Volkova Sisters – “Holiday” klippremier + EP-bemutató

Hering András
2015.07.14., 12:08

Új EP-vel és videóval jelentkezik a kétlaki Volkova Sisters zenekar, akik ezúttal dinamikusabb, hangosabb és poposabb arcukat is bevállalják. A kislemezt felvezető Holiday-hez egy klipet is forgattak Berger Dalma évszázados jóbarátjával, a pécsi származású, de Svájcban élő művésszel, Rádóczy Bálinttal, ami a Holiday EP mellett szintén itt a phenom’enon magazinon debütál. – Below you can read the English version of the interview.


Legutóbb pont egy éve beszélgettünk kutyafuttában; akkor estél be Londonból egy hazai nyári koncertre. Még mindig London és Budapest között repkedsz?

Berger Dalma: Igen, most már gyakorlatilag másfél havonta itthon töltök 5-6 napot különböző munkák és elfoglaltságok miatt. Fárasztó és kissé skizofrén állapot két hely között ingázni, de egyáltalán nem bánom, mert többet látom a barátaimat és a családom is. Élvezem ezt az időszakot, amíg lehet.

Tavaly nyáron egy őszi lemezmegjelenést is említettél. Hol tart ez a folyamat?

Berger Dalma: Formálódnak a tervek a nagylemezt illetően, de egy megjelenés nagyon nehéz és hosszadalmas dolog. Reméljük, idén ősszel tényleg meg tud jelenni, de igazából ez nem rajtunk múlik. Abban egyeztünk meg együttesileg, hogy gyakrabban fogunk kihozni kislemezeket addig is, hogy megmaradjon a folyamatosság a megjelenéseink között.

Az új dalokról akkor azt mondtad, sötétebb hangzásuk lesz, de jóval fülbemászóbb dallamokkal építkeznek. Milyennek érzed a mostani végeredményt?

Berger Dalma: Ez nem a végeredmény, inkább egy rövid bejelentkezés félidőben. Ezekből a dalokból nem mindegyik lesz ott a nagylemezen, de szeretem ezt a négy dalt így együtt, kerek egységet alkotnak. Helyzetjelentés, hogy hol vagyunk, és merre tartunk.

Kikkel dolgoztatok együtt az EP-n?

Berger Dalma: Az EP első három számát Dani Schram Dáviddal együtt keverte, szóval ez az anyag máshogy szól, mint az korábbiak. Dinamikusabb, hangosabb, poposabb.

Poposabb? A kislemez felvezető dala a Holiday, nekem nem éppen boldog és felszabadult szünidőt juttat eszembe. Mi a sztorija a dalnak?

Berger Dalma: A dal egy elég repetitív motívumon alapszik, és próbáltam nagyon egyszerűre fogni mondandót is, erre gondolok, amikor popról beszélek. A Holiday címadása valóban ironikus, szövege pedig egy szakítási monológ, amiben a holiday (mint szünet/szünidő) igazából az az örökkévalóságig tartó szünet, amivel a kapcsolatok gyakran zárulnak. “Szükségem van egy kis időre” — ismerős, nem? Erre aztán jön a csata, ami itt homályban marad: kivel csatázunk? Az exünkkel vagy önmagunkkal? “Only the third eye can face the tip of the dart”, azaz: “Csak a harmadik szem nézhet farkasszemet a dárda hegyével” – valamifajta eleve elrendeltetettet szerettem volna kifejezni, mint az alapkonfliktust a kapcsolat dinamikáján belül. Azt hiszem, az ember ideig-óráig idomulhat valamihez, valakihez, de az alaptermészetén nem tud változtatni.

A dalhoz klipet is forgattatok, amit ezúttal is a pécsi származású, Svájcban élő művész, Rádóczy Bálint készített nektek, akivel már a 2012-es Shiny Fay of Sorrow videóján is dolgoztatok. Hogyan került Bálint újra a képbe?

Berger Dalma: Bálinttal évszázadok óta dolgozunk együtt. Paktumot kötöttünk, kölcsönösen inspiráljuk egymást. Sokat ad nekem az ő töretlen hite. Ő volt az első fotós, aki képeket készített rólam. Nagyon keveseknek sikerül csak ledobálni a sallangokat egy képről, ő ezen ritka alkotók között van. Úgy érzem, hogy egymást erősítjük, amikor együtt dolgozunk, és biztos nem ez lesz az utolsó projektünk együtt.

A felvétel klipverziójában egy interjúrészlet is megszólal, ami a dal mondanivalóját és ívét keretbe foglalja. Mit hallunk és látunk pontosan?

Rádóczy Bálint: Ez egy részlet Philip K. Dick 1977-ben, a franciaországi Metz sci-fi találkozón tartott, elhíresült beszédéből, amiben arról beszél teljesen komolyan, hogy egy számítógépes szimulációban élünk. Ez az elmélete mára popkulturális evidencia, amelyet Hollywood is számtalanszor feldolgozott: a Wachowski testvérek, David Cronenberg, Spike Jonze, Michel Gondry munkái, Alex Proyas Dark City-je vagy Peter Weir Truman Show-ja személyes kedvencek, de ott van Terry Gilliam, David Lynch, a Mulholland Drive, a Harcosok klubja vagy a Donnie Darko, de gondolhatnánk Nolan Mementójára vagy az Eredetre is. Azóta már nemcsak filmesek vagy művészek, de filozófusok és fizikusok is komolyan kutatják ezt a területet. Ez a bizonytalanság a világ valódiságát illetően az én munkámnak is állandó eleme, mindig mindent kétkedéssel szemlélek: kint is vagyok, bent is vagyok.

Sokszor inkább lennék teljesen kívül — nekem erről szól a Holiday; arról a lelkiállapotról, hogy álljon meg a menet, ki akarok szállni a hullámvasútból egy időre.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Eddig legfőképp fotóid révén találkoztunk a művészeteddel. Készítettél már korábban videókat a Volkován kívül is?

Rádóczy Bálint: Főleg kísérleti filmes munkáim vannak, például egy másfél órás, teljesen absztakt loop, az Against Information. Ebben egy televíziós műsort kódoltam újra, nem rendeltetésszerűen használt videós kodekekkel, amíg a teljes eredeti információ elveszett, vagyis átalakult. Később Sándor Dani Somló Dáviddal és Károly Péterrel a film fényerőadatiból állított elő midi szekvenciákat, amiket loopoltak, moduláltak, és végül élőben rögzítették filmzenének. Az egész még soha sehol nem volt bemutatva, nehéz megfelelő platformot találni az ilyen behatárolhatatlan dolgoknak.

Mi volt az első kép és kreatív ötlet, ami eszedbe jutott a Holiday meghallgatása után?

Rádóczy Bálint: Két éve hallottam az első demót, és azonnal ütött: recsegett, ropogott, kegyetlen, kíméletlen, kompromisszummentes volt. Aztán úgy az ötödik hallgatásnál lassan tudatosulnak a rejtett harmóniák, és rájössz, hogy a brutálisan durva és látszólag csiszolatlan felszín alatt egy egész opera van elrejtve. A dal ereje ebben a kettősségben van. Amit vizuálisan létrehoztunk hozzá, ugyanezt az üzenetet kellett hordoznia: nézzen ki úgy, mintha a sarokba sz*rtunk volna, de közben legyen az egésznek egy rejtett szimbolikája, amely felemeli, inkább mentálisan, mint vizuálisan.

Hol és milyen helyszínt találtatok végül a klipnek?

Rádóczy Bálint: Mindent Pécsett forgattuk. Barátságtalan, poszt-apokaliptikus helyszíneket kerestünk. Egyrészt a Philip K. Dick-i idézet szemszögéből néztem az egészre, hogy ugyebár semmi sem igazi, amit látunk, másrészt pedig azon járt az eszem, hogy félig-meddig már át is költöztünk a saját szimulációnkba, telefonjainkba, Facebookjainkba, hogy lassan itt hagyjuk ezt a valóságot, és bájtokká konvertáljuk magunkat.

Kép a képben, álom az álomban.

YUO_5pvW0iWsQoPZ3lVUhuSttsr_zgsuyqXMIz9RcbU

Ehhez pedig egy VHS kézikamera passzolt eszközként?

Rádóczy Bálint: Azért használtam VHS-t, mert ez volt az utolsó relatíve analóg képrögzítési eljárás, és mint ilyen, még mindig inkább tartozik a régi világhoz, de már az átmenet része is. Kint is, bent is, megint.

A videó bizarrnak tűnő szereplőinek és a cselekménynek egyébként van konkrét üzenete vagy mondanivalója?

Rádóczy Bálint: Szimbolikája van. Az eszképizmusról szól, légvárépítésekről, azokról a dolgokról, amelyektől azt reméljük, hogy kiemelhetnek minket a valóságból – miközben valójában pont az ellenkezőjét teszik: még szorosabb függőségi viszonyt hoznak létre vele. Ami persze nem baj, sőt! Felteszem, hogy bárki kreálta is ezt a szimulációt, minden vágya az volt, hogy a fejünk búbjáig merüljünk el benne (nevet). Hőseink valahogy félig kint rekedtek ebből a kollektív digitális álomból. Pótcselekvések, pszeudó-történetek, függőségek, amiket magunknak kreálunk, hogy lehorgonyozzuk magunkat a valóság egy-egy tetszőleges szegmenségbe.

Mik a további terveitek az EP megjelenését követően?

Berger Dalma: Először is szeretnénk szuper remixeket hallani a Holiday-hez. Aztán megyünk tovább.

A tartalom nem elérhető
A tartalom megtekintéséhez engedélyezned kell a sütiket, ide kattintva.

Last time, when we had the chance to talk to you, you’ve just arrived back from London for a summer gig. Do you still shuttle between London and Budapest?

Dalma Berger: I spend about 5-6 days in Hungary every 6 weeks. It is exhausting and somewhat schizophrenic to keep shifting between two places but I don’t really mind, the upside is that I meet my friends and family more often. I enjoy commuting as long as I can.

Around that time you’ve also mentioned an autumn release. How does it look now?

Dalma Berger: We try to stick to the plans on releasing the LP but it’s a very long and difficult process and honestly, most of it is not up to us. We’ve discussed it and decided to release EPs and singles more often until then, to have a continuity of our releases.

You’ve said that the new songs have a darker feel about them but at the same time they’re more catchy melody-wise. How do you feel about the result?

Dalma Berger: This is just a mid-term check-in, not the final result yet. Not all of the songs of the EP will make it onto the album, but I love these 4 together, it’s become a thing of its own, a real unit. It signifies both where we are now and where we’re heading.

Who did you work with?

Dalma Berger: The first 3 songs of the EP were mixed by Dani and Dávid Schram so this material sounds different from the earlier stuff. It’s more dynamic, louder and poppier.

Poppier? The first single is called Holiday but it’s far from being a happy pop song. What’s the story behind it?

Dalma Berger: The song is based on a very repetitive motive and I’ve tried to make the theme very simple too, that’s what I mean when I say it’s poppy. But indeed, the title of the song is an ironic turn, the lyrics are a monologue about breaking up where the word holiday refers to that never-ending pause people tend to end their relationships with. “I need some time off” — we all heard that one before. And then comes the battle, which remains unclear: is it a battle with the ex or is it an internal one? “Only the third eye can face the tip of the dart” — I wanted to express a sort of fatalist predestination as the root of the conflict in a relationship. I think people can adapt and assimilate to each other for a while but they can’t really change their fundaments.

You’ve also shot a video for the song and you’ve worked with a guy from Pécs, who now lives in Switzerland. You’ve already worked with him in 2012 on Shiny Fay of Sorrow’s video. How did you end up with him again?

Dalma Berger: We’ve been in working relations with Bálint for… centuries now. We have a pact, we inspire each other mutually. His unbroken faith gives me a lot. He was the first photographer taking pictures of me. He’s one of the very few people who can throw off the frippery from an image. I feel we strengthen to each other when we work together so this won’t be our last joint effort I’m sure.

In the video we can see a part of an interview, which frames the point and span of the song. What do we see and hear exactly?

Bálint Rádóczy: This is a sample of Philip K. Dick’s infamous speech at the Metz Sci-Fi Convention in France, 1977. He made a statement claiming we might live in a computer simulation. In the meantime his theory became a pop-cultural phenomenon used by Hollywood a lot of times: you see it in the Wachowski’s work, David Cronenberg, Spike Jonze, Michel Gondry, Alex ProyasDark City and Peter Weir’s The Truman Show are personal favourites but Terry Gilliam, David Lynch, Mulholland Drive, Fight Club or Donnie Darko, Nolan’s Memento or Inception, the list goes on. Today not only filmmakers and artists but philosophers and physicists are seriously researching this territory. This uncertainty about the world’s reality is a permanent theme of my work. I always look at things with an inherent doubt: I’m inside and outside at the same time.

Sometimes I want to go totally outside — and this is what Holiday is about for me: that state of mind when I want to get off the rollercoaster.

oj2sCpStYcQuMIzlWNUK9pHmXLLSbiHjDzqRYI-CS_I

You’re mostly known for your photography. Have you ever made videos excluding Volkova?

Bálint Rádóczy: I mostly do experimental works, for example a 90 minutes-long, fully abstract loop called Against Information. In this I’ve re-coded a TV show by the repeated use of incorrect video codecs until the total loss of the original information. Later, Dani SándorDávid Somló and Péter Károly extracted midi sequences from the film’s brightness data, looped them, modulated them and finally they’ve recorded it as a live soundtrack. The film was never released. It’s hard to find the right platform for undefinable things like this.

What was the firrst image and creative idea what came to your mind when you first listened to Holiday?

Bálint Rádóczy: I heard the first demo roughly 2 years ago and it hit me instantly: creaked, crackled, it was cruel, ruthless, it made no compromises. But after the fifth listening or so, you become aware of the hidden harmonies and you realise that under this brutal and rough surface there’s a whole opera hidden. The strength of the song is in this duality. What we’ve created visually had to carry the same message: it should look like we’ve shitted in the corner but there has to be a hidden symbolism to it to elevate it on a mental level rather than the visual.

Where and what kind of location you found for the video?

Bálint Rádóczy: We shot the entire thing back in my hometown of Pécs, Hungary. We were looking for unfriendly, post-apocalyptic locations. First of all I looked at the whole thing from the viewpoint of Philip K. Dick: nothing is real what we see. Secondly I was considering the fact that we’ve already started to move into our very own simulations, our phones, our Facebooks and so on… Slowly we are leaving this reality, converting ourselves into bytes of data.

Picture in the picture, dream in the dream.

v7GGeWyri_ZUCi_tF4D5j7LNdFCOrBi-0mLI3x3177k

So this came with a VHS hand-camera, right?

Bálint Rádóczy: I used VHS because historically it was the last relatively analogue tool of recording moving image so it rather belongs to the old world but it’s also a part of the transition. Inside and outside, again.

Does the the plot and the bizarre-looking actors have a specific message?

Bálint Rádóczy: The video has a certain symbolism. It’s about escapism: about the things we do in the hope of rescuing ourselves from reality – when in fact they do the do the exact opposite: they create an even stronger connection with it. I don’t think of this as a problem though, I assume whoever created this simulation, their desire was that we immerse into it, head to toe (laughs). Our heroes somehow got stuck halfway out of this collective digital dream.

They are involved in activities of redirection, pseudo-histories, dependencies. I think all acts of escapism are in fact meant to anchor ourselves to a different, desired segment of reality.

What are your future plans after releasing the EP?

Dalma Berger: We’re planning further releases but before that we’d like to hear some awesome remixes to Holiday!

11703131_10153366878101893_7862299142516325535_n

Web: volkovasisters.com
Interjú: Hering András

Címkék: , , , , , , , , ,

/ Követem a magazint!

Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás