A hét kreatívja: Kele Ildikó

Hering András
2013.11.14., 10:05

Kele Ildikó divatmárkája egy itthon már jól ismert, külföldön feltörekvő magyar streetwear brand. A Kele Clothing kollekcióiban főként az utcai viselet kap hangsúlyt, stílusos, lezser, néhol tradicionális hangulatot idéző darabokkal. Ruháinkat kizárólag hazai kezek készítik, a legjobb minőségű olasz alapanyagokból,  a természethez ihletért forduló alázattal és sok-sok szeretettel. Az élénk színek és a természetes tónusok keveredésével igazi érzelmeket ébreszthet bennünk, hiszen akik érzékenyek a minőségre és a kényelemre, szeretnek kitűnni a tömegből, azoknak Ildikó lesz az embere.

Kezdetek

“Már gyermekkoromban sokat rajzoltam (ruhákat is), de később sok más dolog is képbe került. Énekeltem, citeráztam, gitároztam, színjátszó körbe jártam, de végül rájöttem, hogy szívesebben maradnék a háttérben, ezért az önkifejezés egyik más formáját választottam. Az érettségi évében döntöttem el, hogy a MOME-n szeretnék tanulni és ruhatervező leszek.”

Hivatás

“Nagyon izgalmas feladat számomra szezonról-szezonra fejlődni, megújulni és új ötletekkel előállni úgy, hogy közben termékeinken felismerhető legyen a márka arculata, a tervezés szellemisége. Nagyon személyes, az én ízlésemet tükrözik, megmutatják, hogy én mit gondolok a divatról. Ugyanakkor a más tervezőknek, vagy reklámfilmhez való tervezés és kivitelezés is nagyon érdekes munka számomra.”

Motiváció

“A legfőbb motiváció, hogy a ruháim örömet okozzanak az embereknek. A márka elsősorban az olyan fiatalokat próbálja megcélozni, akik különösen érzékenyek a minőségre és a kényelemre, kedvelik az élénk, vidám színeket és szeretnek kitűnni a tömegből. Számomra az a fontos, hogy egy KELE-ruhában a viselő életöröme öltsön testet.”

Kollaboráció

“Leginkább barátokkal szeretek együtt dolgozni. A DIY a vállalkozás alapja, igyekszünk mindent magunk megoldani, de ha valamihez nem értünk, akkor a barátainktól kérünk segítséget. Áron, a barátom az, aki irányítja a céget, intézi a hivatalos és üzleti ügyeket. Nemzetközi gazdaság és gazdálkodás szakon végzett, a divathoz korábban semmi köze nem volt azon túl, hogy szereti a ruhákat. Ha valami igazán érdekli, akkor viszont képes szinte bármit megtanulni. A márka megalapítása előtt elkezdte alaposabban beleásni magát a témába. Szerinte a divat is éppen olyan, mint bármelyik másik iparág, néhány sajátos jellemzővel. Beazonosította a kulcsszereplőket, tájékozódott a meghatározó személyekről, a legfontosabb helyszínekről, dátumokról. Ezt követően pedig megpróbálta magában összerakni vajon mi hogyan működik, kit mi mozgat? Közös igyekezetünk azonban kevés lenne a családunk és a barátaink támogatása nélkül. Kezdetben még próbáltunk íratlan szabályoknak megfelelni, kértünk modelleket ügynökségtől, hívtunk sminkest, fodrászt, fogadtunk grafikust a szóróanyagok és a weboldal szerkesztéséhez…a baráti támasz azonban pótolhatatlan.”

Technikák, eszközök

“A kollekciók gyártása teljes egészében Magyarországon történik, kis manufaktúra-szerű varrodákban és kötödékben, bérmunka formájában. Magas minőségű alapanyagokat használunk, melyeket elsősorban Olaszországból és Csehországból importálunk (a hazai textilipar sajnos nem képes kiszolgálni igényeinket). A kis és közepes méretű (elsősorban családi tulajdonú) magyar varrodák és kötödék magas minőségű termékek előállítására képesek, a termékeken érezhető az odafigyelés. A mintadarabok kivitelezésében én is aktívan részt veszek. A kötött mintákat én kivitelezem, és én készítem a szabásminták egy részét is.”

Inspiráció

“A tervezés során bármi tud inspirálni. A természet, a környezetem, egy hangulat, egy ember, egy történet, egy zene, egy tevékenység, vagy akár egy étel. A cél: egyensúlyt találni az újdonság és a tradicionális elemek, a természetesség és a városi viselet között, valamint letisztultságot, egyszerűséget és praktikus viseletet kínálni, mellőzve a felesleges elemeket.
Nagyon szeretem Guillaume Henry munkáit a Carven-nél, Scott Sternberg kollekcióit, amiket a Band of Outsiders számára tervez, Karen Walker-t, Peter Jensen-t, a KENZO-t és az Undercover-t, és odavagyok az olyan márkákért, mint az A.P.C., A Kind Of Guise, a Soulland, az Études, az Our Legacy, a Folk, és a YMC.”

Siker

“Az eddigi legnagyobb pozitív visszaigazolás az volt, amikor a COLLEZIONI sportswear szerkesztője és a L’Uomo VOGUE főszerkesztője elismerését fejezte ki a munkámmal kapcsolatban, sőt ez utóbbi cikket is közölt a KELE-ről az olasz VOGUE online felületén.”

Zene, divat és fotóművészet

“A zene meglehetősen fontos számomra, feltölt. Egy barátom által megismertem a hetvenes évek könyvtár-zenéit (Alan Hawkshaw, Brian Benett, Roger Webb), de szívesen hallgatok kortárs hangszeres zenéket (pl. Kashiwa Daisuke, Nils Frahm, Ólafur Arnalds, Tóth András), és elektronikus zenét is (nagy kedvenc: Ceephax Acid Crew).”

“A 2012/13-as őszi/téli kollekciónk videóját Tóth András Flowness című számára készítette Deák Kristóf, majd idén András a testvérével, Dórával jött el a Stylewalkernight keretében a TheGardenStudio-ba zenélni nekünk. A baráti, emberközeli hangulatra nagy hangsúlyt fektetünk a marketing és a vásárlókkal történő kommunikáció terén is. A marketingtevékenység során alkalmazott fotók hangulata, a modellek és helyszínek kiválasztása mind ember- és természet közeli hangulatot igyekeznek sugározni. A barátaink által készített fotókon a barátaink szerepelnek az általunk készített ruhákban. Célunk, hogy egy KELE-ruha több legyen, mint egyszerű használati cikk: szeretnénk érzelmeket ébreszteni az emberekben.”

Célok és álmok

“Szeretném, ha a KELE egy jól ismert, hiteles márka lenne a prémium streetwear piacokon, és hosszútávon abból élhetnék, amit igazán szeretek csinálni.”

KELE Clothing – S/S14 LOOKBOOK CREDITS
Fotó: MAGERUSZ ANNA
Női modell: SÁRMÁN NÓRA
Férfi modell: KAMAU MAKUMI

Kedvenc mondás

“Ki korán kel, aranyat lel.”

Heti kérdések

Boldog vagy?

Igen.

Milyen munkán dolgozol jelenleg?

Tervezem a 2014/15-ös őszi-téli kollekciót, és tanítok a MOME-n.

Ha nem divattervezés, akkor mivel szeretnél inkább foglalkozni?

A tervezés mellett tanársegédként tanítok a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, de úgy gondolom, hogy a tervezéstől semmiképpen sem szeretnék megválni.

Mester, akire felnézel?

Tanulmányaim során számos olyan emberrel találkoztam, akik nagy hatással voltak és vannak rám, így nehéz is lenne egyet kiemelni közülük. Emellett nagyon sok tervező és művész is inspirál.

Kedvenc hely ahol lazíthatsz?

Otthon Lajosmizsén, a szüleimnél, Vidorral a vizslánkkal.

Dolgok (lemez, könyv, film), amiket kifejezetten ajánlasz?

A zene az életem része, most éppen Oddisee The beauty all című albumát hallgatom, de nagyon szeretem Luke Vibert-et, Ceephax Acid Crew-t, Global Goon-t, Takagi Masakatsu-t és a régi könyvtárzenéket. Legutóbb Hermann Hesse Demian c. könyvét olvastam. Filmek közül a Holdfénykirályság volt az, aminek a képi világa és a zenéje is magával ragadott, de nagyon tetszett a Django is.

CV

Tanulmányok

2005 – 201 0 Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest
Textiltervező szak, kötő szakirány
2011- Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest
DLA

Munkák
2010 – 2012 Nanushka – kötött termékek kivitelezése
2011 USE Unused – kötött termékek kivitelezése
2011 KELE Clothing – saját márka – alapító, tervező

Divatbemutatók
2007
Kecskemét Fringe, Kecskemét, divatbemutató Bodnár Barbarával
2009
Művészek és menedzserek, Szépművészeti Múzeum (Budapest), Divatbemutató
Jubileumi Gála, Fővárosi Nagycirkusz, Jelmezverseny és bemutató, győztes
Magyar Intézet, Párizs, divatbemutató a Magyar Divathéten
2010
Divatáram – performansz, Trafó, Kortárs Művészetek Háza
MOME Maraton – Diploma divatbemutató, Új reformkor pályázat (hagyományos roma öltözködési elemek kortárs divatba történő beemelése) divatbemutató, Budapest, Műcsarnok
2011
Apolda European Design Award, Németország, Apolda, 3. helyezett
Gombold újra! – Divat a magyar divatbemutató, Szépművészeti Múzeum (Budapest)
Apoldaer Modenacht, Apolda, Németország, divatbemutató
2013
Gombold Újra! – Divat a magyar – Millenáris, Budapest, divatbemutató

Kiállítások
2006
Papír-ruha Kiállítás, Budapest, Hegyvidék Galéria
2008
Heimtextile, Frankfurt
2009
Playing Textile, Budapest, Hegyvidék Galéria
2010
MOME – Diplomakiállítás, Budapest, Ponton Galéria
MOME – Diplomakiállítás, Szentendre, Péter Pál Galéria
EST-HU kiállítás, Design Hét, Budapest
MOME – Textil Tanszék kiállítása, Prága, Csehország
2011
MOME Textile 100, Tallin, Észtország
Pentatonia Kiállítás, Balassi Intézet, Brüsszel
Gombold Újra! – Divat a magyar Kiállítás, Design Terminál, Budapest
2012
Pitti Uomo 82, Firenze – KELE Clothing SS 13 kollekció
2013
SEEK Exhibition, Berlin – KELE Clothing AW 13/14
Who’s Next, Paris – KELE Clothing AW 13/14
Central European Fashion Days – buyer showroom – KELE Clothing SS 14
Pitti Uomo 84, Florence – KELE Clothing SS 14
SEEK Exhibition, Berlin – KELE Clothing SS 14

Sajtómegjelenések
2012 Augusztus – magneticamagazine.com
2012 Szeptember – Drapers Magazine
2012 Október – tasc.it
2012 November – weareselecters.com
2013 Február – jonnymetbird.com
2013 Február – ELLE Man
2013 Április – The Room Magazine 17
2013 Június – maglifico.com
2013 Június – themag.it
2013 Június – Drapers Magazine
2013 Július – WeAr buyer’s guide
2013 Augusztus – uMag
2013 Augusztus – vouchmag.com
2013 Augusztus – vogue.it – L’Uomo Vogue
2013 Szeptember – Marie Claire
2013 November – ELLE

Kele Clothing a weben: www.keleclothing.com

Lejegyezte: Hering András

Címkék: , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás