A Romániában született Kiss Adrian kelet-közép-európai gyökerei ellenére a Central Saint Martins College of Art & Design, University of the Arts Londonban szerzett képzőművészeti diplomát, aki a kortárs képzőművészeti Y-generációjának alkotója. A nemzetközi művészeti élet posztinternet-generációjához tartozó Adrian anyanyelvként használja a technikai képalkotás minden lehetőségét, amit (minden viccet félretéve) egy Donald kacsás kifestőkönyvvel alapozott meg.
„Hatévesen egy romániai posztszovjet bányavárosban (Balánbánya) éltem, amikor is életemben először találkoztam a kifestők phenom’enonjával. Gyorsan szóltam anyukámnak, hogy én a Donald kacsásból szeretnék, hiszen Donald nemcsak vagányan, beretben pózolva járta Párizst, de vászonra is festette az Eiffel-tornyot. Ott és akkor eldöntöttem, hogy én is egy festő Donald leszek, első lépésként pedig őt kellett kifestenem.”
„Azt szeretem benne, hogy folyamatosan változik. Nem tartom munkának, inkább egy tanulási fázis. Egy hosszú autodidakta folyamat, ahol először is a jövő projektjeimhez keresek inspirációt. Ezek remélhetőleg mindig új, számomra ismeretlen területről érkeznek, ezért is alapos kutatómunkát, valamint technikai és készségismereti elsajátítást igényel az alkalmazásuk.”
„Ez összetett, de a legfőbb faktorok között van az előbb említett, különböző tevékenységi területekből szerzett készség és tudás, tapasztalat begyűjtése. Ezeknek az igénybevételével újszerű munkát tudok készíteni, ami gyakran a nézők meglepődésével jár (mindfuck effect). Ha a kettő sikeresen megtörténik egy nagyobb projekt végén, akkor van motiváció a következőhöz. Most van.”
„Alapvetőnek tartom az együttműködést, nemcsak a képzőművészetben, de az élet minden területén. Általa jó sztorikat hallasz az öregektől, és sok esetben a pálinka is előkerül. Nem jár a tulajdonjog megcsonkításával, ha mások is besegítenek, mindössze egyesek túlméretezett egója bánhatja. Leggyakrabban Grőber Tiborral és Czalek Évaval, a MOME Design Intézet bőrműhelyének vezetőivel dolgozom együtt. A Trafó Galériában látható új munkáim elkészítésében pedig Ónodi Zoltánnal, a Víg Színház lakatosával is kollaboráltam.”
„Leginkább azon technikák és eszközök használata érdekel, ami az adott projekthez kontextuálisan és koncepcionálisan releváns, tehát a tárgyhoz tartozó. Ez ugye sokszor változik, de megfigyeltem, hogy a fetisiszta, erősen szexuális és egyszerű természetes anyagok, avagy primitív eszközök és technikák szinte minden alkalommal jelen vannak.”
„Vannak kortárs művészpéldaképeim, akik a munkamoráljukkal és tehetségükkel inspirálnak, mint például Jon Rafman vagy Amalia Ulman, de ugyanez a munkáért való odaadás a közeli baráti körömben is nagyon gyakori. Sajnos kevés olyan emberrel találkoztam, akik közvetlenül tudtak hatni a munkámra, ezt részben a makacs természetemnek köszönhetem, részben pedig annak, hogy kellő utazási lehetőség híján nem teremtettem elég alkalmat új emberek megismerésére.”
„Nincsen célcsoport, de mivel próbálom magam a poptevékenységtől távol tartani, akaratlanul is leszűkítem az érdeklődők számát. Ennek a maradéknak bátran ajánlom.”
„A Trafó Galéria felkérését és az ahhoz készített anyagnak és régóta érlelt gondolatoknak a (kézzelfogható formában való) megalkotását igazi sikernek könyvelem el. Ezek a munkák több szempontból is mérföldkőnek bizonyultak. Ez volt az első olyan projekt, ahol elég időt szántam a kísérletezésen kívül a kivitelezésre is. Mivel a Derengésre készített anyagom előző munkák és gondolatoknak az összegzése, egy régóta tartó szférát zárt le bennem. Megkönnyebbülést és kiteljesedést érzek, valamint hogy ennél már csak jobbat szeretnék.”
„2012-ben készítettem a Hardstyle c. munkámat. A kutatómunkám során vizuális reprezentációkat kerestem különböző filozófiai témakörök és ontológiai kérdések reprezentálására. Ennek köszönhetően jöhettem rá sok olyan értékre, ami rám vall. Ez volt az első alkalom, hogy bőrrel és fényekkel dolgoztam, és itt kezdtem el ötvözni őket ’aktív és organikus’ formákkal.”
„Ezekkel a gyönyörű eszközökkel élek minden nap. Fogyasztójuk vagyok, és gyakran ihletet vagy késő esti energialöketet nyerek általuk és belőlük. A zene, mint sok másik alkotónál, társam mind a műteremben eltöltött óráimhoz, mind az inspirációkereséshez. Amúgy pedig rendszeresen érzem magam frusztrált divattervező diáknak a Central Saint Martinson töltött idő miatt, ámde mint képzőművészeti formában, jobban tudok ebben a szerepben kiteljesedni. A fotóművészet jelenleg az arányokról tanít.”
„Még nem igazán látom át. Tavaly tavasszal költöztem vissza Londonból, azelőtt egy az A.P.A. galériában megrendezett kiállításon kívül nem vettem ki a részem az itthoni képzőművészeti színtérből. Amit jelenleg látok, az egy pozitív tendencia, erős hajlam az újításra a galériák, kurátorok és pár műgyűjtő részéről. Az Off-Bienálle egy szép példája annak, hogy nagyon sokan mernek áldozatokat hozni a változás érdekében.”
„Nem szeretném elveszíteni a jelenlegi dinamikát, folyamatosan keresek új lehetőségeket a fejlődésre. Reményeim szerint a munka valamikor lehetőséget biztosít, hogy nemzetközi szinten is kipróbálhassam az alkalmasságomat. Merek nagyot álmodni, viszont apró lépésekben gondolkodom. Most még csak a holnap foglalkoztat, egy jó galéria, stabil képviseletet és partnert keresek.”
A Derengés az Erdélyben született, később Budapesten, majd Londonban élő Kiss Adrian és a szlovák Nik Timková első komolyabb bemutatkozása Magyarországon. Kiállításuk a Trafó Galériában tekinthető meg június 21-ig.
Anya b**meg, miért nem szóltál???
Boldog vagy?
Mindig.
Milyen munkán dolgozol jelenleg?
Videós munkához a vágást gyakorlom.
Ha nem képzőművészet, akkor mivel szeretnél inkább foglalkozni?
Pornós lennék.
Mester, akire felnézel?
Naruto Uzumaki.
Kedvenc hely, ahol lazíthatsz?
Másnaposan biciklizni – egy még ismeretlen fővárosban.
Dolgok (lemez, könyv, film), amiket kifejezetten ajánlasz?
Zenében most John Talabotot tudom nagyon ajánlani.
Kiss Adrian
1990. január 27.
Miercure-Ciuc, Románia
Tanulmányok:
2012 – BA (Honours) in Fine Art, Central Saint Martins College of Art and Design, London, Anglia
2009 – Foundation Diploma in Art and Design, Central Saint Martins College of Art and Design, London, Anglia
Kiállítások:
2011 – at TBW, Trinity Buoy Wharf, London, Anglia
2012 – There is no plan, Central Saint Martins, London, Anglia
2012 – Art Grap Exhibition III, Hoxton, London, Anglia
2013 – Ornamental Status III, Shoreditch, London, Anglia
2013 – Silwex Exhibition, Quaker Street, London, Anglia
2013 – Örökmozgó Filmmúzeum, Budapest, Magyarország
2013 – Sylvania – home exhibition 1, Budapest, Magyarország
2013 – Horizont from the panel house, A.P.A. Gallery, Budapest, Magyarország
2013 – Steinbach&Syer launch exhibition, Hoxton, London, Magyarország
2014 – Haunting Monumentality III, Museum of Contemporary Art, Zágráb, Horvátország
2014 – MAN, Art Factory + ArtGuideEast, Budapest, Magyarország
2014 – MAN 2, Makeup Gallery, Kosice, Szlovákia
2015 – Community space, Miskolc Gallery, Miskolc, Magyarország
2015 – Disfiguring, Kelenföld Power Plant, Boiler Hall III., Budapest, Magyarország
2015 – Dawn, Trafó House of Contemporary Art, Budapest, Magyarország
2015 – The Dis-Picture Generation, Art + Text gallery, Budapest, Magyarország
Ösztöndíjak:
2011 – The Yard, Theatre artist in residence program, London, Anglia
2014 – Miskolc Gallery, artist in residence program, Miskolc, Magyarország
Sajtómegjelenések:
2011 – Adrian Kiss, Supplement, Ribbed Magazine.
2012 – Painting round the degree shows, Abstract Critical.
2012 – Untitled by Adrian Kiss, Ribbed Magazine, Issue number 4.
2014 – Works.io, featured artists.
2014 – Archetype Magazine, Issue number 1.
2014 – The glory of MAN?, ArtGuideEast.
2015 – Kazánház event– Artkartell.
2015 – Már csak az űrcsirkék hiányoznak, Trafó blog
2015 – Túlburjánzó szecesszió és poszt-internetes őrület egy szuszra, URBNPLYR
(A művészt a tintákat és filceket forgalmazó Epik Ink támogatja.)
Kiss Adrian a weben: adriankiss.com
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.