33 ikonikus American Apparel-kampánnyal búcsúzunk a hipszter divatmárkától

Garbacz Attila
2017.01.23., 15:54

A híres és hírhedt ruhamárka már régóta küszködött, és miután már évek óta nem termelt profitot, idén meg is szűnt – sok nagyvárosi divatrajongó nagy bánatára.

Az American Apparel Factory HQ épülete Los Angelesben

Az American Apparelt még 1989-ben alapította a kanadai üzletember Dov Charney. A kezdeti sikertelenség után 1997-ben hozta létre a Made in USA profilt, vagyis hogy a ruhákat kizárólag amerikai gyárakban készítik, és drágán adják el. Ekkor költözött a cég Los Angelesbe. 2003-ban nyitották meg első önálló üzletüket, és onnantól nem volt megállás. Gombamód szaporodtak a boltok, három évvel később már 140 helyszínen, 11 országban, 2009-ben pedig 281 üzletben árulták a márka termékeit.

A meredeken ívelő eladási számokhoz és nem kisebb népszerűséghez minden bizonnyal hozzájárult az is, hogy cég nem riadt vissza az igencsak túlfűtött szexuális témáktól a reklámkampányaikban. Nem egy botrány kötődik a nevükhöz, például amikor pornósztárral reklámozták fürdőruháikat, vagy mikor a kiskorú YouTube bloggert, Brendan Jordant öltöztették rózsaszín latex nadrágba és szoknyába. De volt már nyugdíjas fehérnemű-modelljük is.

A márka kiállt a melegjogok (többek között a Legalize Gay feliratú pólókkal), illetve a bevándorlók mellett is. Dolgozóik nagy része külföldről emigrált amerikaiakból állt, akik munkájukért a minimálbér kétszeresét kapták, emellett fizették nekik az egészségbiztosítást is. “Mi nem olcsó munkaerőt keresünk, azért, hogy valaki elkészítse a termékeinket. A fast fashion durva és olcsó, az ilyen vállalatok pedig mások hátán akarnak felkapaszkodni”- így foglalta össze a cég elveit Charney egy 2013-as interjúban.

Az American Apparel idővel a hipszter stílust kedvelő fiatalok fő öltözködési forrása lett, és nem egyszer az egyik legmagasabb éves eladási számot produkálta.

Ezek ellenére igencsak megrázta a vállalatot az alapító-tulajdonos egyre botrányosabbá váló viselkedése. Volt, hogy majdnem meztelenül, nemi szervét csupán egy zoknival takarva tartott megbeszéléseket, újságírónő előtt maszturbált, és állítólag több alkalmazottját is molesztálta.

Dov Charney, a cég alapítója és egykori igazgatója egy American Apparel üzletben az Egyesült Államokban

Charney botrányai mellett a gazdasági világválság sem tett jót a cégnek. Egyre kevesebben tudták megvenni a ruhadarabokat, ami oda vezetett, hogy a cég 2009 óta nem termelt profitot. 2014-ben pedig Dov Charneyt is eltávolították a vezérigazgatói székből. Az új vezető népszerűtlensége miatt munkások tömkelege hagyta ott a vállalatot, 2015-ben pedig csődeljárást kezdeményeztek. A márkát azonban nem sikerült megmenteni, idén januárban pedig bekebelezte a kanadai Gildan Actiwear.

Bár a márka sajnos a magyar piacon nem volt jelen (legközelebb Bécsben, Berlinben vagy webshopjukból juthattunk hozzá termékeikhez), el kell búcsúznunk az American Appareltől, ami biztos, hogy igen színes részét képezte az egyetemes divattörténelemnek.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Címkék: , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás