Varju Kitti
2018.10.2., 21:10

“A generatív vizualitás világában kuriózumnak számít az ilyen típusú vizuális zene” – Telt házas koncerttel mutatkozott be Rómában a mïus

Nemrég különleges lehetőséget kapott Álmos Gergő projektje, a mïus: a szeptember 20-23. között Rómában megrendezésre kerülő Live Cinema Festivalon képviselhette hazánkat. Fellépéseinek állandó vizuálosával, Sztojánovits Andreával, azaz Attaray Visuallal közösen előadást is tartott a Római Magyar Akadémián, majd egy telt házas koncertesttel vált teljessé az olasz látogatás. Az alábbi exkluzív élménybeszámolóban Gergő és Andrea mesél a római koncertre tervezett vizuálról és annak fogadtatásáról, valamint a fellépésről készült rövid videós esszenciát is magazinunk felületén láthatjátok először.

Legutóbb a májusi Twentytwo 22 című új mïus-album kapcsán interjúztunk Álmos Gergővel, a projekt vezetőjével, aki már akkor kiemelte, hogy ősszel dél felé veszi az irányt, méghozzá a római Live Cinema Festivalra. Mivel Sztojánovits Andrea (Attaray Visual) munkásságát már jól ismerte a római szervezőcsapat, illetve mivel a fesztivál főszervezője, Gianluca Del Gobbo Londonban látta a mïust koncertezni, így összeértek a szálak egy római meghíváshoz.

 
 

Már csak az esemény jellege, valamint az előre ismert lehetőségek miatt is egy teljesen új vizuál képét képzelte el Gergő, és Andreával közösen meg is született a „The Digital Tale of Geometric Shapes” (azaz „a geometrikus formák digitális meséje”) elnevezésű koncepció.

„Minden koncertünkön kicsit változik a vizuál, ahogy a zene is, de most éreztük Andival, hogy nagyobb horderejű újításra lesz szükség, ugyanis adott volt a helyszínen egy 18×5 méteres vetítőfelület. Valamint régóta beszéltünk arról, hogy a monokróm világból ki lehetne kacsintani. A programozónkkal, Szipákkal (Szilágyi Ákos) a lámpáinkat is teljesen újraépítettük, újraprogramoztuk, és több elemmel egészítettük ki, amire szükség volt ekkora felületnél”

– mesélte Gergő. Andrea is nyilatkozott ennek kapcsán:

„Alapvetően a koncepciónk olyan vizuális atmoszféra teremtése, melyben részenként nem csupán aláfestésként szolgál a látványvilág, hanem vizuális zene, a hangokkal mélyen együttműködő képi világ jön létre. Ezt a folyamatot bővítettük, mélyítettük, és az eddigi monokróm világhoz képest kicsit színesedünk is az új látvánnyal.“

 
 

A vizuál alkotói folyamatáról is kérdeztük Andreát:

„A zene minden hallgatása más és más vizuális világokat tár fel. A zene ily módon nem konstans, hanem egy dinamikusan változó élményvilág. Az első vizuális impressziókra épülnek fel a számok, és nagyobb felbontásban, a zenei világ egyes részeire, zenei sávokra építkezünk a vizuális tartalomban. 

 
 

A sok felkészülés és újratervezés pedig végül kifizetődött, hiszen óriási érdeklődés övezte a mïus koncertjét.

„Nem számítottunk telt házra. A koncert előtt fél órával kinéztünk a nézőtérre, és senki sem volt, majd amikor kimentünk a bejárat elé, akkor vált világossá, hogy kint az utcán kígyózik a sor. Kb. 400-an fértek be, és sajnos 150 ember kint is maradt. Az egyik legjobb hangulatú koncertünk volt, nagyon figyeltek az előadás minden rezzenésére, és a végén nem várt ovációban törtek ki, valamint sokan jöttek oda hozzánk beszélgetni, gratulálni”

– foglalja össze Gergő a római koncert sikerét. Andrea hozzáteszi:

„A generatív vizualitás világában kuriózumnak számít az ilyen típusú vizuális zene, nálunk az audiovizualitás mélyen összekapcsolódik, megannyi rétegben. Szakmailag ezért kaptunk elismeréseket, a közönségtől meg nagy tapsot!“

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A koncert mellett Gergő és Andrea egy külön előadást is tartott a Római Magyar Akadémián:

„Az előadás címe az Exploring the Moment in Binary volt, amelynek az első részében én a zene oldaláról közelítettem meg az emberi létezést, önkifejezést és értékközvetítést a bináris rendszerekben, míg Andi mindezt a vizualitás oldaláról fejtette ki.”

A Live Cinema Festival és a Római Magyar Akadémia kapcsolatáról az utóbbi intézmény igazgatója, Dr. habil. Puskás István mesélt:

„A fesztiválon hagyományos a magyar részvétel, az RMA pedig fontosnak gondolja az együttműködést a jelentős római kulturális eseményekkel, és feltett szándékunk, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező RMA profilját, pozícióit megújítsuk, és mind erőteljesebben legyünk jelen a kortárs művészetek római diskurzusában. Igazán ideje volt tehát, hogy idén először az RMA is bekapcsolódjon a szervezésbe, már csak azért is, mert  a francia, a lengyel, a cseh, az osztrák intézetek évek óta együtt dolgoznak a Live Cinema Festivallal. Az Akadémián tartott előadás abból a szándékból született, hogy magát a Házat is kapcsoljuk a fesztiválhoz egy kísérőprogrammal. Bízunk abban, hogy a mïus és az Attaray Visual neve megtapadt, és hogy nem hatás, folytatás nélkül zajlott az első római koncert.”

 
 

A mïus római látogatását az NKA is támogatta, erről így nyilatkozott Gergő:

„Külföldi utaknál nagyon sokat jelent minden támogatás, még ha az csak 20-30% intenzitású is. Egy ilyen produkció teljes alkotógárdáját ki kell utaztatni hangszerekkel, fénytechnikával, ez pedig a kicsit szubkulturálisabb, non-profit művészeti produkcióknál – mint amilyen a mïus is – elég megterhelő. Londonba például támogatás nélkül mentünk, így a fél társaságot és technikát itthon kellett hagyni. Szerencsére pár éve a Hangfoglalón keresztül lehetőség van külföldi utakra pályázni, amelyen a nem mainstreamnek számító produkcióknak is van esélye, és sok underground zenekar okosan él is ezzel.”

 
 

A Rómában debütáló, vadonatúj mïus-vizuál idehaza október 6-án a budapesti A38 Hajón látható először – és egy ideig utoljára is.

Egy évben olyan hét-nyolc koncertet szoktunk vállalni, sajnos (nem sajnos) idén ebből a nyolcból öt külföldi volt, ezért ez most a harmadik idei, egyben utolsó koncertünk. Ugyanis lassan érik már az új anyag is, és februárig alkotással szeretnék foglalkozni

– mondja Gergő. A hazai koncert érdekessége, hogy a zenekar korábbi A38-as koncertjeivel ellentétben most a koncepcióra szabott tárgyakra fognak vetíteni, kiegészülve a megújult, programozott lámpákkal. Emellett a koncert kedvéért Budapestre érkezik a több mïus-számban is hallható, lengyel Raf Skowroński is. A mïus előtt a Lilly Among Clouds és a Girls in Pearls játszik, a Facebook-eseményhez ezen a linken lehet csatlakozni.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

A Live Cinema Festivalról:

Lásd a fényt, hallgasd a képeket“ – foglalta össze egy mondatban a római Live Cinema Festival mottóját Claudio Guerrieri szervező, amelyet idén szeptember 20-23. között új helyszínen, a Palazzo delle Esposizioniban rendeztek meg. A számos nemzetközi előadóval és nyolc ország közreműködésével megvalósuló eseménysorozat audiovizuális performanszok premierjének egész sorát vonultatta fel, amelyek közül sok program telt házassá vált. A rendezvény mindazokat a művészeti trendeket fedezi fel, illetve promotálja, amelyek az úgynevezett „live cinemának“, azaz „élő mozinak“ tekinthetőek. Ez egyfajta kísérleti elbeszélő technika, amelyet videoelőadásra alkalmaznak, amely a hang és a kép valós, egyidejű létrehozását jelenti. A közönség ezen interpretációkat tekintheti meg, az analóg, 16 mm-es projektoroktól a legújabb digitális technológiák alkalmazásáig bezárólag.

Fotók: Lisa Herpin

A cikk az NKA Hangfoglaló Program támogatásával készült.

Címkék: , , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás