A híres és hírhedt ruhamárka már régóta küszködött, és miután már évek óta nem termelt profitot, idén meg is szűnt – sok nagyvárosi divatrajongó nagy bánatára.
Az American Apparelt még 1989-ben alapította a kanadai üzletember Dov Charney. A kezdeti sikertelenség után 1997-ben hozta létre a Made in USA profilt, vagyis hogy a ruhákat kizárólag amerikai gyárakban készítik, és drágán adják el. Ekkor költözött a cég Los Angelesbe. 2003-ban nyitották meg első önálló üzletüket, és onnantól nem volt megállás. Gombamód szaporodtak a boltok, három évvel később már 140 helyszínen, 11 országban, 2009-ben pedig 281 üzletben árulták a márka termékeit.
A meredeken ívelő eladási számokhoz és nem kisebb népszerűséghez minden bizonnyal hozzájárult az is, hogy cég nem riadt vissza az igencsak túlfűtött szexuális témáktól a reklámkampányaikban. Nem egy botrány kötődik a nevükhöz, például amikor pornósztárral reklámozták fürdőruháikat, vagy mikor a kiskorú YouTube bloggert, Brendan Jordant öltöztették rózsaszín latex nadrágba és szoknyába. De volt már nyugdíjas fehérnemű-modelljük is.
A márka kiállt a melegjogok (többek között a Legalize Gay feliratú pólókkal), illetve a bevándorlók mellett is. Dolgozóik nagy része külföldről emigrált amerikaiakból állt, akik munkájukért a minimálbér kétszeresét kapták, emellett fizették nekik az egészségbiztosítást is. „Mi nem olcsó munkaerőt keresünk, azért, hogy valaki elkészítse a termékeinket. A fast fashion durva és olcsó, az ilyen vállalatok pedig mások hátán akarnak felkapaszkodni”- így foglalta össze a cég elveit Charney egy 2013-as interjúban.
Az American Apparel idővel a hipszter stílust kedvelő fiatalok fő öltözködési forrása lett, és nem egyszer az egyik legmagasabb éves eladási számot produkálta.
Ezek ellenére igencsak megrázta a vállalatot az alapító-tulajdonos egyre botrányosabbá váló viselkedése. Volt, hogy majdnem meztelenül, nemi szervét csupán egy zoknival takarva tartott megbeszéléseket, újságírónő előtt maszturbált, és állítólag több alkalmazottját is molesztálta.
Charney botrányai mellett a gazdasági világválság sem tett jót a cégnek. Egyre kevesebben tudták megvenni a ruhadarabokat, ami oda vezetett, hogy a cég 2009 óta nem termelt profitot. 2014-ben pedig Dov Charneyt is eltávolították a vezérigazgatói székből. Az új vezető népszerűtlensége miatt munkások tömkelege hagyta ott a vállalatot, 2015-ben pedig csődeljárást kezdeményeztek. A márkát azonban nem sikerült megmenteni, idén januárban pedig bekebelezte a kanadai Gildan Actiwear.
Bár a márka sajnos a magyar piacon nem volt jelen (legközelebb Bécsben, Berlinben vagy webshopjukból juthattunk hozzá termékeikhez), el kell búcsúznunk az American Appareltől, ami biztos, hogy igen színes részét képezte az egyetemes divattörténelemnek.
Az általad letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!
Elmúltam 18 éves, belépek Nem múltam el 18 éves
Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató
A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.