplomáztam. A mai napig sokféle területen és médiumban dolgozom. Folyamatosan változok, és ha találkoznék korábbi önmagammal, biztosan kölcsönösen rácsodálkoznánk egymásra.”

Mobile BALANCE Miskolc – EGYMŰ Gallery, 2015

Alkotás

„Alkotni egy mámoros, izgalmi állapot, amikor minden másról megfeledkezem – távol kerülök a világ zajától, olyan mintha különleges helyeken utaznék. Egyébként szinte mindig benne vagyok egyfajta flow-ban, amelyből az élet gyakorlatias dolgai időlegesen kiráncigálnak. Egyik kedvenc alkotóm, Constantin Brâncuși mondta, hogy: »Nem a dolgokat nehéz megcsinálni, hanem abba az állapotba kerülni, hogy meg tudd csinálni.« Én is ezt az állapotot keresem. A legalkalmasabb erre a műtermi magány, amikor magamra zárom az ajtót, és nem hagyom, hogy bármi kizökkentsen.

Ugyanakkor sokszor egy-egy meghatározó inspiráció akkor jön, ha egyedül, vagy a hozzám közel állókkal utazom, és a figyelmemet maximálisan a környezetemre tudom összpontosítani. Ilyenkor az esszenciálisabb gondolatokat gyűjtöm és rögzítem, többnyire fotóval, de van, hogy leírom vagy vázlatot készítek, ha éppen olyan jellegű asszociációim támadnak. Ezt követően több-kevesebb ideig érlelem magamban a gondolatot, keresem a megfelelő médiumot, anyagokat, eszközöket, és ha megvan a kivitelezési irány, akkor elkezdődik a kísérletezés, szervezés, kivitelezés, a műteremben vagy azon kívül, a projekt típusának, volumenének megfelelően.”

Head Cage 1.0, 2.0, 3.0

Motiváció

„A legnagyobb motiváció talán az, hogy az alkotás során létrejön egy addig nem létező entitás, egy konstelláció, ami után a dolgok folyása – még ha kis mértékben is – de megváltozik. Van olyan mű, ami azonnal, de van olyan is, ami évtizedek múlva fejti ki hatását. Minden kísérlet különleges, mert nehéz pontosan megjósolni, mi jön létre a folyamat végén, és mit vált ki a befogadóból, ugyanakkor ez a bizonytalansági faktor is hozzájárul a folyamatos felfokozott alkotói állapothoz. A legtöbb elkezdett folyamatot szeretem végigcsinálni, még akkor is, ha időközben már látom, hogy valószínűleg nem olyan lesz, mint amilyet szeretnék, pusztán azért, mert maga az út rengeteg tanulsággal jár.”

Public_Art_Found sorozat – MAMŰ Gallery, Budapest, 2020.

Kollaboráció

„Zenészekkel, táncosokkal, költőkkel, képzőművész- és designer kollégákkal, valamint csillagásszal is dolgoztam már együtt. Nem keresem kifejezetten az ilyen lehetőségeket, de amennyiben közös cél és elképzelés mutatkozik, illetve indokolt, örömmel élek a lehetőséggel.”  

ON TOP – egyéni kiállítás, MAMŰ Gallery, Budapest

Technikák, eszközök

„Sokféle technikával készülnek a munkáim. Bár az utóbbi évtizedben a hegesztés meghatározó és vissza-visszatér, ugyanúgy szeretem a low- és high tech anyagok, eszközök használatát.

”

Keep_Your_Trap_Shut – Esernyős Gallery, Budapest, 2018

Inspiráció

„A munkámban az inspirál a legjobban, hogy a különböző hatásoktól, gondolatoktól és ötletektől kezdve a teljes megvalósulásig végigkövethetem – alkotóként és befogadóként – egy-egy projekt létrejöttét, hogy aztán annak tanulságai visszahathassanak rám és az elkövetkezendő alkotásokra, fenntartva egy folyamatos ösztönző kommunikációt. 

Tágabb értelemben véve, inspiráció egyébként bármiből jöhet. Különösen ihletett állapotba én a szülőföldemen, Székelyföldön és általában a hegyvidéken tudok kerülni.”

The SpaceSheeps 3.0

Siker

„Számomra a siker egyik formája az, amikor a világ túlsó felén is érdeklődnek a munkáid iránt, ráadásul olyanok, akiknek semmilyen érdekük nem fűződik hozzá. 2018-ban meghívtak a Japánban megrendezett Echigo-Tsumari Art Triennaléra, ahol kiemelkedő művész-egyéniségek alkotásai is megtalálhatók, mint James Turrell, Cai Guo-Qiang, Marina Abramovic, Christian Boltanski. Ugyanígy büszke vagyok a németországi Schafhof–Europäisches Künstlerhaus számára nemrég befejezett The SPACESHEEPS public art installációmra, vagy az indiai Partapurban 2011-ben készült HORN BLOW és BALANCE közösségi projektekre.      

Sikerélményt nyújt továbbá az is, ha a közönség önfeledten játszva használja a műveimet, ha az elképzeltnél is jobban működik az interakció; amikor néző és mű egybeolvad.” 

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Alkotás és zene

„A zene számomra a szívdobogás exteriorizációja. Több munkámban is jelen van a ritmikusság. Rendszeresen hallgatok zenét munka közben, de nagyon változó, hogy mit – ez lehet Bartóktól kezdve Aphex Twinig bármi. Aktuális kedvenceim pedig Flavien Berger, Iamyank, Agar Agar, Otzeki, Weval, Moderat, Acid Pauli és Trentemøller.”

Szigeti G Csongor x Lighthouse: O N / light kiállítás

Szakma

„A szakmánk elég belterjes, de ez nem újdonság, hiszen sehol sincs másképp. Ami viszont szomorú, hogy itthon világnézeti, politikai, ideológiai törésvonalak mentén szerveződik – nincs meg a másság kellő elfogadása és tisztelete, ami sok feszültséget szül. Ugyanakkor nem elég, ha valaki minőségi munkát végez, jó kommunikációs készségekkel és kapcsolatokkal kell rendelkeznie a megfelelő érvényesüléshez. Az említett okok miatt sokan hagyják el a pályát, mivelhogy a befektetett munka ritkán gyümölcsöző. Sok szempontból ugyanakkor mégiscsak mindenhol burjánzik a művészet, szinte a betonból is kinő, éppen ezért egyáltalán nem vagyok pesszimista.” 

BALANCE

Célok és álmok

„Semmi konkrét, csak annyi, hogy idővel bölcsebb legyek, élesebben lássak, érezzek. Jobban megértsem magam, az embereket és így hasznosabb lehessek a szűkebb és tágabb környezetemnek. A nagy álmom pedig a tökéletes otthon érzése.”

The EYE

Heti kérdések

Boldog vagy? 

Mi okom lehetne arra, hogy ne legyek boldog? :) 

Milyen munkán dolgozol jelenleg?

Egy kis képzőművészet és egy kis design, tanulással és tanítással fűszerezve. Ha bekövettek a különböző online felületeken, mindez láthatóvá válik.

Ha nem a jelenlegi munkáddal, akkor mivel szeretnél inkább foglalkozni?

Űrkutatás, építészet, szerzetesség vagy önkéntes munka egy „világvége” helyen.  

Mester, akire felnézel?

Sok mindenkitől tanultam, nem szeretnék senkit sem kiemelni, hiszen nem lenne fair a többiekkel szemben. 

Kedvenc hely, ahol lazíthatsz?

Hegyekben, természetben, ahonnan messzire ellátni.

Dolgok, amiket kifejezetten ajánlasz?

Tiszta levegő, víz, étel, közösség, kitartás.

Kedvenc mondás:

„Nem a tárgy, az ember a cél.” (Moholy-Nagy László)

Public_Art_Found // Miskolc – egyéni kiállítás és könyv

CV

TANULMÁNYOK

2010-2014 – Pécsi Tudományegyetem, Művészeti kar, Doktori Iskola (Pécs)
2003-2006 – Magyar Képzőművészeti Egyetem, Intermédia szak (Budapest)
2001-2003 – Magyar Képzőművészeti Egyetem, Grafika szak (Budapest)

MŰVEI GYŰJTEMÉNYEKBEN

2019. Privát Csapda 1.0; Miskolci Galéria gyűjteménye; Miskolc;
2019. Privát szentély 1.0, Tolcsvai Művésztelep gyűjteménye; Tolcsva;
2019. The EYE (4.0) – Kőrösi Csoma Sándor Alapítvány, Kovászna megyei Kulturális Központ gyűjteménye, Kovászna, Románia (Erdély)
2018. Top Creatures // Debrecen – Debrecen International Artist in Residence / Modem gyűjteménye, Debrecen
2018. Private Trap 6.0 – Echigo Tsumari Art Triennale gyűjteménye – Japán
2017. Saját Csapda 5.0 – Pulzus Nemzetközi Művésztelep gyűjteménye, Székelyudvarhely, Románia
2016. Privát Csapda 2.0 – Velencei Tavi Szimpozion gyűjteménye, Velence
2016. HUMAN Balance Steel – Skulptur LAB 2016 – 4D Galéria gyűjteménye, Galánta, Szlovákia
2015. F-RADAR – a DUNART.COM gyűjteménye, Somorja, Szlovákia
2014. SCOPE STEEL URBAN (fotók), FRACTAL WIND (videó) – Pécsi Tudományegyetem, Művészeti Kar, Doktori Iskola gyűjteménye, Pécs
2013. VIDEOPANTOKRÁTOR (video) – MAGMA Kortárs Közeg gyűjteménye, Sepsiszentgyörgy, Románia
2013. THE SPACESHEEPS – European House of Art gyűjteménye, Freising, Németország
2012. FRACTAL WIND – – YATOO / Geumgang International Nature Art Center gyűjteménye, Gongju, Dél Korea
2010. SCOPE Forest – YATOO / Geumgang International Nature Art Center tgyűjteménye, Gongju, Dél Korea
2008-2019. Több mű – Hargita Megyei Kulturális Központ, Gyergyószárhegyi Művésztelep gyűjteménye, Gyergyószárhegy, Románia

EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK

2019. Public_Art_Found // Miskolc – egyéni kiállítás, Kurátor: Éliás István; Miskolci Galéria; Miskolc;
2018. Fogd_Be_a_Csapdád – egyéni kiállítás, Esernyős Galéria, Budapest
2018. Private Trap 6.0 – köztéri alkotás, Echigo Tsumari Art Triennale – Japan
2018. ON TOP – egyéni kiállítás, MAMŰ Gallery, Budapest, Hungary
2017. [be]longing – köztéri alkotás, Žagarė, Litvánia
2016. AETHEREAL – egyéni kiállítás, Horizont Galéria, Budapest
2015. Mobile BALANCE – egyéni kiállítás, Egymű Galéria, Miskolc
2013. PULSE – egyéni kiállítás, Holdudvar Galéria, Budapest
2012. Filter – videóinstalláció, Szatyor Plazma, Budapest
2011. HORN BLOW – köztéri alkotás, Sandarbh Art Residency, Partapur, India
2010. LIGHTTREE – köztéri alkotás, Pécs
2009. TE ITT ÁLL – köztéri alkotás, Eger, Dobó tér

Fotó: Labancz Viktória

Szigeti G. Csongor: Web | Instagram | YouTube

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra!

Címkék: , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás